Rośliny w proszku – samo zdrowie

Rośliny w proszku – samo zdrowie

Dodano:   /  Zmieniono: 
Chilli, szafran, baobab, maca, lucuma to naturalne suplementy diety. I choć ich nazwy brzmią nieco egzotycznie, bez większego trudu kupimy je, w sproszkowanej postaci, w naszych sklepach. Warto mieć je w kuchennej szafce!

Nawet w proszku rośliny te zawierają wciąż całą masę witamin, minerałów i innych niezbędnych nam substancji, a do tego są wygodne w stosowaniu – można dosypywać je do potraw, koktajli, zup i sosów. Oto najpopularniejsze z nich.

Chilli. Głównym składnikiem zmielonej papryczki jest kapsaicyna, która odpowiada za jej pikantny smak. Wspomaga pracę układu krążenia, obniża ciśnienie krwi, przyspiesza przemianę materii i ma działanie przeciwnowotworowe.

Szafran. Jest bogaty w karotenoidy, ma silne działanie antyoksydacyjne, chroni przed nowotworami, korzystnie wpływa również na nastrój. Łagodzi objawy napięcia przedmiesiączkowego i depresji.

Baobab. To źródło witaminy C, wzmacnia odporność, opóźnia procesy starzenia się organizmu i przyspiesza przemianę materii. Maca. Roślina pochodząca z Peru, której sproszkowany korzeń, bogaty w witaminy i minerały, poleca się kobietom z nieregularnymi miesiączkami. Zwiększa również męskie libido.

Lucuma. Owoc, który również pochodzi z Ameryki Południowej. Zawiera dużo wapnia. Wykazuje właściwości przeciwzapalne. Stosowany jako zamiennik cukru.

Matcha. Sproszkowane liście zielonej herbaty dodają energii. Zawierają duże dawki kofeiny i taniny. Chronią organizm przed nowotworami.

Spirulina. Algi morskie, które są źródłem protein, witamin, składników mineralnych, a szczególnie magnezu. Łagodzą objawy stresu, oczyszczają organizm z toksyn.

Moringa. Sproszkowane liście azjatyckiej rośliny łagodzą objawy astmy i mają działanie przeciwzapalne, chronią przed nowotworami.

Kamila Szczepaniak – dietetyk, Twoja Klinika

Rozmaite, często egzotyczne, sproszkowane rośliny należą do tzw. super foods, czyli żywności zawierającej znaczne ilości cennych dla zdrowia substancji bioaktywnych, takich jak antyoksydanty, enzymy czy witaminy. Włączenie do jadłospisu tych produktów pozwoli nie tylko urozmaicić nasze menu, ale i w naturalny i wygodny sposób wzbogaci dietę w brakujące składniki.


Dawid Budzich, kucharz, współprowadzący program telewizyjny „Na zdrowie”

Spirulina pięknie zabarwi domowy makaron, np. tagliatelle, i świetnie skomponuje się z krewetkami czy mulami ą la marinera. Szafran podkręci smak zupy rybnej, ziemniaczanej i sprawdzi się w śródziemnomorskich lub arabskich daniach rybnych. Matcha w mojej kuchni pojawia się w tylko jednej formie. Lody! Są niesamowite w smaku i mają piękny, intensywnie zielony kolor.

Więcej możesz przeczytać w 32/2016 wydaniu tygodnika e-Wprost.

Archiwalne wydania Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

 0

Czytaj także