Dumni z innowacji

Dumni z innowacji

Dodano: 
Laboratorium, zdjęcie ilustracyjne
Laboratorium, zdjęcie ilustracyjne / Źródło: Fotolia / fot. jolopes
Boehringer Ingelheim to jedna z dwudziestu największych firm farmaceutycznych świata. Tajemnicą jej sukcesu są tworzący ją ludzie, pomysły i inwestycje.

Istnieje od 1885 r. i wciąż się rozwija dzięki innowacyjnym lekom stosowanym w terapii ludzi i zwierząt. Nie jest tajemnicą, że Boehringer Ingelheim stawia na prace badawczo-rozwojowe, których celem jest właśnie produkcja i sprzedaż leków innowacyjnych. – Innowacje to kierunek, w którym zawsze chcieliśmy iść. Jeśli chodzi o leczenie ludzi, to wśród obszarów naszych zainteresowań są głównie: kardiologia, diabetologia, onkologia, pulmonologia, choroby układu nerwowego, a także choroby rzadkie. Obecnie stawiamy przede wszystkim na leki stosowane w cukrzycy, raku płuca, migotaniu przedsionków, przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc – mówi Oliver Koehncke, dyrektor generalny Boehringer Ingelheim w Polsce.

Przełomowe leki

Powodem do dumy w ostatnich latach jest dla Boehringer Ingelheim przełomowy lek stosowany w cukrzycy typy 2 – empagliflozyna, która w 2016 r. zdobyła nagrodę Prix Galien, mającą rangę Nobla w medycynie i farmacji oraz będącą dowodem uznania dla innowacyjnych rozwiązań w tych dziedzinach. Empagliflozyna to pierwszy na świecie doustny lek przeciwcukrzycowy, w przypadku którego udowodniono, że nie tylko powoduje spadek poziomu glukozy we krwi, ale również obniża ryzyko śmiertelności – i to aż o 38 proc. Z tego powodu jest uznawana wręcz za pierwszy tak duży przełom od czasu odkrycia insuliny. – Można powiedzieć, że dzięki empagliflozynie co trzeci pacjent z wysokim ryzykiem sercowo-naczyniowym może żyć nawet o 12 lat dłużej – dodaje Oliver Koehncke. Zdaniem ekspertów pojawienie się empagliflozyny zmieniło cele terapeutyczne w cukrzycy – teraz to już nie tylko wyrównanie poziomu cukru, ale przede wszystkim możliwość wydłużenia życia pacjentów.

Lek może być stosowany na każdym etapie rozwoju choroby: w jej fazie początkowej, jak również bardziej zaawansowanej – przed zastosowaniem insulinoterapii oraz w jej trakcie. Wiele ważnych leków Boehringer Ingelheim to terapie onkologiczne – firma opracowuje ukierunkowane leki stosowane zarówno w guzach litych, jak i nowotworach układu krwiotwórczego. Niektóre leki onkologiczne można stosować u pacjentów z różnymi schorzeniami. Przykładem jest nintedanib, który znacznie wpływa na przedłużenie życia części pacjentów z niedrobnokomórkowym rakiem płuca, ale także jest skuteczny w leczeniu idiopatycznego włóknienia płuc, rzadkiej, lecz ciężkiej choroby, która nieubłaganie niszczy płuca. Priorytetem firmy jest też kardiologia. Dabigatran, nagrodzony w pierwszej edycji nagrody Prix Galien w Polsce w 2012 r., zapobiega udarom niedokrwiennym mózgu i zatorowości systemowej u pacjentów z migotaniem przedsionków. Niezwykle istotne jest to, że firma opracowała również lek, który potrafi odwrócić przeciwzakrzepowe działanie dabigatranu, np. w razie konieczności przeprowadzenia nagłego dużego zabiegu operacyjnego. Boehringer Ingelheim stale poszukuje nowych rozwiązań w leczeniu astmy i przewlekłej oburacyjnej choroby płuc (POChP) dla substancji terapeutycznych już obecnych w schematach leczenia oraz opracowuje innowacyjne preparaty złożone, podawane w inhalatorach najnowszej generacji. Obszarem zainteresowań firmy jest również immunologia oraz choroby centralnego układu nerwowego, np. choroba Alzheimera. Obecnie przeprowadzane są badania kliniczne leku, który nie tylko łagodzi jej objawy, ale również przedłuża życie pacjentom.

nek i środków pasożytobójczych, zarówno dla zwierząt produkcyjnych, jak i domowych. – Ten obszar naszej działalności będzie się w najbliższych latach na pewno dynamicznie rozwijał – zapewnia dyrektor Oliver Koehncke. Firma może już dziś zaproponować hodowcom kompleksową ofertę obejmującą szczepionki, leki oraz suplementy diety.

Inwestycje

Tworzenie innowacyjnych terapii nie byłoby możliwe bez inwestycji. Firma na całym świecie zatrudnia ponad 50 tys. pracowników. W 2015 r. wdrożyła pięcioletnią strategię badawczo-rozwojową, której budżet wynosi ok. 11 mld euro – czyli ponad 2 mld euro rocznie. Dzięki temu firma chce wprowadzić na rynek przełomowe terapie onkologiczne oraz leki stosowane w chorobie Alzheimera. Boehringer Ingelheim inwestuje w badania leków również w Polsce – w 2017 r. było to prawie 17 mln zł. Firma nawiązuje współpracę z uniwersyteckimi ośrodkami naukowymi po to, by wspólnie poszukiwać nowych rozwiązań terapeutycznych. W wyniku tej współpracy prowadzonych jest szereg badań klinicznych, dzięki którym polscy pacjenci mogą korzystać z innowacyjnych terapii, zanim jeszcze zostaną one wprowadzone na rynek.

Dłuższe życie mimo choroby

Firma dostarcza leki, ale czuje się też odpowiedzialna społecznie, dlatego angażuje się i inicjuje liczne działania adresowane nie tylko do pacjentów, ale też całego społeczeństwa, organizując wiele kampanii edukacyjnych. Jednym z przykładów jest „Dłuższe życie z cukrzycą”. Kampania ta pokazuje, że można żyć aktywnie mimo choroby, propaguje aktywność fizyczną, odpowiednie odżywianie, ponieważ zdrowy styl życia prowadzi do obniżenia poziomu glukozy we krwi i ogólnie lepszej kondycji organizmu. Innym przykładem może być kampania „Płuca Polski”, która

Oliver Koehncke

Dyrektor generalny Boehringer Ingelheim w Polsce. Z Boehringer Ingelheim związał się w 1998 r. W grupie zajmował się m.in. wdrażaniem nowych strategii marketingu i sprzedaży oraz rozwojem biznesu.

Terapie dla zwierząt

Po fuzji z firmą Sanofi w 2016 r. Boehringer Ingelheim stał się drugą pod względem wielkości firmą produkującą leki dla zwierząt. Jest też największym dostawcą na świecie w zakresie szczepiokoncentrujesię na edukacji na temat chorób płuc, ze szczególnym uwzględnieniem przewlekłej obturacyjnej choroby płuc. Przekaz nastawiony jest na profilaktykę, ma zachęcać do regularnych badań m.in. spirometrycznych. Efekty już przyniosła prowadzona od 2012 r. ogólnopolska akcja edukacyjna „Stop udarom”. Jej celem jest propagowanie wiedzy na temat zapobiegania udarom mózgu oraz ograniczanie ich społecznych i medycznych skutków. – Staramy się przekazywać społeczeństwu wiedzę na temat chorób. Ludzie chcą nie tylko diagnozy i leku, ale też rady na życie. Obowiązkiem naszej firmy jest bycie partnerem zarówno lekarzy, jak i pacjentów – podkreśla Oliver Koehncke. W ramach dodatkowychdziałań niezwiązanych bezpośrednio z profilem biznesowym Boehringer Ingelheim od kilku lat wspiera kilkanaście domów dziecka w całej Polsce – zarówno finansowo, jak i poprzez wolontariat pracowniczy. Pomaga również osobom starszym, kombatantom i zwierzętom w schroniskach. Nieprzerwanie kieruje też pomoc do szkoły w Wilkowie (ucierpiała w powodzi w 2010 r.) przez dofinansowanie inicjatyw edukacyjnych dla uczniów. Firma współpracuje z organizacjami pacjentów oraz fundacjami, które realizują programy pomocy osobom chorym. Podobne działania prospołeczne są prowadzone na całym świecie. – To nasza misja. Tak czujemy, więc działamy – podsumowuje prezes firmy.

Sukces ludzi

Za sukcesem stoją ludzie: firma mocno stawia na ich rozwój. Tradycje rodzinne i wartości takie jak szacunek, empatia, zaufanie i pasja łatwo odnaleźć w codziennym działaniu. Boehringer Ingelheim dba o to, by osoby do niej dołączające znalazły zatrudnienie na wiele lat. To rzeczywiście się udaje. – Ludziom trzeba dać możliwość działania, rozwijania własnej inicjatywy, realizacji pomysłów. Inwestujemy długofalowo – podkreśla Oliver Koehncke.

Artykuł został opublikowany w 17/18/2018 wydaniu tygodnika e-Wprost.

Archiwalne wydania Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

 0

Czytaj także