Obalamy najpopularniejsze mity na temat tłuszczu

Obalamy najpopularniejsze mity na temat tłuszczu

Dodano: 
Odchudzanie
Odchudzanie / Źródło: Fotolia / Anastasia
Większość z nas marzy o tym, by mieć szczupłą i zgrabną sylwetkę. Chcemy też mieć zdrowe i mocne serce. Szukając winowajcy, najczęściej wskazujemy tłuszcz w diecie. Czy faktycznie jest naszym wrogiem? Czy powinniśmy maksymalnie ograniczyć spożywanie tłuszczu?

Każdego dnia dokonujemy pewnych wyborów żywieniowych. Jedni robią to bardziej świadomie, inni mniej. Ponieważ wiele osób nie posiada podstawowej wiedzy na temat zdrowego żywienia, potrzeb organizmu i konsekwencji, płynących z niewłaściwego odżywiania, wokół jedzenia i zdrowia narosło sporo mitów. Z pewnością znajdą się tacy, którzy uważają, że tłuszcz jest najgorszym elementem diety i to właśnie od odpowiada za dodatkowe kilogramy, złe samopoczucie i problemy zdrowotne. To nieprawda. Poznaj największe mity na temat tłuszczu w diecie.

Mit 1: Nasycone kwasy tłuszczowe to największe zło

Oczywiście, spożywane w niekontrolowanych ilościach mają bardzo negatywny wpływ na zdrowie i prowadzą do chorób układu sercowo-naczyniowego, np. miażdżycy. Przyczyniają się też do przyrostu masy ciała. Jednak nie są tak złe, jak mogłoby się wydawać. Naukowcy z „American Journal of Clinical Nutrition” wykorzystali dane, zebrane w 21 badaniach nad tłuszczami nasyconymi, aby ustalić, że nie ma korelacji między chorobą serca, chorobą sercowo-naczyniową lub udarem i spożyciem tłuszczów nasyconych. Prawda jest taka, że ​​w umiarkowanych ilościach tłuszcz nasycony nie jest tak zły, jak większość z nas twierdzi. Grunt to zachowanie umiaru.

Mit 2: Dieta niskotłuszczowa jest najskuteczniejsza

Wydaje nam się, że tłuszcz jest największym wrogiem szczupłej sylwetki. Oczywiście, może sprzyjać tyciu, jeśli spożywamy go w niekontrolowanych ilościach. Okazuje się jednak, że diety niskotłuszczowe nie są tak skuteczne, jak mogłoby się wydawać. W trwającym siedem lat badaniu naukowcy wykazali, że dieta niskotłuszczowa pozwoliła kobietom stracić około jednego funta mniej niż w grupie zdrowego odżywiania.

Mit 3: Tłuszcz w diecie sprawia, że jesteśmy grubi

Stąd właśnie wnioski – „zrezygnuję z tłuszczu i schudnę”. Takie myślenie nie przyniesie niczego dobrego. Zdecydowanie szybciej ludzie tyją od nadmiaru cukru czy węglowodanów w diecie. Co ciekawe, dieta wysokotłuszczowa może faktycznie prowadzić do utraty wagi przy znacznym ograniczeniu węglowodanów.

Mit 4: Tylko w rybach znajdziemy kwasy omega-3

Powszechnie wiadomo, że kwasy omega-3 mają pozytywny wpływ na zdrowie, zmniejszając ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych i poprawiając funkcjonowanie mózgu. Utarło się, że ryby są najlepszym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3. Faktycznie, zawierają ich naprawdę sporo. Niestety prawdą jest również, że zanieczyszczenie wody zanieczyszcza ryby znanymi toksynami środowiskowymi, które mogą powodować niezliczone choroby i problemy zdrowotne. Warto więc szukać ryb pochodzących z dobrych, sprawdzonych źródeł i wybierać najlepsze gatunki. Ponadto trzeba pamiętać, że kwasy tłuszczowe omega-3 znajdziemy także w innych produktach spożywczych (np. w oleju lnianym, nasiona chia, siemię lniane, orzechy włoskie) i suplementach diety.

Czytaj także:
Detoks dla dobrego zdrowia

Czytaj także