PZU rośnie w siłę
Artykuł sponsorowany

PZU rośnie w siłę

Paweł Surówka, prezes PZU SA
Paweł Surówka, prezes PZU SA Źródło: Wieczorna Gala PZU Organizowana w BUW-ie
Przejęcie nowych przychodni, współpraca z bankiem inwestycyjnym Goldman Sachs - zobacz co jeszcze ogłosiło PZU na konferencji wynikowej za 2018 rok.

PZU ogłosił swoje wyniki finansowe. Na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych władze największego polskiego ubezpieczyciela podsumowały IV kw. ub. r. i cały 2018 rok. Był on dla firmy pod wieloma względami rekordowy – Grupa PZU zanotowała najwyższy od pięciu lat roczny zysk netto w kwocie 5,4 mld zł (w 2017 było to 4,2 mld zł), przychody ze sprzedaży (czyli tzw. składka przypisana brutto) w wysokości 23,5 mld zł (22,8 mld zł w 2017) i rentowność na poziomie 22 proc.

- „Sprzedażowo rok 2018 był najlepszym rokiem w historii PZU. Natomiast wskaźnik rentowności już teraz osiągnął poziom, który obiecaliśmy inwestorom dopiero 2020 roku” – mówił na konferencji prasowej Paweł Surówka, prezes PZU SA. Podkreślił przy tym, że PZU jest jedną z najbardziej stabilnych spółek nie tylko w Polsce, ale i w Europie.

- „Widzimy dziś PZU mocno na zielono, chociaż cała giełda spada. To potwierdzenie strategii, którą sobie założyliśmy do 2020 roku, czyli marża na poziomie 22 proc., udział rynkowy wynoszący 38 proc. i 11 mln klientów PZU Życie” – wyliczał prezes Surówka.

Rośnie segment zdrowotny

Obecny na konferencji Roman Pałac, prezes PZU Życie, podsumował segment ubezpieczeń na życie i zdrowotny. - Dla ubezpieczeń na życie rok 2018 był trudniejszy niż dla ubezpieczeń majątkowych, ale i tak poradziliśmy sobie bardzo dobrze. Nasza rentowność była blisko dwukrotnie wyższa niż u innych graczy w tym segmencie. Najszybciej rośnie nasz biznes zdrowotny, który dynamicznie rozwijamy – opowiadał.

Na potwierdzenie przytoczył liczby, z których wynika, że już ponad 2,3 mln klientów korzysta z produktów zdrowotnych PZU, a to o 50 proc. więcej niż rok wcześniej. W 2018 roku przychody z segmentu zdrowotnego wyniosły 575 mln zł. Roman Pałac zwrócił też uwagę, że na poprawę wyników przełożyła się rozpoczęta w 2018 roku współpraca z Alior Bankiem i Bankiem Pekao, które wprowadziły do swojej oferty produkty ubezpieczeniowe.

Tomasz Kulik, dyrektor finansowy Grupy PZU

Z kolei Tomasz Kulik, dyrektor finansowy Grupy PZU, mówił m.in. o poprawie wskaźnika kosztów, który w ub.r. wyniósł 6,6 proc.

- „Koszty administracyjne na poziomie grupy co prawda wzrosły, ale był to wynik konsolidacji Banku Peako. Wyłączając działalność bankową koszty grupy spadły o 1 proc. rok do roku” – wyjaśnił Kulik.

Strategia #nowePZU

Konferencja wynikowa PZU poprzedziła inne ważne dla Grupy PZU wydarzenie, jakim było uroczyste podsumowanie w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego dotychczasowych efektów strategii na lata 2017-2020 roku, nazywanej #nowePZU.

- „#nowePZU to połączenie dziedzictwa jednej z najstarszych polskich spółek z kreatywnością i innowacyjnością, jakie dają nowe technologie. I chyba nie ma lepszego miejsca, które symbolizowałoby połączenie zgromadzonej przez wieki wiedzy z energią młodego pokolenia, jak Biblioteka UW” – mówił do zgromadzonych gości prezes Surówka.

W trakcie wieczornego wydarzenia członkowie zarządu PZU przedstawili wdrożone w 2018 roku rozwiązania i programy, które są elementem założeń #nowePZU. Były to np.: platforma inPZU, która umożliwia inwestowanie w fundusze indeksowe z oferty TFI PZU czy projekt PZU GO, który pomaga chronić ludzkie życie zagrożone w momencie wypadku komunikacyjnego. Jednym z ciekawszych nowych projektów, nad którym PZU pracuje z Alior Bankiem, jest innowacyjna platforma pożyczkowa Cash dla pracodawców. Dzięki niemu każdy pracownik związany ze swoim pracodawcą umową o pracę i posiadający zdolność kredytową będzie mógł wystąpić o niskooprocentowaną pożyczkę.

Małgorzata Sadurska, Członek Zarządu PZU SA

Wśród celów strategicznych PZU oraz zrealizowanych projektów znalazły się też: lepsze wykorzystanie danych, wzrost cross-sellu (współpraca z Pekao SA i Alior Bank i rozwój PZU Zdrowie dzięki nowym produktom ubezpieczeniowo-zdrowotnym oraz serwis inwestycyjny inPZU), cyfryzacja procesów (platforma do zgłaszania szkód: zgłoszenie.pzu.pl) i dodatkowe interakcje z klientem (platformy: moje.pzu.pl, inpzu.pl, pzu.pl). W kwietniu 2018 r. zarząd PZU powołał też projekt „Prosty język”, który polega na upraszczaniu komunikacji z klientem, co wpisuje się w strategię zakładającą klienta w centrum uwagi, proste produkty i prostą komunikację.

Grupa PZU rozwija też partnerstwa strategiczne z największymi przedsiębiorstwami w Polsce, takimi jak: Allegro, PGNiG czy PLL LOT w zakresie sprzedaży i dystrybucji produktów ubezpieczeniowych.

– „Partnerstwa strategiczne to istotny element strategii Grupy PZU. Kierujemy naszą ofertę w ramach zawartych partnerstw zarówno do klientów indywidualnych jak i przedsiębiorstw. Chcemy oferować im jak najszerszy wachlarz usług charakteryzujących się wysoką jakością, które będą pomocne w codziennym życiu w każdej możliwej sytuacji”. – powiedziała Małgorzata Sadurska, członek zarządu PZU.

Akwizycje i współpraca ze światowym graczem

Roman Pałac, prezes PZU Życie

Podsumowanie stopnia realizacji strategii było tez okazją do ogłoszenia przełomowych dla rozwoju Grupy wydarzeń. Roman Pałac, prezes PZU Życie, poinformował o sfinalizowaniu przejęcia 100 proc. udziałów w spółce Falck Centra Medyczne oraz spółce NZOZ Starówka. Dzięki temu liczba placówek medycznych należących do PZU Zdrowie już wkrótce zwiększy się z 65 do 97. Przejęte centra medyczne zlokalizowane są w 14 miastach na terenie całej Polski, łącznie pracuje w nich ponad 1100 osób.

Natomiast Paweł Surówka ogłosił, że PZU SA i Goldman Sachs Asset Management (GSAM) podpisały list intencyjny dotyczący współpracy w zakresie zarządzania aktywami. GSAM wesprze tym samym PZU w dążeniu do osiąganiu jak najlepszych stóp zwrotu z aktywów, a PZU będzie dążyć do udostępnienia swoim klientom produktów zarządzanych (lub współzarządzanych przez GSAM) w swojej sieci dystrybucji (w tym także poprzez platformę inpzu.pl). Współpraca zakłada też stworzenie funduszu na region Europy Środkowowschodniej, zarządzanego przez PZU i udostępnienie go na globalnej platformie dystrybucyjnej GSAM.

- „Te wyniki i projekty plasują nas w absolutnej czołówce światowej naszego sektora, zarówno jeśli chodzi o rentowność, stabilność, jak i innowacyjność. Wkraczamy w nowy rok 2019 przekonani, że jako największa polska grupa finansowa pracujemy nad rozwiązaniami, które będą wiodące na całym świecie i myślimy coraz ufniej o naszej pozycji międzynarodowej. Jestem przekonany, że współpraca Goldman Sachs uczyni z PZU najbardziej rozpoznawalną spółkę inwestycyjną z tej części Europy. To jest nowe PZU i w ten sposób krok po kroku staniemy się firmą realnie globalną” – podsumował Paweł Surówka.

PZU GO ratuje życie i nagradza bezpieczną jazdę

PZU GO to niewielkie urządzenie typu beacon przyklejane na szybie samochodu oraz aplikacja mobilna, które współpracują ze sobą, odnotowując niebezpieczne sytuacje na drodze, by w razie wypadku wezwać niezbędną pomoc. To szczególnie ważne w przypadku osób, które często podróżują samotnie. Urządzenie monitoruje też styl jazdy i nagradza za bezpieczne zachowania.