Wzrok, cesarz zmysłów
Materiał partnera

Wzrok, cesarz zmysłów

Dodano: 
Mirosław Nowak, prezes Grupy Essilor - Polska, Litwa, Łotwa, Estonia
Mirosław Nowak, prezes Grupy Essilor - Polska, Litwa, Łotwa, Estonia / Źródło: Materiały prasowe
Prowadzimy działania edukacyjne, które pomogą Polakom nauczyć się dbania o wzrok – mówi Mirosław Nowak, prezes Grupy Essilor – Polska, Litwa, Łotwa, Estonia.

Wzrok to jeden z najważniejszych zmysłów człowieka. Ponad 80 proc. bodźców dociera do nas właśnie tą drogą. Czy Polacy mają świadomość tego, jak ważne jest dobre widzenie?

Na świecie ponad 2 mld osób wymagają korekcji wzroku. W Polsce mówimy o kilkunastu milionach. To naprawdę duża liczba. Niestety, świadomość naszego społeczeństwa w zakresie dbania o wzrok wciąż jest niewielka, a jest on niezwykle ważny i ma ogromny wpływ na nasze funkcjonowanie. W Grupie Essilor podejmujemy wiele działań, które mają na celu zmianę tego stanu rzeczy. Mamy nadzieję, że dzięki odpowiedniej edukacji w najbliższych latach te statystyki znacząco się poprawią.

Kogo najczęściej dotykają problemy ze wzrokiem?

Problemy z prawidłowym widzeniem dotykają wszystkich, bez względu na wiek. Wśród dzieci do 10. roku życia dalekowzroczność to powszechna wada wzroku i powinna być korygowana, jeśli się utrzymuje. Z kolei dorastająca młodzież jest narażona na krótkowzroczność, na co z całą pewnością ma wpływ także postępująca cyfryzacja. Długa ekspozycja na światło niebieskie emitowane przez ekrany urządzeń elektronicznych jest jednym z ważniejszych czynników, które przyczyniają się do pogorszenia kondycji wzroku zarówno najmłodszych, jak i całego społeczeństwa. Bardzo istotna jest profilaktyka oraz wczesne wykrywanie nieprawidłowości. Dzieci i młodzież, które gorzej widzą, często nie zdają sobie z tego sprawy, a przecież wzrok ma ogromny wpływ na ich rozwój intelektualny czy relacje z rówieśnikami. Jako lider w branży optycznej jesteśmy tego świadomi, dlatego stworzyliśmy program Zobacz Lepszą Przyszłość, który prowadzimy we współpracy z domami dziecka w całej Polsce. W ciągu zaledwie dwóch lat zbadaliśmy wzrok 8 tys. wychowanków, z czego 2 tys. z nich otrzymały od nas bezpłatne okulary korekcyjne. Na tym jednak nie koniec. W marcu tego roku znów ruszyliśmy w Polskę, aby w dalszym ciągu realizować naszą misję poprawy jakości życia poprzez poprawę widzenia.

A jak to wygląda w przypadku dorosłych?

Powszechnym problemem wśród dorosłych jest prezbiopia, potocznie nazywana starczowzrocznością. To naturalna, fizjologiczna utrata zdolności oka do akomodacji na niewielką odległość. Wynika ona z zanikającej elastyczności soczewki oka, przez co słabnie umiejętność jego skupienia. W życiu codziennym objawami tego zjawiska będzie gorsze widzenie po zmroku, szybkie męczenie się oczu oraz syndrom „krótkich rąk”, polegający na odsuwaniu od siebie obserwowanego przedmiotu, aby wyraźnie zobaczyć jego szczegóły (np. odczytać drobny tekst). Nikt nie rodzi się z tą wadą wzroku. Pojawia się ona najczęściej u osób po 40. roku życia i stabilizuje się po ukończeniu 60 lat. Prędzej czy później ma z nią do czynienia każdy. Obecnie problem ten dotyka ok. 10 mln Polaków. Niedawno przeprowadzone przez nas badania pokazują, że tylko 19 proc. polskiego społeczeństwa wie, czym jest prezbiopia. Wynik ten pozostawia wiele do życzenia przy tak dużej skali problemu. Pocieszające jest jednak to, że w porównaniu z ubiegłym rokiem jest o 8 proc. wyższy.

Co wpłynęło na ten wynik?

Wzrost ten jest m.in. efektem ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej Czas na Wzrok 40+, realizowanej przez Grupę Essilor. W ramach prowadzonych aktywności tłumaczymy, czym jest starzenie się wzroku i jak sob ie z nim radzić. Akcja jest wspierana przez grono cieszących się dużą popularnością ambasadorów okularników w wieku 40+, którzy chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami. Wśród nich możemy wymienić Danutę Stenkę, Krystynę Czubównę, Marzenę Rogalską czy Macieja Orłosia. W kampanii biorą udział również partnerskie salony optyczne, w których każdy może zbadać swój wzrok, a jeżeli zaistnieje taka potrzeba, dobrać odpowiednie soczewki okularowe. W tym roku postanowiliśmy rzucić Polakom wyzwanie #CZASNAWZROK #BEZOGRANICZEN, które miało na celu zachęcić osoby zmagające się z prezbiopią do podjęcia aktywności i realizacji swoich marzeń oraz pasji. Z myślą o osobach, którym towarzyszą pierwsze objawy pogorszenia się wzroku, przygotowaliśmy także Ogólnopolski Test Widzenia 40+ w wersji online. Prowadzone przez nas działania edukacyjne spotykają się z dużym zainteresowaniem, dlatego mamy nadzieję, że z roku na rok uda nam się zarazić troską o ten zmysł jeszcze więcej osób.

Jakie skuteczne rozwiązania można stosować w walce z prezbiopią?

Z badań wynika, że 46 proc. osób znających pojęcie prezbiopii wie, że sposobem na komfortowe życie z tym problemem mogą być szkła progresywne. To jedne z najbardziej zaawansowanych technologicznie soczewek okularowych dostępnych na rynku. Jeszcze 60 lat temu były rewolucją w optyce. Współcześnie stosują je miliony osób, które doceniają ich skuteczność i wygodę. Dzięki szkłom progresywnym starzenie się wzroku nie musi ograniczać aktywności i wpływać negatywnie na codzienne życie. Jedna para okularów może z powodzeniem zastąpić dwie, a nawet trzy pary, używane zamiennie do różnych czynności, np. w pracy, podczas czytania czy prowadzenia samochodu. Obecnie problem prezbiopii dotyka głównie generację X, czyli osoby urodzone w latach 1965-1980. Są to osoby aktywne zawodowo, fizycznie, chętnie korzystają z nowoczesnych urządzeń cyfrowych i nie chcą być ograniczane przez niewłaściwe widzenie. Możliwości, jakie dają nam innowacyjne technologie, odgrywają więc ważną rolę w korygowaniu i ochronie wzroku. Grupa Essilor ma bogatą ofertę szkieł okularowych, które pozwalają spełnić oczekiwania każdego użytkownika. W asortymencie naszych spółek znajdują się światowej klasy szkła okularowe, takie jak Varilux czy Crizal, oferowane przez Essilor Polonia, zaawansowane technologicznie szkła marki NIKON, dystrybuowane przez JZO, oraz wysokiej jakości produkty polskiej firmy JZO, a także szkła okularowe i modne oprawy marki JAI KUDO.

ROZMAWIAŁA Helena Szafran
Okładka tygodnika WPROST: 18/2019
Wywiad został opublikowany w 18/2019 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:

Czytaj także