Odporność od kuchni

Odporność od kuchni

Dodano: 
Napar z imbirem
Napar z imbirem / Źródło: Fotolia / aboikis
Katar, kaszel, drapanie w gardle i gorączka.Zima. Jak naturalnie wzmocnić odporność i uchronić się przed infekcją?

Jedni regularnie łapią jakieś infekcje, inni potrafi ą cały sezon je-sienno-zimowy przetrwać nawet bez kataru. Jak to możliwe? Nasz układ odpornościowy w teorii powinien chronić przed różnymi wirusami i bakteriami. Są okresy, w których pracuje na najwyższych obrotach. Niestety, aby mógł stanąć na wysokości zadania, musimy dzień w dzień wspierać jego funkcjonowanie. Dobra wiadomość jest taka, że na naszą odporność mamy wyjątkowo duży wpływ.

Talerz pełen zdrowia

Dieta jest sprawą kluczową. Urozmaicona, bogata w warzywa, owoce i zdrowe tłuszcze będzie dostarczała organizmowi wielu cennych minerałów i witamin. W codziennej diecie w sezonie chorobowym warto również postawić na rozgrzewające dodatki jak cynamon, imbir czy kardamon. W budowaniu odporności pomogą też pełnoziarniste kasze, kiszonki, a także świeżo wyciskane soki. Wszystkie zawierają mnóstwo witamin. Starajmy się sięgać raczej po ciepłe dania. Jogurty prosto z lodówki nie są najlepszym pomysłem. Wyziębionemu organizmowi trudniej walczyć z drobnoustrojami. Dobrze ograniczyć cukier, produkty wysoko przetworzone, białą mąkę, tłuszcze nasycone.

Suplementacja

Odpowiednio zbilansowana dieta po-winna zapobiegać niedoborom składników odżywczych. Czasem jednak jest to niemożliwe. Przykładem może być witamina D, która występuje w nie-wielu produktach spożywczych, a nasz organizm produkuje ją w kontakcie z promieniami słonecznymi, których w zimie jest jak na lekarstwo. Dlatego warto suplementować witaminę D. Ta występuje często w połączeniu z kwa-sami omega-3. Na ich niedobór również cierpi wiele osób.

W sezonie chorobowym wielu z nas profilaktycznie przyjmuje także wita-minę C. Z badań opublikowanych na łamach „Cochrane Database of Syste-matic Reviews” wynika, że witamina C nie ma wpływu na to, czy ktoś za-choruje czy też nie, jednak jej suplementacja minimalnie skraca czas trwania choroby. W przypadku dorosłych – przeciętnie o 8 proc. Na witaminę C nieco lepiej reagowały dzieci, u których okres choroby był krótszy o 14 proc.

Artykuł został opublikowany w 2/2020 wydaniu tygodnika e-Wprost.

Archiwalne wydania Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

 0

Czytaj także