Sukces naukowców - z komórek macierzystych wyrosły miniaturowe wątroby

Sukces naukowców - z komórek macierzystych wyrosły miniaturowe wątroby

Dodano:   /  Zmieniono:
Komórki wątroby pod mikroskopem (fot.Department of Histology, Jagiellonian University Medical College/CC 3.0)
Japońscy naukowcy z Uniwersytetu w Yokohamie wyhodowali z komórek macierzystych miniaturowe wątroby, a następnie wszczepili je myszom z niewydolnością wątroby. Zwierzęta, które otrzymały przeszczep żyły znacznie dłużej od pozostałych zwierząt.
Miniaturowe wątroby zostały wyhodowane z połączenia dwóch rodzajów komórek macierzystych oraz komórek pobranych z pępowiny. W ciągu kilku dni przekształciły się one w struktury będące zaczątkami wątroby. Badacze przeszczepili je myszom z niewydolnością tego organu.

- Te, które otrzymały przeszczep żyły znacznie dłużej, niż pozostałe myszy. Tkanka, która powstała po transplantacji spełniała funkcje działającej wątroby - powiedział tygodnikowi Nature jeden z autorów badań Takanori Takebe.

Narządy, które powstały nie zmienią się w wątrobę, jednak mogą przejąć jej funkcje. Naukowcy potrafią stworzyć z komórek macierzystych m.in. pęcherz moczowy, jednak wyhodowanie wątroby lub nerki jest trudniejsze.

Według niezależnych ekspertów jest to wielka szansa dla ludzi z niewydolnością wątroby, ale zanim nowe odkrycie zostanie zastosowane u ludzi, musi przejść jeszcze wiele badań.

Polskie Radio, ml
Ankieta: Co sądzisz o badaniach z wykorzystaniem komórek macierzystych?