Portret zdrowotny polskiego menedżera

Portret zdrowotny polskiego menedżera

Dodano:   /  Zmieniono: 4
biznes fot. davis/fotolia.pl
Ponad połowa Polaków pracujących na stanowiskach decyzyjnych (56%) ma nieprawidłowy wskaźnik masy ciała BMI – najczęściej jest to nadwaga i otyłość. U blisko 20% z nich występują nieprawidłowe wartości ciśnienia tętniczego, a u co 4 osoby podwyższone wartości cholesterolu – wynika z danych zgromadzonym w raporcie „Praca. Zdrowie. Ekonomia” opracowanym przez Medicover. Przeciętny menedżer ma około 40 lat i dużo powodów, by poważnie zatroszczyć się o swoje zdrowie.
Wnioski z Raportu Zdrowia Medicover są jasne. Największe zagrożenie zdrowotne dla osób pracujących na kierowniczych stanowiskach to zawały i udary. Większość najczęstszych dolegliwości dotykających menedżerów to skutek nieprawidłowości w stylu życia. Praca na stanowiskach kierowniczych wiąże się ze zwiększoną odpowiedzialnością, a zatem i ze stresem. Bardzo duża ilość obowiązków, w tym spotkań nie sprzyja regularnemu odżywianiu się. Niewiele czasu po pracy pozostaje na aktywność fizyczną – wszystkie te czynniki razem sprzyjają otyłości i chorobom układu krążenia – mówi dr n. med. Katarzyna Gorzelak-Kostrzewska, współautorka Raportu Zdrowia Medicover.

Menedżerowie podobnie często jak pozostali pracownicy biurowi chorują na infekcje oddechowe, są narażeni na urazy i przewlekłe choroby układu ruchu. Mimo to przeciętny menedżer przebywa na zwolnieniu średnio 3 dni w roku –  zdecydowanie krócej, niż pracownik biurowy niższego szczebla, którego absencja chorobowa trwa z reguły 4,2 dnia w roku.

Mniejszy wymiar zwolnień lekarskich wśród managerów jest najprawdopodobniej spowodowany faktem, że, ze względu na ilość pracy i poczucie odpowiedzialności, osoby na stanowiskach kierowniczych przychodzą do pracy nawet wtedy gdy są chore. Występuje wśród nich częstsze niż u pracowników niższego szczebla zjawisko prezenteizmu. Z perspektywy kosztów pracodawcy jest ono równie niekorzystne i kosztochłonne jak absencja. – tłumaczy dr n. med. Katarzyna Gorzelak-Kostrzewska. Poza tym zjawisko to można wytłumaczyć faktem, że managerowie częściej korzystają z możliwości pracy zdalnej w czasie choroby – dodaje ekspertka.

Choroby pracowników są dla pracodawcy realnym kosztem. Analiza danych epidemiologicznych i ekonomicznych wykonana przez autorów Raportu Medicover „Praca. Zdrowie. Ekonomia” udowodniła konieczność inwestowania w zdrowie osób aktywnych zawodowo, których problemy zdrowotne znacznie obniżają ich wydajność w pracy. Aby jednak działania te były skuteczne, konieczne jest wdrażanie długofalowych, wielowymiarowych i dopasowanych do potrzeb pracowników programów profilaktyczno-leczniczych.

Zdrowie i wynikająca z dobrego stanu zdrowia efektywność pracy osób na kierowniczych stanowiskach, z perspektywy zarządzania firmą, powinny być dla pracodawców kwestią szczególnej troski. Z punktu widzenia zdrowia menedżerów szczególnie istotne jest wsparcie we właściwym radzeniu sobie ze stresem, który jest czynnikiem ryzyka występowania wielu chorób układu sercowo-naczyniowego oraz sprzyja powstawaniu zaburzeń prawidłowego odżywiania się. Dedykowane programy profilaktyczne i edukacyjne w tym obszarze z pewnością zaowocują dla menedżerów lepszym zdrowiem, a dla pracodawców obniżeniem kosztów chorób i negatywnych konsekwencji absencji kluczowych dla firmy pracowników  - mówi  dr n. med. Katarzyna Gorzelak-Kostrzewska.

Raport Medicover „Praca. Zdrowie. Ekonomia”

Raport Zdrowia przygotowany przez Medicover to unikatowa, 5-letnia analiza, obrazująca kondycję zdrowotną polskich pracowników. Został on opracowany na podstawie danych medycznych z elektronicznej historii choroby osób objętych opieką w Medicover. Liczebność grupy wzrastała z czasem trwania badania, począwszy od ponad 125 tysięcy w 2009 r. do blisko 180 tysięcy osób w 2013 roku. Analizowaną grupę stanowiły osoby w wieku produkcyjnym: 18-67 lata. W celu dokonania porównania populacja poddana analizie została podzielona na pięć grup zawodowych. Raport Zdrowia składa się z dwóch części: epidemiologicznej, opisującej najczęstsze schorzenia (portret zdrowotny polskiego pracownika) oraz ekonomicznej, pokazującej finansowy wymiar choroby.  Pięcioletnia analiza danych medycznych, która posłużyła do stworzenia unikatowego Raportu Zdrowia została potwierdzona przez metodologów z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Infowire.pl

 4
  • małgorzata   IP
    mąż od lat żyje w stresie i boje się żeby nie dostał zawału czy udaru dlatego namówiłam go żeby zrobił badania i okazało się że ciśnienie jest podwyższone. na szczęście obyło sie bez leków, za to stosuje naturalną substancję - taksyfolinę.bardzo dobrze się po niej czuje.
    Dodaj odpowiedź 0 0
      Odpowiedzi: 0
    • Milka   IP
      A co dziwnego z otyłością jak się siedzi przy komputerze i je pyszne kolacje z fastfoodów. Ja menedżerem nie jestem ale po pracy zamiast stać nad garami po drodze wpadałam na kurczaka do baru i ani się obejrzałam i miałam 15 kilo nadwagi. Łatwo zrobić trudniej zrzucić... Dopiero po kupieniu iqgreen zrzuciłam ten nadmiar w nieco ponad dwa imesiące.. Nigdy już nie dopuszczę do czegoś takiego.
      Dodaj odpowiedź 0 0
        Odpowiedzi: 1
      • doswiadczony   IP
        Polskie menagery...! Nie ma nic gorszego niz pracowac dla pseudo-kierownikow w Polsce. I nie mowie tu o osobach ktore ciezką praca doszly np. z pracownika majnizszego szczebla awansem na do stanowiska kierowniczego, ale o tzw wyksztalciuchach czyt. karierowiczach co kazdego traktuja jak smiecia. Pracowalem w PL jako inzynier pod kilkoma menadzerami a teraz jestem w UK jako senior-inzynier i praca w polsce to ostatnia rzecz o ktorej marze. Wole w UK spasc na najnizsze stanowisko niz byz inzynierem w PL.
        Dodaj odpowiedź 1 0
          Odpowiedzi: 0

        Czytaj także