GIF chce zakazać emisji reklam syropu dla dzieci

GIF chce zakazać emisji reklam syropu dla dzieci

Dodano:   /  Zmieniono: 
syrop, zdj. ilustracyjne (fot. sxc.hu) Źródło:FreeImages.com
Główny Inspektor Farmaceutyczny uznał, ze reklama telewizyjna syropu dla dzieci Neosine wprowadza odbiorców w błąd. Powodem są nieprawdziwe informacje dotyczące wskazań do stosowania leku.

GIF nie podoba się pojawiający się w reklamie komunikat: „Filip zachorował na grypę, a teraz zaraża swoją siostrę Olę. Mama podała obojgu Neosine – najczęściej stosowany lek przeciwwirusowy. Dzięki Neosine Ola nie zachorowała, a Filip szybciej wyzdrowiał. Do tego Neosine podniosła odporność dzieci na kolejne infekcje. Neosine – zwalcz wirusy, pokonaj infekcje". 

"Może wprowadzać w błąd"

Zdaniem Inspektora, oglądający reklamę otrzymują przekaz, zgodnie z którym produkt leczniczy należy stosować w leczeniu grypy a także jej zapobieganiu. Tym czasem zgodnie z Charakterystyką Produktu Leczniczego, preparat działa "wspomagająco u osób z obniżoną odpornością, w przypadku nawracających infekcji dróg oddechowych. GIF uważa, że zachodzi w związku z tym podejrzenie, iż reklama wprowadza odbiorców w błąd. Kontrowersyjne według Inspektora jest także stwierdzenie, że dziewczynka "nie zachorowała" po przyjęciu leku. Może on być sprzeczny z przepisem, zgodnie z którym reklama nie może zapewniać, że przyjmowanie leku gwarantuje właściwy skutek. 

Dalsza emisja mimo zapewnień

Pełnomocnik producenta Neosine nie zgodził się z zarzutami GIF. Z kolei Inspektor nie przyjął wyjaśnień pełnomocnika i stwierdził, że reklama narusza obowiązujące przepisy. 
W piśmie z 18 stycznia przedstawiciel producenta leku poinformował, że podjęto decyzję o zaprzestaniu reklamy telewizyjnej syropu w formie kwestionowanej przez GIF i poprosił o umorzenie postępowania. Z informacji przekazanej GIF przez Departament Monitoringu w biurze Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wynika jednak, że spot nadal był emitowany w stacjach telewizyjnych, z małymi zmianami, które zdaniem GIF nie wpłynęły na ocenę zgodności reklamy z przepisami. 

W związku z tym podjęto decyzję o zaprzestaniu reklamy telewizyjnej syropu w formie kwestionowanej przez GIF i poprosił o umorzenie postępowania. Jednak z informacji przekazanej GIF przez Departament Monitoringu w biurze Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wynika, że spot nadal był emitowany w stacjach telewizyjnych. 

gif.gov.pl