Ile możemy przytyć w święta?

Ile możemy przytyć w święta?

Dodano: 
Nadwaga - ilustracja
Nadwaga - ilustracja / Źródło: Shutterstock / Aleksei Zakirov
Pierogi, ryby, pieczone mięsa, ciasta... W święta jesteśmy narażeni na mnóstwo pokus. A do tego dochodzą jeszcze bliscy, którzy namawiają nas do skosztowania każdej potrawy. Jak nie przytyć w czasie świąt?

Święta w naszym kraju kojarzą się z suto zastawionym stołem. Dietetyk Magdalena Jarzynka powiedziała o tym, ile możemy przytyć w ciągu jednego dnia w okresie świątecznym. Co sprzyja przybieraniu na wadze?

1. Przygotuj się mądrze
Oszczędzanie kalorii, by wypić dodatkowego drinka może być kuszące, ale eksperci żywnościowi zalecają unikać tej strategii. Nie siadaj do stołu głodny. Przybycie na rodzinną imprezę z burczącym brzuchem, ​​a następnie stawienie czoła różnym wyborom, to idealna okazja do przejadania się bez względu na siłę woli. Zjedz śniadanie i obiad, zanim siądziesz do wieczerzy. Najlepiej: wysokobiałkową lub bogatą w błonnik żywność, jak grecki jogurt lub warzywa z hummusem. Jeśli jesteś generalnie usatysfakcjonowany żywieniowo, kiedy wchodzisz do domu swojej rodziny, a chociaż czujesz te wszystkie piękne aromaty z kuchni, możesz skupić się na dokonywaniu dobrych wyborów i rozmowach z rodziną zamiast nadmiernego jedzenia. Pamiętaj też, aby poćwiczyć w dniu wigilii, abyś czuł się dobrze. Sprzątanie i krzątanie się po domu to bardzo dobry pomysł!

2. Dowiedz się, co będzie podane
Uprzejmie spytaj gospodarza, co będzie w menu, abyś wiedział, na co możesz sobie pozwolić. Możesz wybrać jedno lub dwa spośród swoich ulubionych dań, aby zachować kontrolę nad porcjami.

3. Przy nakładaniu jedzenia na talerz nie przesadzaj
Zacznij od bogatych w witaminy warzyw, spróbuj każdej sałatki i surówki, jaka stoi na stole. Załaduj talerz surowymi lub gotowanymi na parze warzywami i pieczonymi rybami, a następnie wybierz jeden pobłażliwy produkt, bez którego nie możesz żyć, na przykład poczęstuj się jednym pierożkiem, no, może dwoma.

4. Nie spiesz się przy jedzeniu
Kolejny kluczowy element dobrych świąt wymaga dokładnego spojrzenia na to, co jesz. Kluczem jest powolne jedzenie. Rób częste przerwy. Aby zaradzić przejedzeniu, odłóż sztućce, talerz lub napój i weź głęboki oddech. Jeśli naprawdę tęsknisz za kolejną porcją dowolnego dania na przyjęciu lub kolacji z rodziną, wróć po więcej. Ale zanim to zrobisz, daj swojemu ciału co najmniej 20 minut przerwy (średni czas potrzebny naszemu mózgowi na zarejestrowanie pełni), aby nadrobić zaległości.

5. Nie czuj się zobowiązany do spróbowania każdej potrawy
To, że daną potrawę wykonała twoja ulubiona siostra nie oznacza, że ​​musisz włożyć ją do ust. Tak, grzecznościowy kęs jest gestem pełnym szacunku, ale łatwo z nim przesadzić. Rozkoszowanie się jedzeniem jest jedną z największych przyjemności w życiu. Upewnij się, że to, co jesz, jest w rzeczywistości czymś, co lubisz, i że nie jesz tego tylko dlatego, że czujesz, że musisz. Jeśli czegoś nie lubisz, odłóż z szacunkiem talerz, podziel się potrawą z mężem lub powiedz, że oszczędzasz miejsce w żołądku na deser.

6. Nie przesadzaj z alkoholem
Nie chodzi też tylko o bezpośredni wpływ alkoholu na twój stan psychiczno-fizyczno-jakikolwiek. Alkohol zwiększa apetyt i może zniechęcać do dokonywania rozsądnych wyborów żywieniowych. Pozostań przy wodzie, smakowej herbacie (tylko jej nie dosładzaj ani nie dodawaj słodkich syropów takich jak imbirowy) tudzież czarnej kawie, ponieważ nie dostarczysz wówczas zbędnych kalorii.

7. Nie bądź dla siebie zbyt surowy
Święta to szczególna pora i zasługujesz na coś dobrego. Deser i tak nigdy nie powinien być zakazany. Nawet niektórzy specjaliści od żywienia jedzą deser po posiłku, aby uniknąć napadów głodu na cukier. Jeżeli sam(a) jesteś gospodarzem, spróbuj postarać się o opcje mniej szkodliwe dla twojej wagi i wyglądu. Istnieje wiele przepisów na zdrowe ciasta, że naprawdę masz z czego wybierać!
Czytaj też:
Zrównoważona dieta. Co należy o niej wiedzieć?

Opracowała:
Źródło: X-news / Zdrowie Wprost
 0

Czytaj także