Najgorsze skutki uboczne trzech popularnych diet

Najgorsze skutki uboczne trzech popularnych diet

Dodano: 6
Odchudzanie
Odchudzanie / Źródło: Unsplash / rawpixel
Co i rusz słyszymy o różnych, nowych dietach. Ostatnio popularność zyskuje dieta ketogeniczna, ale jest też cała rzesza pań, które decydują się przejść na dietę paleo lub Dukana. Niestety, każda modna dieta może nieść pewne skutki uboczne. Jakie dokładnie? Wyjaśniamy.

Dieta paleo
Głównym założeniem tego modelu żywienia jest przejęcie diety człowieka z epoki paleolitu. Dieta Paleo eliminuje rafinowany cukier, nabiał, rośliny strączkowe i zboża w codziennej diecie. Badania wykazały, że dieta paleo pomaga kontrolować cukrzycę w sposób, który poprawia skuteczność insuliny w organizmie, obniżając w ten sposób odporność organizmu na hormon regulujący poziom cukru. Ale ten rodzaj diety może prowadzić do hipoglikemii, jeśli dodatkowo stosuje się leki obniżające stężenie glukozy. Dieta paleo może również powodować nieświeży oddech, niski poziom energii i biegunkę. Nowe badanie, opublikowane w European Journal of Nutrition, analizowało stan zdrowia ponad 90 osób po diecie paleo lub tradycyjnej australijskiej diecie. Naukowcy skupili się na obecności związku N-tlenku trimetyloaminy (TMAO) we krwi uczestników. TMAO jest produkowany w jelitach i już dawno powiązany został z większym ryzykiem choroby serca. Naukowcy odkryli wysokie stężenia bakterii wytwarzających TMAO u osób, które przestrzegały diety paleo. Badanie sugeruje, że potencjał wzrostu występuje z powodu niewielkiej lub zerowej ilości pełnych ziaren w ich diecie. Poprzednie badania wykazały, że wysokie spożycie produktów pełnoziarnistych może pomóc zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia. „Ponieważ TMAO jest produkowany w jelitach, brak pełnych ziaren może zmienić populacje bakterii na tyle, aby umożliwić wyższą produkcję tego związku” – ostrzega Angela Genoni, badaczka z Edith Cowan University w Australii. Negatywny wpływ na zdrowie serca ma także nadmiar czerwonego mięsa i tłuszczów nasyconych. Zespół Genoni odkrył również, że populacje korzystnych gatunków bakterii były niższe u osób stosujących dietę paleo. Spadek był związany ze zmniejszeniem spożycia węglowodanów, co również przyczynia się do innych chorób przewlekłych.

Dieta ketogeniczna
Popularna dieta ketogeniczna powoduje, że organizm nie otrzymuje zbyt wielu węglowodanów, co pozwala spalić zmagazynowane tłuszcze zamiast energii w stanie ketozy w celu zrzucenia wagi. Dieta ketogeniczna lub dieta ketonowa zmniejsza spożycie węglowodanów i zwiększa tłuszcze. Znacząco ogranicza spożycie owoców, warzyw i zbóż - konsekwentnie usuwając źródła witamin i minerałów i zastępuje je wysokotłuszczowymi produktami spożywczymi i białkami. Ketoza jest niebezpiecznym stanem, który może wyrządzić długoterminowe szkody ogólnemu zdrowiu. Niektóre osoby będące na diecie ketogenicznej zgłaszają uczucie braku energii, rozstrój żołądka, nudności i pogorszenie funkcji umysłowych. Suplementacja witaminami i minerałami jest absolutną koniecznością w tego rodzaju diecie. Czyste tłuszcze, takie jak olej kokosowy, oliwa z oliwek i masło oraz wiele innych tłuszczów, które stanowią podstawę diety ketonowej, nie są doskonałym źródłem witamin. Brakuje również korzystnych przeciwutleniaczy w owocach i warzywach korzeniowych, które są związane ze zmniejszonym ryzykiem raka, chorób serca i innych schorzeń. Zaparcia, nieświeży oddech i zawroty głowy to tylko niektóre z efektów ubocznych przyjmowania tak niskiej zawartości węglowodanów. Zaleca się stosowanie nasion chia i lnu, orzechów kokosowych, orzechów i warzyw o niskiej zawartości węglowodanów do każdego posiłku na diecie ketogenicznej.

Dieta Dukana
Dzieli spożycie pokarmu na cztery fazy, które zaczynają się od wysokiej zawartości białka, a następnie stopniowo wprowadzają warzywa i węglowodany. Przy tej diecie występują takie same skutki uboczne, jak w przypadku innych planów o niskiej zawartości węglowodanów i wysokiej zawartości białka. Dieta Dukana jest skomplikowana, eliminuje dużo zdrowej żywności, może powodować problemy zdrowotne ze względu na wysoką zawartość białka i prawdopodobnie nie jest długoterminowym rozwiązaniem dla utraty wagi. Osoby z problemami z nerkami, dną moczanową, chorobami wątroby lub innymi poważnymi chorobami powinny porozmawiać z lekarzem przed rozpoczęciem diety wysokobiałkowej. Krytycy diety zwracają uwagę, że skoro dieta zakazuje pewnych grup żywności, takich jak zboża i owoce, jest niekompletna pod względem odżywczym. Ponadto trzymanie się jej zasad jest po prostu trudne i czasochłonne – wymaga przyswojenia wielu informacji i ścisłego przestrzegania zasad.
Czytaj też:
5 prostych, wieczornych nawyków, które ułatwiają odchudzanie. Zajmą ci kilkanaście minut

Źródło: Medical Daily
 6
  • Janusz   IP
    Bylem przez jakiś czas na diecie ketogenicznej i jeżeli chodzi o mineraly o witaminy to czest wielokrotnie przekraczałem ich zalecane dziennie spożycie. Rekord to chyba b12 gdy mi wybiło 1000%.
    Teraz wróciłem na normalną diete i czesto mam niedobory...
    Artykuł to jedna wielka bzdura. Autor nie ma pojęcia o temacie i wprowadza ludzi w błąd. Jak nie potrafi napisać rzetelnego artykułu to polecam prace na budowie albo inna fizyczną.. chociaż tam też jest wymagany czesto jakiś nakład intelektualny i autor artykułu może mieć z tym problem :3
    Wstydziłby się cos takiego publikowac...
    Dodaj odpowiedź 6 0
      Odpowiedzi: 0
    • Damomaks   IP
      Jeżeli ktokolwiek zastanawiałby się nad paleo lub keto -siegajcie po wiedzę z dobrych źródeł. Ten artykuł do nich nie należy i wprowadza w błąd.
      Dodaj odpowiedź 2 0
        Odpowiedzi: 0
      • Wiele osób stosuje restrykcyjne diety i wydaje im się,ze za pomocą tych diet naprawdę uda im się skutecznie schudnąć. Nie jest to jednak takie proste z uwagi na to, że jeśli nie ćwiczymy to nie uda nam się utrzymać stałej wagi oraz czeka nas jedynie efekt jojo.
        Jeśli nie macie czasu na regularne chodzenie na ćwiczenia na siłowni, polecam zastanowić się nad elektrostymulacją:
        https://krakow-atrakcje.pl/trening-ems-co-warto-o-nim-wiedziec/

        Na stronie jest opisane co warto wiedzieć o treningu Wystarczy jedynie jedna sesja w tygodniu aby pozbyć się tłuszczu oraz ładnie wymodelować ciało.
        Dodaj odpowiedź 0 0
          Odpowiedzi: 1
        • Lubis   IP
          Gówno artykuł, ni jak nie ma się do rzeczywistości
          Dodaj odpowiedź 3 0
            Odpowiedzi: 0
          • Piotr P.   IP
            Wszystko co tu jest napisane jest ZAPRZECZONE tu: ketoschool.com > the-43-health-benefits-of-ketogenic-dieting-in-addition-to-weight-loss z tą różnicą, że Wy piszecie wyłącznie o RYZYKACH więc NIE ZOSTAŁ przeprowadzony eksperyment a jedynie obserwacja — a to co wrzuciłem w linku — wszystko zostało potwierdzone eksperymentalnie.
            Dla przypomnienia: badanie obserwacyjne robimy najpierw, następnie wysnuwa się hipotezę gdzie możemy sformułować JEDYNIE RYZYKA, projektuje i przeprowadza eksperyment INTERWENCYJNY i zbiera się wnioski. To jest tzw. METODA NAUKOWA. Dopóki nie ma eksperymentu i interwencyjnego i wniosków — to nie jest nauka tylko filozofia.
            Poleganie na badaniach obserwacyjnych czyli przyjmowanie hipotez i kierowanie się tym jest przyczyną wprowadzenia leków na obniżenie poziomu cholesterolu — statyn — które niedość że okazało się że NIE WPŁYWAJĄ na leczenie miażdżycy, to jeszcze niosą za sobą zagrożenia włącznie z nowotworami. Ale oczywiście odpowiednie osoby odpowiednią ilość pieniędzy na nich zarobiła, laboratoria miały co robić wiele lat. W Polsce panuje nadal ta ignorancja lekarzy, więc nadal w ogóle nie wiedzą, że przepisując te "leki" — skracają tym swoim pacjentom życie.
            Dodaj odpowiedź 1 0
              Odpowiedzi: 0

            Czytaj także