7 korzyści z zażywania witaminy C. Będziesz zdumiony, ile potrafi zdziałać

7 korzyści z zażywania witaminy C. Będziesz zdumiony, ile potrafi zdziałać

Dodano: 
Suplementy diety
Suplementy diety / Źródło: Fotolia / BillionPhotos.com
Jedna z popularniejszych witamin, podawana zazwyczaj dzieciom w trakcie przeziębienia. A jednak jej prawdziwy potencjał nie jest ceniony przez wielu z nas. Jakie ma naprawdę zalety witamina C?

Witamina C jest witaminą niezbędną do prawidłowego funkcjonowania organizmu. To jednak nie oznacza, że ​​twoje ciało jest w stanie samodzielnie ją wyprodukować. Ta witamina ma przy tym wiele ról, a jej zażywanie wiąże się z imponującymi korzyściami zdrowotnymi.

Jest rozpuszczalna w wodzie i występuje w wielu owocach i warzywach, w tym pomarańczach, truskawkach, kiwi, papryce, brokułach, jarmużu i szpinaku. Zalecane dzienne spożycie witaminy C wynosi 75 mg w przypadku kobiet i 90 mg w przypadku mężczyzn.

Chociaż powszechnie zaleca się przyjmowanie witaminy C z pokarmów, wiele osób sięga po suplementy w tabletkach, aby zaspokoić zapotrzebowanie na tę witaminę. I nie – nie istnieje coś takiego, jak jej „lewoskrętna” postać, dlatego też warto uważać na wszelkiego rodzaju reklamy takich środków. Poszukiwanie takiej postaci mija się zatem z celem. Poniżej prezentujemy 7 naukowo udowodnionych korzyści, jakie przynosi suplementacja witaminy C. Od dzisiaj będziesz sięgać po nią częściej!

Czytaj też:
Czy witamina D może zaszkodzić – przy COVID-19 i nie tylko?

Korzyści z przyjmowania witaminy C? Oto i one

1. Może zmniejszyć ryzyko chorób przewlekłych
Witamina C jest silnym przeciwutleniaczem, który może wzmocnić naturalną obronę organizmu. Przeciwutleniacze to cząsteczki, które wzmacniają układ odpornościowy. Robią to, chroniąc komórki przed szkodliwymi cząsteczkami zwanymi wolnymi rodnikami. Gdy kumulują się wolne rodniki, mogą potęgować stan zwany stresem oksydacyjnym, który jest powiązany z wieloma chorobami przewlekłymi. Badania pokazują, że spożywanie większej ilości witaminy C może zwiększyć poziom przeciwutleniaczy we krwi nawet o 30%. Pomaga to w naturalnej obronie organizmu i zwalczaniu stanów zapalnych.

2. Może pomóc w kontrolowaniu nadciśnienia
Nadciśnienie naraża cię na choroby serca, które są główną przyczyną śmierci na całym świecie Badania wykazały, że witamina C może pomóc obniżyć ciśnienie krwi zarówno u osób z nadciśnieniem, jak i bez niego. Badanie na zwierzętach wykazało, że przyjmowanie suplementu witaminy C pomogło rozluźnić naczynia krwionośne przenoszące krew z serca, co pomogło obniżyć poziom ciśnienia krwi. Ponadto analiza 29 badań na ludziach wykazała, że ​​przyjmowanie suplementu witaminy C obniżyło skurczowe ciśnienie krwi (górna wartość) o 3,8 mmHg i rozkurczowe ciśnienie krwi (dolna wartość) średnio o 1,5 mmHg u zdrowych osób dorosłych. U dorosłych z wysokim ciśnieniem krwi suplementy witaminy C obniżają średnio skurczowe ciśnienie krwi o 4,9 mmHg, a rozkurczowe ciśnienie krwi średnio o 1,7 mmHg. Chociaż wyniki te są obiecujące, nie jest jasne, czy wpływ na ciśnienie krwi jest długotrwały. Ponadto osoby z nadciśnieniem nie powinny polegać wyłącznie na samej witaminie C.

3. Może obniżyć ryzyko chorób serca
Choroby serca są główną przyczyną śmierci na całym świecie. Wiele czynników zwiększa ryzyko chorób serca, w tym nadciśnienie, wysoki poziom trójglicerydów lub cholesterolu LDL (zły) i niski poziom cholesterolu HDL (dobry). Witamina C może pomóc zmniejszyć te czynniki ryzyka, które mogą zmniejszyć ryzyko chorób serca. Na przykład analiza 9 badań z udziałem 293 172 uczestników wykazała, że ​​po 10 latach ludzie, którzy przyjmowali co najmniej 700 mg witaminy C dziennie, mieli o 25% niższe ryzyko chorób serca niż ci, którzy nie przyjmowali suplementu witaminy C. Co ciekawe, kolejna analiza 15 badań wykazała, że ​​spożywanie witaminy C z żywności a nie suplementów wiąże się z niższym ryzykiem chorób serca. Jednak naukowcy nie byli pewni, czy osoby, które spożywały pokarmy bogate w witaminę C, również postępowały zdrowiej niż osoby, które przyjmowały suplementy. W związku z tym pozostaje niejasne, czy różnice były spowodowane witaminą C lub innymi aspektami ich diety. W innej analizie 13 badań oceniano wpływ przyjmowania co najmniej 500 mg witaminy C dziennie na czynniki ryzyka chorób serca, takie jak poziom cholesterolu we krwi i poziom trójglicerydów. Analiza wykazała, że ​​przyjmowanie suplementu witaminy C znacznie obniżyło LDL (zły) cholesterol o około 7,9 mg/dL, a trójglicerydy we krwi o 20,1 mg/dL. Krótko mówiąc, wydaje się, że spożywanie co najmniej 500 mg witaminy C dziennie może zmniejszyć ryzyko chorób serca. Jednak jeśli już spożywasz dietę bogatą w witaminę C, suplementy mogą nie zapewnić dodatkowych korzyści zdrowotnych dla serca.

4. Może obniżać poziom kwasu moczowego we krwi i zapobiegać atakom dny moczanowej
Dna moczanowa jest rodzajem zapalenia stawów. Jest niesamowicie bolesna i obejmuje stany zapalne stawów, szczególnie palców stóp. Osoby z dną doświadczają obrzęku i nagłych, silnych ataków bólu. Objawy dny pojawiają się, gdy we krwi jest za dużo kwasu moczowego. Kwas moczowy jest produktem odpadowym wytwarzanym przez organizm. Na wysokich poziomach może krystalizować i osadzać się w stawach. Co ciekawe, kilka badań wykazało, że witamina C może pomóc zmniejszyć stężenie kwasu moczowego we krwi , a tym samym chronić przed atakami dny moczanowej. Na przykład badanie obejmujące 1387 mężczyzn wykazało, że ci, którzy spożywali najwięcej witaminy C, mieli znacznie niższy poziom kwasu moczowego we krwi niż ci, którzy spożywali jej najmniej. W innym badaniu wzięło udział 46 994 zdrowych mężczyzn w ciągu 20 lat, aby ustalić, czy przyjmowanie witaminy C było powiązane z rozwojem dny moczanowej. Stwierdzono, że osoby, które przyjmowały suplement witaminy C, miały o 44% mniejsze ryzyko wystąpienia dny moczanowej. Ponadto analiza 13 badań wykazała, że ​​przyjmowanie suplementu witaminy C przez 30 dni znacznie zmniejszyło kwas moczowy we krwi, w porównaniu z placebo. Chociaż wydaje się, że istnieje silny związek między spożyciem witaminy C a poziomem kwasu moczowego, potrzebne są dalsze badania nad wpływem witaminy C na dnę.

5. Pomaga zapobiegać niedoborowi żelaza
Żelazo jest ważnym składnikiem odżywczym, który ma wiele funkcji w organizmie. Jest niezbędny do wytwarzania czerwonych krwinek i transportu tlenu w organizmie. Suplementy witaminy C mogą pomóc poprawić wchłanianie żelaza z diety. Witamina C pomaga przekształcać słabo wchłaniane żelazo, takie jak roślinne źródła żelaza, w formę łatwiejszą do wchłonięcia. Jest to szczególnie przydatne dla osób na diecie bezmięsnej, ponieważ mięso jest głównym źródłem żelaza. Spożycie 100 mg witaminy C może poprawić wchłanianie żelaza o 67%. W rezultacie witamina C może pomóc zmniejszyć ryzyko niedokrwistości u osób podatnych na niedobór żelaza. W jednym badaniu 65 dzieci z łagodną niedokrwistością z niedoboru żelaza otrzymało suplement witaminy C. Naukowcy odkryli, że sam suplement pomógł kontrolować ich niedokrwistość. Jeśli masz niski poziom żelaza, spożywanie większej ilości produktów bogatych w witaminę C lub przyjmowanie suplementu witaminy C może pomóc poprawić poziom żelaza we krwi.

6. Zwiększa odporność
Jednym z głównych powodów, dla których ludzie przyjmują suplementy witaminy C, jest zwiększenie odporności, ponieważ witamina C bierze udział w wielu elementach pracy układu odpornościowego. Po pierwsze, witamina C pomaga w produkcji białych krwinek zwanych limfocytami i fagocytami, które pomagają chronić organizm przed infekcją. Po drugie, witamina C pomaga tym krwinkom białym działać bardziej skutecznie, chroniąc je przed uszkodzeniem przez potencjalnie szkodliwe cząsteczki, takie jak wolne rodniki. Po trzecie, witamina C jest niezbędną częścią systemu obronnego skóry. Jest aktywnie transportowana do skóry, gdzie może działać jako przeciwutleniacz i pomagać wzmocnić. Badania wykazały również, że przyjmowanie witaminy C może skrócić czas gojenia się ran. Co więcej, niski poziom witaminy C został powiązany ze złymi wynikami zdrowotnymi. Na przykład osoby z zapaleniem płuc mają zwykle niższy poziom witaminy C, a suplementy witaminy C skracają ich czas powrotu do zdrowia.

7. Chroni pamięć i myślenie w miarę starzenia się
Demencja jest terminem używanym do opisania objawów złego myślenia i pamięci. Wpływa na ponad 35 milionów ludzi na całym świecie i zwykle występuje u osób starszych. Badania sugerują, że stres oksydacyjny i stany zapalne w pobliżu mózgu, kręgosłupa i nerwów (zwane łącznie ośrodkowym układem nerwowym) mogą zwiększać ryzyko demencji. Witamina C jest silnym przeciwutleniaczem. Niski poziom tej witaminy wiąże się z zaburzeniami zdolności myślenia i zapamiętywania. Ponadto kilka badań wykazało, że osoby z demencją mogą mieć niższe poziomy witaminy C we krwi. Wykazano, że wysokie spożycie witaminy C z pożywienia lub suplementów ma ochronny wpływ na myślenie i pamięć w miarę starzenia się. Suplementy witaminy C mogą pomóc w stanach takich jak demencja, jeśli nie otrzymujesz wystarczającej ilości witaminy C z diety. Jednak potrzebne są dodatkowe badania na ludziach, aby zrozumieć wpływ suplementów witaminy C na zdrowie układu nerwowego.
Czytaj też:
4 potencjalne skutki uboczne przyjmowania zbyt dużej ilości kwasu foliowego

Źródło: healthline.com
 0

Czytaj także