Jedz zdrowiej, aby żyć dłużej i lepiej

Jedz zdrowiej, aby żyć dłużej i lepiej

Dodano: 
Świeże warzywa
Świeże warzywa / Źródło: Fotolia / Autor: merc67
Odpowiednia dieta może zapobiec wielu chorobom rozwijającym się wraz z wiekiem. Recepta na długowieczność jest prosta – to dobre odżywianie i mądra suplementacja.

Co włączyć, a co wykluczyć z codziennej diety? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, ponieważ wciąż pojawiające się nowe badania mogą powodować mętlik w głowie. Przykład? Kawa, jeszcze niedawno uznawana za przyczynę zawałów, dziś jest doceniana i zalecana. Naukowcy z Uniwersytetu w Toronto i Instytutu Badań Krembil w Kanadzie wykazali, że niektóre związki występujące w kawie mogą być pomocne w zapobieganiu chorobom Alzheimera i Parkinsona,a to oznacza, że z kawy rezygnować nie należy. To, co jemy, ma wpływ na wiele aspektów naszego zdrowia. Chociażby na pracę naszego mózgu. Według badań opublikowanych w czasopiśmie „Neurology” przestrzeganie zdrowej diety może nie tylko poprawić zdolności poznawcze, lecz także obniżyć ryzyko rozwoju demencji i innych problemów z pamięcią, które pojawiają się wraz z wiekiem.

Serce jak dzwon

Naukowcy z Wolfson Gastrointestinal Laboratory w Edynburgu w Szkocji wykazali, że codzienne spożywanie marchewki obniża poziom cholesterolu. Jego wysokie stężenie jest głównym czynnikiem ryzyka chorób serca. Marchewki są też bogatym źródłem potasu, który rozszerza naczynia krwionośne i pomaga rozluźnić w nich napięcie, zwiększając w ten sposób przepływ krwi i chroniąc serce. Uzyskaniu prawidłowych wartości cholesterolu sprzyjają również kwasy tłuszczowe omega-3. Ułatwiają też utrzymanie odpowiedniej masy ciała, są pomocne w zapobieganiu rozwojowi nowotworów oraz twardnieniu tętnic. Witamina E (znajdziemy ją np. w orzechach) odgrywa rolę w prewencji chorób serca i naczyń krwionośnych, takich jak wysokie ciśnienie krwi i stwardnienie tętnic.

Mocne kości

Wraz z wiekiem zmniejsza się gęstość kości. Dlatego też należy zadbać o suplementację witaminy D3, która zwiększa wchłanianie wapnia, ale też pozytywnie wpływa na odporność i ogólne samopoczucie. Niedobór tej witaminy jest czynnikiem ryzyka rozwoju depresji. Przed osteoporozą chroni także cynk. Odgrywa on również ważną rolę w zapobieganiu chorobom prostaty.

Dobry wzrok

Ekstrakt z sosny syberyjskiej uszczelnia naczynia krwionośne w oku. Cynk z kolei chroni przed zwyrodnieniem plamki żółtej – ryzyko tej choroby wzrasta z wiekiem. Dla zdrowia oczu ważne jest też spożywanie kwasów omega-3 – brak wystarczającej ilości DHA w diecie może powodować problemy z widzeniem. Suplementacja kwasów omega-3 może również pomóc w prewencji zwyrodnienia plamki żółtej. Duże znaczenie ma także luteina, której niedobory mogą powodować choroby oczu, przede wszystkim zwyrodnienie plamki żółtej.

Czytaj także:
Ciągle ci zimno, tyjesz i masz stany depresyjne? Winna może być tarczyca

Doskonała pamięć i dobry słuch

Tu także przydadzą się kwasy omega-3, które mają ogromny wpływ na funkcjonowanie mózgu. Z kolei niedobór witaminy B12 może powodować problemy z pamięcią i objawy przypominające demencję, dlatego już u osób w średnim wieku warto wykluczyć niedobór tej witaminy. Aby mu zapobiec, w codziennej diecie nie może zabraknąć mięsa ani produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jak nabiał czy jajka. Z kolei suplementowanie kwasu foliowego pomaga zapobiec ubytkowi słuchu związanemu z wiekiem. Problemy ze słuchem znacznie obniżają komfort życia, powodują wycofanie, niepokój i depresję, a niedosłuch w średnim wieku jest jednym z ważniejszych czynników ryzyka demencji.

Absolutny must have

W codziennej diecie nie może zabraknąć błonnika pokarmowego, który poprawia trawienie i obniża ryzyko rozwoju raka jelit. Niezbędne są też świeże warzywa i owoce, pełne antyoksydantów i polifenoli – związków, które wykazują działanie przeciwstarzeniowe i antynowotworowe. W przypadku niektórych chorób (np. Hashimoto, borelioza czy miażdżyca) ważne jest wprowadzenie konkretnych zaleceń dietetycznych, pozwalających lepiej radzić sobie z chorobą, o czym pisaliśmy we wcześniejszych artykułach. Recepta na długowieczność jest prosta – jedzmy prawdziwe jedzenie i unikajmy produktów przetworzonych, zawierających mnóstwo chemii. Nie bójmy się suplementów diety, ale wybierajmy je mądrze.

Czytaj także:
Dowiedz się, czy grozi ci udar

Okładka tygodnika WPROST: 3/2019
Artykuł został opublikowany w 3/2019 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:

Czytaj także