Jak nakarmić układ odpornościowy

Jak nakarmić układ odpornościowy

Dodano: 1
Nutramil
Nutramil / Źródło: Materiały prasowe
Problem właściwego odżywiania dotyczy w zasadzie każdej grupy społecznej. Mimo, że w dzisiejszych czasach bardzo dużo mówimy o walce z otyłością, nie mniej ważnym tematem jest problem niedożywienia, który dotyczy głównie osób po lub w trakcie chorób przewlekłych, ale dotyka również osób po 65. roku życia. Osoby niedożywione mogą mieć obniżoną odporność i być bardziej podatne na infekcje.

Na stan odżywienia osób po 65 roku życia może wpływać wiele czynników, takich jak brak aktywności fizycznej, brak apetytu, słaby stan psychiczny, zła sytuacja materialna, samotność czy po prostu brak wiedzy na temat właściwego odżywiania. Osobom starszym towarzyszy również wiele chorób współistniejących (nowotwory, infekcje, zaparcia, biegunki, choroby układu oddechowego), które niestety mogą również powodować trudności w przyrządzaniu właściwej ilości pełnowartościowych posiłków.

Gorsze przyswajanie składników odżywczych spowodowane starzeniem się organizmu, może powodować również niedobory tych, które odpowiedzialne są za właściwe funkcjonowanie układu immunologicznego. Również infekcje, choroby, choroby przewlekłe powodować mogą, że pojawią się niedobory witamin, ale przede wszystkim może pogorszyć się stan odżywienia.

Czym grozi zły stan odżywienia?

Do właściwego funkcjonowania organizmu konieczne jest białko, będące budulcem nie tylko naszych mięśni, ale również wchodzące w skład komórek w naszym organizmie, również tych budujących układ odpornościowy. Bez właściwej podaży białka, niedożywienie może się pogłębić, a działanie układu immunologicznego – pogorszyć. Może zwiększyć się podatność na infekcje.

Następstwa niedożywienia seniorów są niestety bardzo poważne. Poza spadkiem masy ciała, następuje ogólne osłabienie siły mięsi, które może powodować, trudności w wykonywaniu czynności dnia codziennego. Pojawiają się dodatkowe choroby, upośledzenie układu odpornościowego, a w rezultacie większa podatność na choroby i infekcje.

Niestety już tydzień leżenia w łóżku z powodu choroby może spowodować spadek siły i masy mięśni, który można odzyskać nawet po kilku miesiącach intensywnej rehabilitacji. Jeżeli pobyt w łóżku dotyka osób już niedożywionych, utrata siły i mięśni jest jeszcze większa.

Na co zwrócić uwagę w diecie nie tylko seniora

Średnie dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na białko to 1 g na kilogram masy ciała. U osób starszych, zapotrzebowanie na białko wzrasta i jest to 1,2 g.kg m.c/dobę. Czyli dla osoby ważącej 70 kg to 84 g białka w ciągu doby. Również osoby po przebytych chorobach lub zmagające się z chorobą np. nowotworową, osoby po zabiegach operacyjnych czy z ranami potrzebują więcej białka. W takich sytuacjach zapotrzebowanie może być nawet 2 razy wyższe, aby rany właściwie się goiły czy organizm miał siłę walczyć z chorobą i wracać do zdrowia. Dlatego białko w diecie seniora, ale nie tylko – to podstawa.

Jak pokazują badania nawet 60% seniorów nie spożywa rekomendowanej ilości białka w ciągu dnia, dlatego tak istotne jest aby zadbać o podaż tego składnika.

Ważne jest, aby białko spożywane było w każdym posiłku, aby było właściwie przyswajane. Niestety, czas infekcji, choroby może powodować, że osłabiona osoba nie ma siły lub chęci aby przygotować pełnowartościowy posiłek. Kiedy pojawiają się takie trudności z przygotowaniem pożywienia warto sięgnąć po żywność specjalnego przeznaczenia medycznego Nutramil Complex. W jednej porcji znajdują się tam wszystkie składniki odżywcze – właściwe proporcje węglowodanów, tłuszczy i właśnie białka, ale również wszystkich witamin i składników mineralnych. Nutramil może zastąpić posiłek, ale może być również pełnowartościową przekąską pomiędzy głównymi posiłkami. Nutramil Complex jest w bardzo wygodnej formie granulatu – można go przyrządzić jako pyszny koktajl, ale też dodać do posiłku, np. zupy, aby zwiększyć jego wartość odżywczą.

Jak nakarmić układ odpornościowy

Codzienna porcja warzyw i owoców powinna być obowiązkowym elementem każdego jadłospisu.

Warzywa są źródłem witamin, antyoksydantów, zawierają również błonnik. Warto zwrócić uwagę aby zapewnić organizmowi podaż właściwej ilości cynku, żelaza, selenu, witamin A, C, B6, oraz E. Ważne jest aby w naszej diecie znalazły się produkty bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe. Nie należy też zaniedbywać podaży białka, ponieważ aminokwasy, z którego jest zbudowane konieczne są do właściwego funkcjonowania całego organizmu.

Deficyty białka, energii i ważnych dla funkcjonowania układu odpornościowego substancji takich jak: arginina, glutamina, kwasy tłuszczowe czy antyoksydanty zaburzają funkcjonowanie układu odpornościowego. Dlatego tak ważne jest, aby w momencie kiedy nie mamy ochoty albo siły na przygotowanie pełnowartościowego, bogatego w białko posiłku, wzbogacić jadłospis preparatami takimi jak Nutramil Complex, które zapewnią podaż wszystkich składników odżywczych, których potrzebuje organizm.

Czytaj także:
Odporność organizmu a odżywianie. Co musisz wiedzieć?

Czytaj także

 1
  • surowa dieta to podstawa nie pasteryzowana gotowana pieczona czy smazona
    Dodaj odpowiedź 0 0
      Odpowiedzi: 0