Zapobiega nowotworom i odchudza. Czy wiesz, jakie awokado jesz?

Zapobiega nowotworom i odchudza. Czy wiesz, jakie awokado jesz?

Dodano: 
Awokado
Awokado
Owoce w kształcie gruszek rosnące na tropikalnych, wiecznie zielonych drzewach, czyli awokado, cały czas zyskują na popularności. Zwykle mają szorstką, zieloną skórkę, kremowy, maślany miąższ i dużą pestkę w środku. Choć prawdopodobnie znasz zaledwie tylko kilka rodzajów awokado, na całym świecie uprawia się setki odmian tej rośliny – w tym 56 na samej Florydzie. Wiele z nich to hybrydy, co oznacza, że są wynikiem połączenia dwóch odmian w celu stworzenia nowej.

Owoce awokado mają wysoką wartość odżywczą. Są bogate w witaminy i minerały, a także antyoksydanty, nienasycone tłuszcze i błonnik. Mogą pomóc zmniejszyć ryzyko różnych chorób przewlekłych i poprawić ogólny stan zdrowia. Awokado stanowi doskonały element zdrowej, zbilansowanej diety.

Czytaj także:
6 wyjątkowo tłustych produktów, które muszą znaleźć się w twojej diecie

Dlaczego warto jeść awokado?

Awokado jest bardzo pożywne. Jest świetnym źródłem kwasu foliowego, potasu i zdrowych tłuszczów, a także witamin K, C i E. Zawiera również pewne ilości witamin z grupy B i minerały, takie jak miedź, fosfor, magnez, mangan, żelazo i cynk.

Tłuszcze jednonienasycone w awokado – z których głównym jest kwas oleinowy – są dobre dla serca, zwalczają stany zapalne i prawdopodobnie mają także właściwości przeciwnowotworowe. Jedzenie awokado może również pomóc lepiej przyswoić inne składniki odżywcze rozpuszczalne w tłuszczach.

Ponadto awokado jest pełne błonnika, niezwykle istotnego składnika odżywczego. Badania wykazały, że ludzie, którzy jedzą awokado, statystycznie ważą mniej. Być może dzieje się tak właśnie ze względu na wysoką zawartość błonnika i zdrowego tłuszczu, a także niski indeks glikemiczny.

Awokado zawiera także antyoksydanty, które są dobre dla oczu i mózgu, takie jak luteina i zeaksantyna. Te przeciwutleniacze mogą obniżyćryzyko zwyrodnienia plamki żółtej związanego z wiekiem, zaćmy i chorób neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Alzheimera. Co więcej, badania sugerują, że ludzie regularnie jedzący awokado są zdrowsi i mają mniejsze ryzyko tzw. zespołu metabolicznego.

Różne typy awokado

W osiedlowym sklepie spożywczym możesz spotkać maksymalnie kilka rodzajów awokado, jednak na całym świecie rosną setki odmian. Chociaż istnieje wiele hybryd, wszystkie awokado można utożsamić z pochodzeniem gwatemalskim, meksykańskim lub zachodnioindyjskim.

Owoce są klasyfikowane jako odmiany typu A lub typu B. Różnica tkwi w sposobach kwitnienia i samego zapylania kwiatów. Rodzaj odmiany ma niewielkie znaczenie dla konsumentów – większe jest ono dla tych, którzy uprawiają awokado. Wiele odmian ma podobne cechy, różnią się one nieznacznie pod względem wielkości, barwy, smaku, kształtu.

Czytaj także:
Ten smaczny owoc pomaga obniżyć cholesterol. Kupisz go w każdym sklepie

Niektóre odmiany typu A:

  • Choquette – ma gładką, błyszczącą skórę i wodnisty miąższ, który cieknie po przecięciu owoców. Ta odmiana pochodzi z południowej Florydy;
  • Lula – owocuje głównie w okresie letnim, ma mniej naturalnych olejów i zawiera więcej wody niż wiele innych odmian. Jest odporna na zimno, ale bardzo podatna na infekcje grzybicze. Waży około 450 gramów;
  • Hass – jest najpopularniejszą odmianą, dostępną w sklepach przez cały rok. Ma maślany, lekko orzechowy smak i kulisty kształt. Jej skóra zmienia się z zielonej w ciemną, fioletowoczarną, gdy dojrzewa;
  • Reed – odmiana dostępna tylko w miesiącach letnich. Ma bardziej subtelny smak i małe owoce. Kiedy dojrzewa, jego skóra jest cały czas zielona, w przeciwieństwie do innych rodzajów;
  • Pinkerton – ma podłużny kształt, szorstką skórę, która jest łatwa do obrania, małą pestkę i kremowy miąższ. Osiąga masę 225-680 gramów;
  • Gwen – odmiana podobna do Hass w smaku i wyglądzie. Ma grubą, ciemnozieloną skórę, którą łatwo usunąć;
  • Maluma – ciemnofioletowe awokado odkryte w latach dziewięćdziesiątych w Południowej Afryce. Ta odmiana rośnie powoli, a jej drzewa wydają dużo owoców.

Kilka odmian typu B:

  • Ettinger – najczęściej uprawiana w Izraelu, ma jasnozieloną skórę, duże nasiona i łagodny smak;
  • Sharwil – australijskie awokado o szorstkiej, zielonej skórze i żółtym miąższu. Jest bardzo tłuste i ma wyrazisty smak;
  • Zutano – pokryte jasną, żółtozieloną skórą, o łagodnym smaku, który nie przypomina wielu innych, bardziej maślanych odmian. Zwykle osiąga wagę około 225-450 gramów;
  • Brogden – ciemnofioletowa hybryda odmian zachodnioindyjskich i meksykańskich. Chociaż jest bardzo odporne na zimno, trudno je obrać, a zatem nie jest popularne w sprzedaży;
  • Fuerte – ma kształt gruszki, jest dostępne przez osiem miesięcy w roku. Jego nazwa oznacza po hiszpańsku „silny”. Ma oleistą teksturę podobną do orzecha laskowego;
  • Kleopatra – awokado karłowate, niezbyt popularne;
  • Bacon – ma łagodniejszy smak niż inne odmiany. Jego jasnobrązowa skóra jest łatwa do obrania;
  • Monroe – duże awokado, które może ważyć ponad 910 gramów. Jest jędrne i ma mniej wodnisty miąższ, niż pozostałe.

Która odmiana jest najzdrowsza?

Jeśli chodzi o wartości odżywcze, wszystkie odmiany awokado są na ogół pod tym względem bardzo podobne. Każdą charakteryzuje wysoka gęstość kaloryczna i bogactwo zdrowych tłuszczów, witamin i minerałów.

Awokado jest bardzo pożywne, a każda odmiana tego owocu zapewnia podobne korzyści zdrowotne. Dlatego sięgaj po awokado niezależnie od tego, jaki rodzaj znajdziesz w sklepie.

Czytaj także:
Co potrafi pestka z awokado? Naukowcy: W przyszłości może pomóc w leczeniu poważnych chorób

Czytaj także

 0