Dlaczego ketodieta wzbudza takie kontrowersje? Tłumaczy dietetyk

Dlaczego ketodieta wzbudza takie kontrowersje? Tłumaczy dietetyk

Dodano: 7
Awokado
Awokado / Źródło: Pixabay / FoodieFactor
Dieta ketogeniczna cieszy się dużą popularnością. Coraz więcej firm cateringowych, tzw. pudełkowych, ma wprowadza ją do swojej oferty. Czy dieta ketogeniczna jest dla każdego?

Gościem w popularnej kawalerce Łukasza Jakóbiaka był Jakub Mauricz. Dietetyk opowiedział dlaczego ketodieta wzbudza takie kontrowersje. Sposób odżywiania, który opiera się głównie na tłuszczach, w ostatnim czasie stał się bardzo popularny i modny. – Kontrowersje są zawsze w temacie, który wymaga głębszego zrozumienia. Dieta keteogenna ma już prawie 100 lat. Była używana w leczeniu padaczki lekoopornej – powiedział Mauricz.

Dieta ketogeniczna – główne założenia

  • Obcięcie węglowodanów jest znaczne, co może przełożyć się na samopoczucie. A co właściwie oznacza „znacznie obniżyć” węglowodany? Do mniej niż 40–50 gramów rozłożonych na cały dzień. Oznacza to wyeliminowanie ziaren, cukru, większości owoców i warzyw skrobiowych. Drastycznie obcina się także białko, do około 20 proc. dziennego spożycia kalorii. Ponieważ większość diet odchudzających zakłada zwiększenie spożycia białka (to m.in. budulec mięśni), tak znaczna redukcja może być dla wielu osób szokiem.
  • Ponieważ węglowodany są najlepszym paliwem dla organizmu, przestrzeganie diety ketogenicznej może skutkować niskim poziomem energii. Jeśli właściwie przestrzegasz diety niskowęglowodanowej i wysokotłuszczowej, to w ciągu pierwszych kilku tygodni twoje ciało przełączy się z używania glukozy jako podstawowego źródła paliwa na stosowanie ketonów wytwarzanych z rozkładu tłuszczów.
  • Suplementacja witaminami i minerałami jest absolutną koniecznością w tego rodzaju diecie. Czyste tłuszcze, takie jak olej kokosowy, oliwa z oliwek i masło oraz wiele innych tłuszczów, które stanowią podstawę diety ketonowej, nie są doskonałym źródłem witamin. Brakuje również korzystnych przeciwutleniaczy w owocach i warzywach korzeniowych, które są związane ze zmniejszonym ryzykiem raka, chorób serca i innych schorzeń.
  • Zaparcia, nieświeży oddech i zawroty głowy to tylko niektóre z efektów ubocznych przyjmowania tak niskiej zawartości węglowodanów. Zaleca się stosowanie nasion chia i lnu, orzechów kokosowych, orzechów i warzyw o niskiej zawartości węglowodanów do każdego posiłku na diecie ketogenicznej.
  • Dieta ta wymaga skrupulatnego przyrządzania posiłków w domu. Tu nie wystarczy podstawowa dieta na temat wartości odżywczych. Żeby zbilansować ketogeniczne menu potrzebna jest dobra książka z wartościami odżywczymi wszystkich, popularnych produktów i waga kuchenna.

Czytaj także:
Niektóre rodzaje diet ketogenicznych mogą nasilać stany zapalne skóry

Źródło: X-news

Czytaj także

 7
  • Endriu IP
    Przecież organizm potrafi otrzymywać energię z cukrów białek i tłuszczów więc nie rozumiem dlaczego na tej diecie ma brakować energii kiedy tłuszczów jest sporo. Pan dietetyk chyba nie uważał na biologii.
    Dodaj odpowiedź 4 0
      Odpowiedzi: 0
    • Andrzej IP
      To nic innego jak: "Dieta Optymalna" dr Jana Kwaśniewskiego z Ciechocinka. Ja w 2001 roku po nabyciu tej książki w księgarni w Ciechocinku. przeszedłem na ten sposób odżywiania. Zaopatrzyłem się w kalkulator, wagę kuchenną ( bardzo dokładną) oraz książkę Wielkie Tabele Kalorii i Wartości Odżywczych i przystąpiłem do dzieła. To co zjadłem, to przeliczałem na wartości odżywcze czyli, białko tłuszcz i węglowodany aby zachować proporcję wg wzoru 1: (2,5-3,5) : 0,8. W ciągu 7 miesięcy ubyło mi na wadze z 142kg do 89,5kg czyli spadek ponad 50kg. Ale byłem sceptyczny co do sposobu tego odżywiania, więc co miesiąc robiłem morfologię krwi a wyniki z miesiąca na miesiąc były coraz lepsze. Nikt mi nie doradzał, byłem zdany na własne siły. Badałem też zawartość ciał ketonowych w moim organizmie. Na początku musiałem wprowadzać poprawki co do ilości spożywanych węglowodanów. Dieta Optymalna jest panaceum na nasze zdrowie ponieważ, dostarcz naszemu organizmowi wszystko to , co jest jemu potrzebne w dobowym zapotrzebowaniu.
      Dodaj odpowiedź 3 0
        Odpowiedzi: 0
      • XYZABC IP
        Węglowodany najlepszy rodzaj paliwa? Ale dla kogo? Jestem na keto już od kilku miesięcy, czuję się o niebo lepiej, niż na poprzednimi stylu żywienia (a był on zdrowy). Myślę, że u ketogeników nie zda egzaminu te zdane, że węglowodany to najlepszy rodzaj paliwa, bo po prostu kiedy zje ich za dużo to będzie czuł się beznadziejnie. Logiczne, że jeśli od małego dzieciak je węglowodany i organizm się do tego przyzwyczaja to z czasem nagła zmiana na tłuszcze po 20-30 latach wywoła skutki uboczne, której długo i tak nie potrwają. Jakoś większość ketogeników odpowiednio zaadaptowanych ma inne zdanie na temat tego żywienia, samopoczucia, i co więcej - wyniki badań. Artykuł raczej subiektywny. Pozdrawiam.
        Dodaj odpowiedź 6 0
          Odpowiedzi: 0
        • XYZABC IP
          Węglowodany najlepszy rodzaj paliwa? Ale dla kogo? Jestem na keto już od kilku miesięcy, czuję się o niebo lepiej, niż na poprzednimi stylu żywienia (a był on zdrowy). Myślę, że u ketogeników nie zda egzaminu te zdane, że węglowodany to najlepszy rodzaj paliwa, bo po prostu kiedy zje ich za dużo to będzie czuł się beznadziejnie. Logiczne, że jeśli od małego dzieciak je węglowodany i organizm się do tego przyzwyczaja to z czasem nagła zmiana na tłuszcze po 20-30 latach wywoła skutki uboczne, której długo i tak nie potrwają. Jakoś większość ketogeników odpowiednio zaadaptowanych ma inne zdanie na temat tego żywienia, samopoczucia, i co więcej - wyniki badań. Artykuł raczej subiektywny. Pozdrawiam.
          Dodaj odpowiedź 3 0
            Odpowiedzi: 0
          • Ultra997 IP
            Tekst wybitnie stronniczy, wybiórczy opisuje tylko odczucia osoby adaptującej się do diety, po czasie adaptacji stan jest zupełnie inny ale po co obiektywie o tym pisać?
            Dodaj odpowiedź 6 0
              Odpowiedzi: 1