6 zdrowotnych korzyści, jakie wynikają z bycia weganinem

6 zdrowotnych korzyści, jakie wynikają z bycia weganinem

Dodano: 1
Warzywa
Warzywa / Źródło: Unsplash / nrd
Dieta wegańska staje się coraz popularniejsza i nie tylko ze względów moralnych. Szereg badań potwierdza, że diety oparte na produktach roślinnych mają rewelacyjny wpływ na zdrowie.

Weganizm jest rodzajem diety, która wyklucza spożywanie jakichkolwiek składników pochodzących od zwierząt. Chociaż niektórzy mogą myśleć, że jest to trudne i niepotrzebne, w rzeczywistości istnieje wiele korzyści z przyjęcia takiego stylu życia. Dieta pomaga m.in. utrzymywać wagę bez efektu jojo czy obniżać ryzyko raka piersi i jelita grubego oraz poziom cukru we krwi. Co jeszcze dzięki niej zyskamy?

6 zdrowotnych korzyści, jakie wynikają z bycia weganinem

  1. Tracimy wagę bez efektu jo-jo.
  2. Łatwiej regulować poziom cukru we krwi.
  3. Jedzenie roślinnych substytutów mięsa może wspomóc czynność nerek.
  4. Dieta wegańska obniża ryzyko raka piersi i jelita grubego.
  5. Spada także ryzyko chorób serca.
  6. Na diecie wegańskiej może dojść do redukcji bólu stawów.

Dieta wegańska – niedobory

Dieta wegańska jest uważana za bardzo zdrową dietę, ponieważ koncentruje się na warzywach i owocach. Ale brakuje w niej ważnych witamin i minerałów, których organizm potrzebuje do codziennego funkcjonowania. Dlatego też przejście na weganizm powinno być dobrze przemyślane, bowiem konieczne jest znaczne poszerzenie swojej wiedzy na temat żywności.

Częstym problemem wśród wegan jest to, że ich dieta nie zaspokaja wszystkich codziennych potrzeb żywieniowych. Niektóre z tych składników odżywczych pochodzą z produktów pochodzenia zwierzęcego, których weganin chce unikać.

Niedobory żywieniowe mogą prowadzić do problemów zdrowotnych, dlatego tak ważna jest odpowiednio skomponowana dieta i dobór suplementów diety. Przed przejściem na weganizm warto udać się do lekarza i zrobić podstawowe badania, na podstawie których będzie można ocenić nasz stan zdrowia (np. wykluczyć anemię). Warto także oznaczyć poziom witaminy D czy jodu przed i kontrolować już po przejściu na dietę. Pamiętajmy, że suplementy diety stosowane w nadmiarze także mogą szkodzić.

Witamina D
Ludzka skóra wytwarza witaminę D, gdy jest wystawiona na działanie promieni słonecznych. Jeśli jednak spędzasz większość czasu w domu, musisz pozyskiwać tę witaminę z diety. Dobre źródła witaminy D to m.in. tłuste ryby, oleje rybne, żółtko jaja, masło i wątróbka. Witamina D wspomaga wchłanianie wapnia i fosforu z jelit, funkcje odpornościowe, nastrój, pamięć i regenerację mięśni. Weganie mogą zaspokoić swoje codzienne zapotrzebowanie na witaminy, przyjmując witaminę D2 lub wegański suplement witaminy D3. Najczęstsze objawy niedoboru to: - bóle kości i podatność na złamania, - osłabiona odporność organizmu, - wyczerpanie, nawet z wystarczającą ilością snu, - choroby przyzębia, - wysokie ciśnienie, - zmiana nastroju, lęki, depresja.

Jod
Osoby stosujące dietę wegańską mogą mieć nawet o 50 procent niższy poziom jodu we krwi. Minerał odgrywa ważną rolę w organizmie poprzez utrzymanie zdrowej funkcji tarczycy. Sól jodowana, owoce morza, wodorosty i produkty mleczne to najlepsze źródła jodu. Dlatego na diecie wegańskiej warto rozważyć suplementację.

Witamina B12
Znajdziemy ją w produktach pochodzenia zwierzęcego, dlatego osoby będące na diecie wegańskiej mogą mieć jej niedobory. Jednak dotyczy to także osób, które produkty odzwierzęce jedzącą po prostu rzadko, ponieważ za nimi nie przepadają. Witamina B12 pomaga produkować czerwone krwinki, fragmenty DNA, wspiera pracę układu nerwowego. Objawy niedoboru witaminy B12 obejmują: - drżenie mięśni, - osłabienie, - sztywność mięśni, - zmęczenie, - problemy z równowagą, - niedociśnienie, - zaburzenia nastroju.

Wapń
Wapń wymaga innych składników odżywczych, aby mógł być prawidłowo wchłaniany i wykorzystywany, a także po to, by nie przekroczyć normy. Oczywiście produkty mleczne są popularnym źródłem, ale można również rozważyć brokuły, tofu, nasiona, konserwy z łososia i produkty wzbogacone wapniem i suplementy diety.

Cynk
Ten minerał wspomaga metabolizm, funkcje immunologiczne i naprawę komórek. Brak cynku wiąże się z wypadaniem włosów, biegunką i opóźnionym gojeniem się ran. Ludzie otrzymują niski poziom minerałów z żywności pochodzenia roślinnego. Przyjmowanie suplementu glukonianu cynku lub cytrynianu cynku powinno pomóc w zaspokojeniu potrzebnego spożycia przez organizm, aby uniknąć niedoboru i jego skutków.
Czytaj też:
Jak upiec bakłażana, by nie był gorzki? Ta sztuczka odmieni twoje gotowanie

Opracowała:
Źródło: X-news / Zdrowie Wprost
 1
  • wariatka   IP
    podziwiam takie osoby, ja do nich kompletnie bym nie mogła dołączyć. Za bardzo kocham jeść mięso, jeszcze do niedawna też żywiłam się głównie fast-foodami i niestety ale odczuwałam różne nieprzyjemności z tym związane a głównie to wzdęcia. Teraz jest już znacznie lepiej, ale to sporo tutaj zawdzięczam preparatowi medycznemu Intesta
    Dodaj odpowiedź 2 0
      Odpowiedzi: 0

    Czytaj także