Chcesz schudnąć? Ogranicz węglowodany

Chcesz schudnąć? Ogranicz węglowodany

Dodano: 
Jak szybko schudnąć? Po prostu ogranicz węglowodany, fot. sxc
Jak szybko schudnąć? Po prostu ogranicz węglowodany. To podstawowe założenie diety dr Roberta Atkinsa.
Termin dieta niskowęglowodanowa kojarzony jest najczęściej z dietą Atkinsa lub, w Polsce, z dietą optymalną. Niemniej jednak istnieje szereg zróżnicowanych diet niskowęglowodanowych opierających się na tych samych podstawach. Można wymienić tu m.in. dietę Atkinsa, dietę proteinową, cykliczną dietę ketogeniczną, dietę South Beach i wiele innych.

Według Atkinsa kluczem do pozbycia się problemu otyłości czy nadwagi nie jest zmniejszanie ilości dostarczanych kalorii, ale przede wszystkim ograniczenie spożycia węglowodanów – podstawowego paliwa energetycznego, którego brak mobilizuje organizm do spalania nadmiaru nagromadzonego tłuszczu.

Jak czytamy na portalu fit.pl, w diecie Atkinsa niemalże całkowicie eliminuje się z jadłospisu pokarmy będące źródłem węglowodanów, w tym produkty zbożowe oraz warzywa skrobiowe (np. ziemniaki). Nie ma miejsca na słodycze, a z owoców dopuszczalne są tylko w ograniczonych ilościach niektóre owoce jagodowe (maliny, żurawiny, poziomki), cytrusy, wiśnie czy jabłka. Poza tym można jeść praktycznie bez ograniczeń mięso, ryby, owoce morza, jajka, produkty dostarczające tłuszczów takie jak oliwa, oleje roślinne, majonez, masło, śmietana oraz niskowęglowodanowe warzywa, do których zalicza się głównie warzywa liściaste (np. sałata, szpinak).

Produkty zalecane w dietach niskowęglowodanowych:   

- Żywność pochodzenia zwierzęcego, np. mięso, podroby, smalec, ryby, jaja, masło, śmietana, sery
- Żywność pochodzenia roślinnego o niskiej zawartości węglowodanów oraz niskim indeksie glikemicznym, np. sałata, kalafior, brokuły, szpinak, awokado, ogórki, pomidory

Produkty niezalecane:   

- Żywność pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego o umiarkowanej zawartości węglowodanów i niskim indeksie glikemicznym, np. jogurty, maliny, wiśnie, orzechy

Produkty zabronione:    

- Produkty skrobiowe lub zbożowe, np. ziemniaki, ryż, makaron, kasza
- Pieczywo
- Słodycze
- Soki owocowe, napoje gazowane
- warzywa, owoce i inne produkty o wysokiej zawartości węglowodanów lub wysokim indeksie glikemicznym, np. fasola, kukurydza, buraki, winogrona, banany, pomarańcze, ananasy

fit.pl, Wikipedia, ps

Czytaj także

 0