Witamina, która daje energetycznego kopa. Bardzo łatwo o jej niedobór

Witamina, która daje energetycznego kopa. Bardzo łatwo o jej niedobór

Dodano: 
Ćwiczenia na siłowni
Ćwiczenia na siłowni / Źródło: Unsplash / Justyn Warner
Witamina B12 ma ogromny wpływ na wiele procesów zachodzących w naszym organizmie. Niektórzy twierdzą, że może dodawać energii, poprawiać pamięć lub koncentrację. Czy faktycznie witamina B12 daje energetycznego kopa? I tak, i nie.

Witamina B-12, czyli kobalamina, jest substancją odżywczą potrzebną dla dobrego zdrowia. Jest to jedna z ośmiu witamin z grupy B, które pomagają organizmowi przekształcać spożywany pokarm w glukozę, co daje energię. Ponadto witamina B12 pomaga produkować czerwone krwinki, fragmenty DNA, wspiera pracę układu nerwowego.

Niedobór witaminy B12

Niedobór witaminy B12 ma więc fatalny wpływ nie tylko na zdrowie, ale także na ogólne samopoczucie. Gdy jest jej zbyt mało, możemy zmagać się z anemią, która powoduje m.in. osłabienie. Objawy niedoboru witaminy B-12 obejmują:

  • drżenie mięśni,
  • osłabienie,
  • sztywność mięśni,
  • zmęczenie,
  • problemy z równowagą,
  • niedociśnienie,
  • zaburzenia nastroju.

Najpoważniejszym stanem związanym z niedoborem witaminy B12 jest niedokrwistość megaloblastyczna. Jest to przewlekłe zaburzenie krwi, w którym szpik kostny wytwarza nadmiernie duże, niedojrzałe krwinki. W rezultacie organizm nie ma dość zdrowych krwinek czerwonych, aby przenosić tlen w organizmie.

Kiedy wszystkie te objawy występują u nas, suplementacja witaminy B12 może spowodować zastrzyk energii. Sprawić, że poczujemy się lepiej, będziemy silniejsi, sprawniejsi i bardziej skoncentrowani. Niestety, niewiele osób wie, że zmaga się z niedoborem witaminy B12 i szuka innej przyczyny swojego stanu, głowiąc się nad tym, jak dodać sobie energii.

Niedobór witaminy B12 – czynniki ryzyka

Niedobór witaminy B12 może wystąpić u osób, które są na diecie wegańskiej – nie jedzą ani mięsa, ani produktów mlecznych. Może również wystąpić u osób, które zmagają się z chorobami zaburzającymi wchłanianie składników odżywczych i problemy trawienne, np. celiakia, choroba Leśniowskiego-Crohna. Niedobór może być spowodowany nadużywaniem alkoholu czy przyjmowaniem niektórych leków.

Zatem, czy przyjmowanie witaminy B12 da nam energetycznego kopa? Tak, pod warunkiem, że zmagamy się z niedoborem i jego przykrymi konsekwencjami. Jeżeli poziom witaminy B12 w naszym przypadku mieści się w normie, dodatkowa porcja tej witaminy niczego nie zmieni. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że w przypadku niektórych osób o niedobór bardzo łatwo, uzupełnienie poziomu witaminy B12 może dać rewelacyjne efekty.

Dzięki prostemu badaniu krwi można sprawdzić, czy zmagamy się z niedoborem witaminy B12. Jeśli nie znajdujemy się w grupie ryzyka, a nasza dieta jest bogata w mięso i produkty mleczne, nie powinniśmy obawiać się niedoboru.

Czytaj także:
Objawy niedoboru witaminy B12, których nie wolno ignorować

Czytaj także