5 dobrych powodów, by sięgnąć po Ashwagandhę

5 dobrych powodów, by sięgnąć po Ashwagandhę

Dodano: 
Ashwagandha
Ashwagandha / Źródło: Fotolia / Ashwagandha
Ashwagandha jest popularnym w medycynie ajurwedyjskiej ziołem, które zasługuje na szczególną uwagę. Chociaż nazwa może wydawać się skomplikowana i trudna do zapamiętania, warto się z nią zaznajomić, ponieważ Ashwagandha ma coraz więcej zwolenników. Co to jest i jakie ma właściwości?

Ashwagandha to zioło adaptogenne, które jest popularne w medycynie ajurwedyjskiej i było używane od ponad 2500 lat. Jest cenione za właściwości modulujące pracę tarczycy, ochronę nerwów, przeciwlękowe, działanie antydepresyjne i przeciwzapalne. A są to tylko niektóre z wielu zalet Ashwagandhy. Suplement diety dostępny jest w większości sklepów ze zdrową żywnością i suplementami i cieszy się coraz większą popularnością. Egzotyczna nazwa może początkowo zniechęcać, jednak poznając cudowne właściwości Ashwagandhy na ogół uświadamiamy sobie, że jest to produkt, które potrzebowaliśmy od bardzo dawna i który może spełnić nasze oczekiwania.

Ashwagandha – co to takiego?

Ashwagandha znana jest także pod nazwą „indyjski żeń-szeń” ze względu na swoją zdolność do zwiększania wytrzymałości i jako naturalny środek przeciwstresowy. W tradycyjnej medycynie ajurwedyjskiej Ashwagandhę stosowało się także dla wzmocnienia układu odpornościowego po chorobie. Roślina ta należy do rodziny psiankowatych. Korzeń i liście rośliny są najczęściej używane ze względu na ich właściwości lecznicze, a laktonów steroidowych przyczynia się do korzyści zdrowotnych zioła. W medycynie ajurwedyjskiej Ashwagandha ​​jest używana do promowania zdrowia fizycznego i psychicznego, do obrony organizmu przed chorobami i szkodliwymi czynnikami środowiskowymi oraz do spowolnienia procesu starzenia. Jednak warto wiedzieć, że roślina ta posiada także właściwości przeciwzapalne i przeciwutleniające, dzięki czemu może znaleźć szerokie zastosowanie.

Ashwagandha ma bardzo specyficzny zapach, przypominający zapach... konia. Niektórym może się to więc nie podobać, jednak na rynku dostępnych jest wiele różnych suplementów, np. w formie kapsułek, które przyjmuje się łatwo i przyjemnie.

Ashwagandha – właściwości

Ashwagandha poprawia funkcję niedoczynności tarczycy

W badaniu pilotażowym z 2017 r. opublikowanym w czasopiśmie „Journal of Alternative and Complementary Medicine” oszacowano korzyści płynące ze stosowania Ashwagandy dla pacjentów z subkliniczną niedoczynnością tarczycy. U 50 uczestników zdiagnozowano zaburzenie tarczycy, ale nie wykazano wyraźnych objawów niedoboru tarczycy. Podczas 8-tygodniowego okresu grupa leczona otrzymywała 600 miligramów ekstraktu z korzenia Ashwagandhy dziennie, a grupa kontrolna otrzymywała skrobię jako placebo. Naukowcy odkryli, że poziom Ashwagandha znacząco poprawił poziom hormonu tyreotropowego (TSH) i tyroksyny (T4) w porównaniu do placebo. Stwierdzono, że Ashwagandha może być korzystna dla normalizacji poziomu tarczycy u pacjentów z niedoczynnością tarczycy. To tylko jedne z wielu badań, które wykazały pozytywny wpływ tego zioła na pracę tarczycy.

Ashwagandha zwalcza stres i niepokój

Jedną z najbardziej znanych zalet Ashwagandha jest zdolność do pracy jako naturalny lek na niepokój. W badaniu z 2009 r. Opublikowanym w „PLOS One” wykazano, że ashwagandha jest porównywalny ze zwykłymi lekami farmaceutycznymi, zmniejszającymi niepokój. Głównym atutem jest to, że podczas przyjmowania suplementu nie występują żadne (lub są one minimalne) działania niepożądane, w porównaniu z innymi lekami przeciwdepresyjnymi i przeciwlękowymi, które mogą wywoływać senność, bezsenność, utratę pożądania seksualnego i zwiększenie apetytu. Ponadto, ponieważ stres jest znaną przyczyną depresji, podobnie jak nierównowaga hormonalna, Ashwagandha może potencjalnie działać jako naturalny lek antydepresyjny.

Ashwagandha zwiększa odporność organizmu

Ponieważ Ashwagandha działa jako adaptogen, który może redukować hormony stresu organizmu, może pomóc w poprawie układu odpornościowego i zmniejszyć stan zapalny w organizmie.

Ashwagandha może chronić przed rakiem

A to dlatego, że intensywnie stymuluje układ odpornościowy i zawiera mnóstwo przeciwutleniaczy, które skutecznie walczą z wolnymi rodnikami.

Ashwagandha zwiększa wytrzymałość organizmu

Jest polecana osobom aktywnym fizycznie, ponieważ może zwiększyć wytrzymałość podczas ćwiczeń poprzez zaostrzenie funkcji mózgu i zmniejszenie bólu. Dodatkowo obniża poziom stresu, dzięki czemu uprawianie sportu sprawia dodatkową przyjemność. Badanie z 2015 roku opublikowane w „Journal of International Society of Sports Nutrition” wykazało, że suplementacja Ashwagandhą wiąże się ze znacznym wzrostem masy i siły mięśni.

Pamiętaj, że Ashwagandha jest suplementem diety i nie może być stosowana jako substytut zróżnicowanej diety. W sklepach ze zdrową żywnością można kupić produkt w formie proszku i tabletek. Zdecydowanie wygodniejsza jest druga opcja, ale wszystko zależy od indywidualnych preferencji.

Czytaj także:
Depresja i Hashimoto? To częste. Sprawdź, jak sobie pomóc

Czytaj także