Badanie krwi pozwala wykryć raka i określić jego umiejscowienie. Naukowcy zaprezentowali rewolucyjną metodę

Badanie krwi pozwala wykryć raka i określić jego umiejscowienie. Naukowcy zaprezentowali rewolucyjną metodę

Dodano: 5
Fiolka z krwią do badania
Fiolka z krwią do badania / Źródło: Fotolia / Kovalchuk Anna
Naukowcy z Uniwersytetu w Kaliforni opracowali test krwi, który posłuży nie tylko do wykrycia raka, ale też pozwoli dokładnie określić, w jakim miejscu organizmu się on znajduje. Efekty ich badań opublikowane zostały na łamach „Genome Biology”.

Test o roboczej nazwie „CancerLocator” (lokalizator raka - red.) jest w stanie wykryć w próbkach krwi cząsteczki DNA nowotworu, zanim jeszcze pojawią się jego symptomy. Zespół naukowców odkrył również, że komórki rakowe rozwijające się w różnych częściach ciała mają swój szczególny, odrębny charakter, którego określenie jest możliwe w trakcie testu.

– Opracowaliśmy komputerowy test, który jest w stanie wykryć raka, a w dodatku zidentyfikować jego rodzaj wyłącznie na podstawie pojedynczej próbki krwi – wyjaśnia profesor Jasmine Zhou, współautorka metody. Zaznacza jednak, że technologia jest obecnie w powijakach i wymaga dalszych badań, ale potencjalne korzyści dla pacjentów mogą być ogromne. – Bezinwazyjne diagnozowanie raka jest ważne, ponieważ pozwala na wczesne jego wykrycie, a im szybciej rak jest wykryty, tym większe szanse ma pacjent na jego pokonanie – tłumaczy profesor Zhou.

Obiecujące rezultaty

W celu opracowania testu zespół naukowców stworzył komputerową bazę zawierającą wzorce molekularne, które pojawiają się w komórkach, w których rozwija się nowotwór. Część z markerów uszkodzeń DNA jest uniwersalna, ale niektóre są typowe dla poszczególnych rodzajów komórek. Tak jest w przypadku m.in. materiału z płuc, czy wątroby.

W fazie testów metodę zastosowano dziesięciokrotnie na próbkach krwi pochodzących od 29 pacjentów cierpiących na raka wątroby, 12 osób chorych na raka płuc i pięciu chorych na raka piersi. Błędny pozytywny wynik stwierdzono w mniej niż 1 na 100 przypadków, a test wykrył 8/10 przypadków raka.

Źródło: The Telegraph, genomeweb.com

Czytaj także

5
  • Pacjentka PL   IP
    Testy, które określa się mianem "Płynnej Biopsji" są wykonywane przez różne firmy. Pobranie materiału genetycznego do badań przebiega tak samo - pobiera się zwykłą próbkę krwi. Jednak dopiero to, w jaki sposób przebiega analiza tego materiału ma znaczenie. W Polsce pod koniec 2016 r. wprowadzono testy firmy Chronix Biomedical. Badania kliniczne potwierdzają ich skuteczność, a analiza opiera się na zastrzeżonym patentem algorytmie. Płynna biopsja zyskuje coraz większe zainteresowanie. Warto skoncentrować się na rozwiązaniach, które są dopracowane i skuteczne.
    Dodaj odpowiedź 1 0
    • onkolog   IP
      U nas na raka robi się radioterapię i chemię która wyniszcza organizm.Zacząć trzeba od zdrowej żywności bez chemii i konserwantów bo od tego są nowotwory.
      Dodaj odpowiedź 9 0
      • peacenotwar   IP
        System immunologiczny czlowieka zwalcza komorki rakowe na biezaco, bo w kazdym z nas komorki rakowe tworza sie wielokrotnie. Po wprowadzeniu nowej metody rozpoznawania raka bedziemy leczyc nawet the komorki rakowe, ktore zostalyby somoistnie usuniete przez organize. Na pewno nastapi masowy wprost wykrytego raka u ludzi, masowe stosowanie chemoterapii a firmy farmakologiczne wielokrotnie zwieksza swoje zyski.
        Dodaj odpowiedź 8 3
          Odpowiedzi: 1
        • zmeczony   IP
          A w Polsce dadza na msze... bo ona to wyleczy.
          Dodaj odpowiedź 6 2