Masz wybór, jak będziesz leczona w raku piersi – kampania społeczna
Rak piersi – najczęstszy nowotwór u kobiet – ma niejednorodny charakter. To powoduje, że czas przeżycia może bardzo różnić się w zależności od jego podtypu. Nowotwory piersi dzieli się m.in. ze względu na występowanie konkretnych mutacji, zależności hormonalnej lub występowanie określonych receptorów.
Cenna wiedza
Blisko połowę (ok. 46 proc. przypadków) wszystkich nowotworów piersi stanowią raki hormonozależne, HER2-ujemne. (około 8,5 tys. nowych rozpoznań). Przez ostatnich kilkanaście lat pacjentki z tym podtypem choroby mogły korzystać jedynie z leczenia hormonoterapią i chemioterapią. Jednak obecnie dzięki postępowi w medycynie jest dostępne dla nich nowe, skuteczne i dobrze tolerowane leczenie oparte na hormonoterapii w połączeniu z inhibitorami CDK4/6. Są to leki, które przełamują hormonooporność oraz dają szansę na wydłużenie życia i dobrą jego jakość w trakcie i po leczeniu.
Mimo że w Polsce od ponad dwóch lat refundowane są w ramach programu lekowego wszystkie leki z tej grupy, a terapię inhibitorami CDK4/6 uznaje się za mniej toksyczną, skuteczniejszą i zapewniającą lepszą jakość życia, nadal wiele pacjentek jest leczona chemioterapią. W większości przypadków pacjentki nie wiedzą o tym, że możliwe jest zastosowanie innej ścieżki terapeutycznej, a także że zastosowana chemioterapia w pierwszej linii wyklucza je z dostępu do leczenia nowoczesnymi metodami.
Trzy historie
Bohaterkami kampanii są trzy młode kobiety, które żyją z rakiem piersi od kilku lat. Na co dzień są związane z olsztyńską Fundacją Spa for Cancer. Mówiąc o swoim doświadczeniu z rakiem, chcą zmotywować inne kobiety do aktywnego uczestniczenia w procesie leczenia, a także zachęcić do działań profilaktycznych.
Opowiadają, co czuły po usłyszeniu diagnozy. „To było przerażające, strach był przytłaczający” – opisuje Dorota, u której wykryto hormonozależnego, HER2-ujemnego raka piersi.
Mówią o zagubieniu i niepewności, które towarzyszą rozpoznaniu. - To była dla mnie jedna wielka niewiadoma. Ja nie wiedziałam co mnie czeka, z czym to się wiąże. Co będzie dalej. Czy mam wybór jakiegoś leczenia. Słyszałam historie o chemioterapii, o radioterapii, natomiast nie wiedziałam tak naprawdę, co to takiego jest – mówi Dagmara, zdiagnozowana w 31. roku życia, na bardzo agresywną postać nowotworu potrójnie ujemnego.
Często pacjentki nie mają bowiem odpowiedniej wiedzy ani świadomości, że możliwe jest zastosowanie innej ścieżki terapeutycznej. - Najważniejsza jest wiedza, najważniejsza informacja – podkreśla Dorota. - Mamy możliwość, mamy wybór, więc szukajmy tej drogi, która spowoduje, że będziemy się czuły bezpieczne, bo to chodzi o nasze zdrowie. To chodzi o to, jak będziemy się czuły ze sobą, jak potoczy się nasza historia – dodaje Agata, u której w 2015 r. zdiagnozowano hormonozależnego, HER2-ujemnego raka piersi.
Okrągły stół kobiet
Rozpoczęciu kampanii towarzyszyła dyskusja „okrągłego stołu” kobiet, której głównym tematem był rak piersi. W warszawskim Teatrze Polonia spotkały się panie związane z leczeniem choroby, stowarzyszeniami pacjenckimi i te, którym problem po prostu nie jest obojętny. Uczestniczki dyskutowały m.in. o profilaktyce raka piersi, która jakże często jest przez kobiety zaniedbywana.
- Ogarnia mnie zgroza, że kobiety tak mało o sobie dbają. Mają problem, by powiedzieć „ja jestem najważniejsza” –mówiła Katarzyna Miller, psychoterapeutka, publicystka, autorka bestsellerowych poradników, dodając, że kobiety są dobre dla wszystkich poza sobą. Zbyt rzadko lub w ogóle się nie badają, dlatego, jak mówiła dr n. med. Joanna Streb z Oddziału Klinicznego Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie, zdarza, się, że przychodzą do lekarza w bardzo zaawansowanym stadium choroby – i to po wielu latach kampanii i akcji społecznych mających na celu zachęcanie do regularnych badań profilaktycznych. Warto się badać - podkreślała Anna Hencka-Zyser, prezeska Fundacji Spa for Cancer. – Trzeba myśleć w kategoriach „Chcę się badać, bo chcę realizować swoje marzenia”. Trzeba stworzyć modę na dbanie o siebie – podkreślała Marta Lech-Maciejewska, blogerka Superstyler.
Pacjentki pacjentkom
Kampania powstała z inicjatywy organizacji pacjentów zajmujących się problemami kobiet z nowotworami piersi: Federacji Stowarzyszeń „Amazonki”, Fundacji Spa for Cancer oraz firmy Pfizer. Ma na celu edukację kobiet z rakiem piersi i ich rodzin oraz szerokiej opinii publicznej na temat możliwości wyboru terapii w leczeniu nowotworów piersi i opieki nad nimi w czasie choroby, jak również po jej zakończeniu.
W ramach kampanii powstała strona www.wybierzwybor.pl na której znajdują się informacje na temat choroby, a także porady oraz wskazówki dotyczące profilaktyki i leczenia hormonozależnego raka piersi.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.