Możesz utracić dostęp do Internetowego Konta Pacjenta. Uwaga na SMS-y o Profilach Zaufanych
Resort rozpoczął szeroko zakrojone działania, by informować obywateli o ważnych zmianach. Chodzi o Profile Zaufane, które tracą ważność z końcem października 2023 roku. Do tej pory – z uwagi na pandemię koronawirusa – przedłużano ją automatycznie. Teraz, po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego w Polsce, nie będzie już takiej możliwości. W praktyce oznacza to, że każdy musi przedłużyć ważność swojego Profilu Zaufanego samodzielne, przed 1 listopada. Jeśli tego nie zrobisz, utracisz dostęp do Internetowego Konta Pacjenta i wielu innych ważnych funkcji.
Profil Zaufany to środek identyfikacji elektronicznej, który pozwala na potwierdzanie Twojej tożsamości w Internecie. Dzięki niemu możesz podpisywać dokumenty elektronicznie bez konieczności ich drukowania. Ta opcja przydaje się między innymi w sytuacji, gdy chcesz złożyć wniosek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Co ważne, Profil Zaufany daje Ci również dostęp do Internetowego Konta Pacjenta (IKP), a co za tym idzie bezpośredni wgląd w status twojego ubezpieczenia oraz historię leczenia. Za pośrednictwem platformy możesz również korzystać z wielu usług z obszaru zdrowia – odbierać i realizować e-recepty, odbierać e-skierowania, ustawiać przypomnienia o konieczności przyjęcia leków i sprawdzać ich terminy ważności.
Jak wygląda SMS o Profilach Zaufanych wysyłany przez Ministerstwo Cyfryzacji?
Wiadomość tekstowa ma następującą treść: „Twój Profil zaufany wygasa 31.10. 2023 r. Przedłuż jego ważność po zalogowaniu na konto. Więcej informacji i podstawa prawna: gov.pl/profilzaufany/aktualnosci”. Co ważne, nie ma w niej żadnych bezpośrednich linków.
Jak nie stracić dostępu do IKP?
Aby nie stracić dostępu do Internetowego Konta Pacjenta, trzeba przedłużyć ważność Profilu Zaufanego. W tym celu wymagany jest dostęp do Internetu. Najpierw musisz wejść na stronę pz.gov.pl i zalogować się do swojego konta. Następnie rozwiń menu (niebieska strzałka w prawym górnym rogu) i wybierz kolejno zakładki „Profil Zaufany”, „Szczegóły profilu”, „Przedłuż ważność lub zmień dane”. Na ekranie pojawi się okno z twoimi danymi osobowymi. Potwierdź je lub edytuj, jeśli uległy zmianie. Po zakończeniu całej procedury otrzymasz na telefon SMS z kodami autoryzacyjnymi. Wpisz je w odpowiednie pola i kliknij przycisk Dalej. Jeżeli numer zostały wpisane poprawnie, ważność Profilu Zaufanego będzie przedłużona. Kolejne logowania będą wymagały autoryzacji. (SMS z kodem lub push w aplikacji).
Jeśli logujesz się do Profilu Zaufanego przy użyciu danych z konta bankowego, po przedłużeniu ważności konta stracisz tę możliwość. By ją przywrócić, zaloguj się ponownie do konta przy użyciu nazwy użytkownika lub hasła. Kliknij zakładkę „Szczegóły profilu” i zmień dostawcę tożsamości na bank. Na ekranie komputera zobaczysz nowe okno. Kliknij zakładkę „Metoda autoryzacji” i wybierz swój bank. Zostaniesz przekierowany na stronę logowania banku. Zaloguj się i potwierdź przekazanie swoich danych. Potem na stronie Profilu Zaufanego potwierdź dane i jeszcze raz zaloguj się do banku. Potwierdź operację przekazania danych za pomocą metody autoryzacji stosowanej przez bank. Od teraz będziesz mógł logować się do Profilu Zaufanego przy użyciu danych bankowych.