Pokarmy, które źle wpływają na żołądek. Unikaj ich dla własnego zdrowia

Pokarmy, które źle wpływają na żołądek. Unikaj ich dla własnego zdrowia

Dodano: 1
Mężczyzna trzymający się za brzuch
Mężczyzna trzymający się za brzuch / Źródło: Pixabay / mohamed_hassan
Jeśli chcesz, żeby twój układ trawienny funkcjonował w jak najlepszym stanie, zapewnij mu zdrowy pokarm.

Zdrowe jedzenie dostarcza wartościowych składników odżywczych, dodaje energii, a nawet może pomóc w zwalczaniu chorób. Jednak te korzyści nie są prawdziwe w przypadku wszystkich produktów spożywczych. W niektórych przypadkach jest wręcz przeciwnie – niektóre pokarmy mogą powodować problemy zdrowotne, stany zapalne i nadwyrężać żołądek. Skąd biorą się te problemy?

  • Wiele nadmiernie przetworzonych produktów zawiera mieszankę niezdrowych składników, które mogą powodować podrażnienia i być przyczyną nowych dolegliwości brzusznych.
  • Niektóre produkty spożywcze, które większości przynoszą niesamowite korzyści, mogą nie działać tak samo dla innych. Powodem bywają alergie pokarmowe i wcześniejsze stany chorobowe.
  • Dbanie o jelita jest bardzo ważne, jeśli chodzi o ogólny stan zdrowia.

Jakie produkty należy ograniczyć?

  1. Rafinowane węglowodany. Znajdziesz je m.in. w chipsach, białym chlebie i napojach gazowanych. Takie pokarmy mogą powodować wzdęcia, gazy i skurcze, doprowadzając w skrajnych przypadkach do zapalenia jelit.
  2. Jogurt niskotłuszczowy. Pułapka tego produktu polega na tym, że zawiera olbrzymie ilości cukru. Wysoka zawartość cukru w niektórych produktach mlecznych może podrażniać żołądek. Wywołuje to wzdęcia, zaparcia i biegunkę.
  3. Pikantne potrawy. Mogą być dobre dla zdrowia dla wielu osób, jednak częściej powodują nieprzyjemne objawy żołądkowo-jelitowe. Pokarmy te często zawierają kapsaicynę, która może podrażniać wyściółkę żołądka, wywołując nudności, wymioty, ból brzucha i biegunkę.
  4. Napoje energetyczne. Zawierają kofeinę i inne stymulanty oraz rozpuszczalną w wodzie witaminę B3 znaną jako niacyna. Wykazano, że wysoka zawartość kofeiny lub niacyny powoduje między innymi rozstrój żołądka i nudności.
  5. Kawa. Kofeina zawarta w kawie działa drażniąco na wyściółkę żołądka.
  6. Bardzo kwaśne potrawy, takie jak owoce cytrusowe, sok pomarańczowy i pomidorowy. Nawet zdrowe produkty mogą podrażniać wyściółkę żołądka.
  7. Potrawy smażone w głębokim tłuszczu. Dania takie jak frytki i nuggetsy z kurczaka mogą wywołać zgagę i refluks żołądkowy.
  8. Sztuczne słodziki. Składniki takie jak sukraloza i aspartam, które występują w „dietetycznych” produktach, takich jak napoje gazowane bez cukru, mogą powodować zaburzenia równowagi mikrobiomu jelitowego.

Czytaj też:
Czy żołądek może pęknąć? Przejedzenie i jego konsekwencje
Czytaj też:
Co łączy metabolizm i depresję? Naukowcy znaleźli odpowiedź

Opracowała:
Źródło: Eat This
+
 1

Czytaj także