Choroba Alzheimera zależy od mikrobiomu jelitowego? Przełomowe badania

Choroba Alzheimera zależy od mikrobiomu jelitowego? Przełomowe badania

Dodano: 1
Jaki wpływ na mózg ma nieprawidłowy poziom cholesterolu?
Jaki wpływ na mózg ma nieprawidłowy poziom cholesterolu? Źródło: Shutterstock / Lightspring
Choroba Alzheimera może mieć związek z kondycją mikrobiomu jelitowego – wynika z badań przeprowadzonych w Edith Cowan University.

Choroba Alzheimera dotyczy prawie 50 milionów ludzi na całym świecie. To przewlekła choroba neurologiczna, powodująca problemy z pamięcią, koncentracją i logicznym myśleniem, a także z podejmowaniem decyzji. Choroba może stopniowo rozwijać się latami, ale najczęściej objawia się u osób starszych po 65. roku życia.

Alzheimer a mikrobiom jelitowy

Jak wynika z najnowszych badań, opublikowanych w „Communications Biology”, rozwój choroby Alzheimera może mieć związek z kondycją mikrobiomu jelitowego. Badania przeprowadzone na niemal 400 tysiącach osób wykazały, że osoby cierpiące na choroby jelitowe znajdują się także w grupie ryzyka wystąpienia choroby Alzheimera.

Na razie jest za wcześnie, by stwierdzić, że to mikrobiom jelitowy wpływa na rozwój choroby, ale nie da się zanegować związku pomiędzy kondycją jelit a chorobą Alzheimera.

Od dawna wiadomo, jak ogromną rolę pełni oś mózgowo-jelitowa, która odpowiada za komunikację na linii jelita-mózg. Oś ta nie tylko przekazuje komunikaty z jelit do mózgu, ale działa również w drugą stronę. Dziś już wiadomo, że zdrowie jelit może wywierać wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego.

Zadbaj o jelita

Dbanie o mikrobiom jelitowy ma znaczenie nie tylko w kontekście dbania o funkcjonowanie układu nerwowego. W jelitach powstaje prawie 80 procent komórek odpornościowych, dlatego silne jelita wspierają pracę układu immunologicznego. Dbając o mikrobiom, wspieramy również pracę układu trawiennego. Włączenie do diety produktów o działaniu prebiotycznym i probiotycznym może złagodzić dolegliwości żołądkowo-jelitowe, zmniejszyć występowanie wzdęć, zaparć czy gazów. Odgrywa to ogromną rolę w zachowaniu dobrej kondycji zdrowotnej.

Jak zadbać o zdrowie jelit?

Aby zadbać o mikrobiom jelitowy, warto włączyć do diety produkty bogate w błonnik. Błonnik pokarmowy działa jak naturalna miotełka dla jelit, która wymiata z nich wszystkie niepotrzebne substancje i resztki pokarmowe. Pomaga to uregulować pracę jelit, a także unormować wypróżnienia. Dieta bogata w błonnik jest naturalną profilaktyką zaparć czy wzdęć.

Błonnik znajdziemy przede wszystkim w produktach pełnoziarnistych (grube kasze, makaron razowy, pieczywo razowe, płatki owsiane, otręby), ale też w warzywach i owocach. Dobrym źródłem błonnika są rośliny strączkowe, gruszki, jabłka, śliwki.

Oprócz tego dobrze jest jeść także produkty zaliczane do grupy prebiotyków, które wspierają rozwój dobrych bakterii w jelitach. To między innymi banany, cebula czy czosnek. Naturalnym źródłem probiotyków są natomiast kiszonki oraz produkty mleczne.

Czytaj też:
Bierz probiotyki! Potrafią zdziałać cuda

 1

Czytaj także