Gdy hormony dają się we znaki

Gdy hormony dają się we znaki

Dodano: 
Badanie ultrasonograficzne (USG) tarczycy
Badanie ultrasonograficzne (USG) tarczycy / Źródło: Fotolia / satyrenko
Hormony – każdy słyszał, nikt nie widział. Zaskakujące, że ich nierównowaga potrafi – dosłownie i w przenośni – wywrócić życie do góry nogami.

Rzadko zastanawiamy się nad naszą gospodarką hormonalną. Na ogół rolę hormonów analizujemy dopiero wtedy, gdy coś zaczyna szwankować. Na przykład mamy problemy z wagą, miesiączką, libido. Pojawiają się zaburzenia emocjonalne i trudności z koncentracją. Nic dziwnego, bo hormony mają wpływ na nasze zdrowie psychiczne, fizyczne i emocjonalne. Doskonale wiedzą o tym kobiety w okresie okołomenopauzalnym, który charakteryzuje się znacznymi wahaniami hormonalnymi. Spadek poziomu żeńskich hormonów powoduje suchość pochwy, stany depresyjne, zaburzenia miesiączkowania. Zwiększa się ryzyko wystąpienia osteoporozy, a w konsekwencji – podatność kości na złamania.

Hormony? co to takiego?

Te chemiczne przekaźniki odgrywają ogromną rolę w kontrolowaniu wagi, apetytu i nastroju. Są wydzielane przez różne gruczoły i narządy, w tym tarczycę, nadnercza, przysadkę, jajniki, jądra i trzustkę, które powinny produkować odpowiednią ilość hormonów. W dzisiejszych czasach o nierównowagę jednak nietrudno. Tempo życia, zła dieta, niewystarczająca ilość snu, używki – sami strzelamy sobie w stopę. Na szczęście odpowiednia dieta i zmiana nawyków mogą przynieść znakomite rezultaty i doprowadzić gospodarkę hormonalną do ładu.

Dieta regulująca hormony

Spożywanie wysokiej jakości białka wyzwala produkcję hormonów, które tłumią apetyt i pomagają czuć się sytym. Unikanie lub ograniczanie produktów bogatych w cukier i rafinowane węglowodany może być pomocne w optymalizacji działania hormonów i zapobieganiu otyłości i cukrzycy. Włączenie zdrowych tłuszczów do diety i wystrzeganie się niezdrowych tłuszczów trans może pomóc w zmniejszeniu oporności na insulinę i pobudzeniu produkcji hormonów, które pomagają kontrolować apetyt. Kwasy tłuszczowe omega-3 powinny na stałe zagościć w naszym menu. Mogą pomóc obniżyć poziom kortyzolu i adrenaliny, zwiększyć wrażliwość na insulinę i obniżyć jej poziom u osób otyłych i z insulinoopornością. W diecie nie powinno też zabraknąć probiotyków, czyli zdrowych bakterii, które mogą się przyczynić do poprawy produkcji i regulacji kluczowych hormonów, takich jak insulina, grelina i leptyna. Z kolei w diecie kobiet w okresie okołomenopauzalnym musi być obecna witamina D, odpowiedzialna za mineralizację i gęstość kości.

Ziołolecznictwo

Niektóre zioła mogą pomóc naszemu organizmowi w doprowadzeniu hormonów do równowagi. Zanim zaczniemy je stosować, należy jednak skonsultować się z lekarzem.

Do najpopularniejszych takich roślin zalicza się adaptogeny, które pomagają organizmowi radzić sobie ze stresem i wspierać pracę nadnerczy. Przykładem rośliny, która korzystnie wpływa na układ hormonalny, jest ashwagandha słynąca z właściwości wyciszających i łagodzących niepokój.

Ćwiczenia na wagę złota

Aktywność fizyczna może silnie wpływać na układ hormonalny. Główną korzyścią płynącą z ćwiczeń jest obniżanie poziomu insuliny i zwiększania wrażliwości na ten hormon.

Zabójczy stres

Sieje prawdziwe spustoszenie w naszym organizmie. To on odpowiada za większość popularnych zaburzeń hormonalnych. Gdy poziom kortyzolu i adrenaliny wzrasta (lub długo utrzymują się wysokie ich stężenia), pojawia się wysokie ciśnienie, przyspieszone tętno, niepokój. Ile można wytrzymać w stanie gotowości? Nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo wyniszcza to nasz organizm.

Sen – najlepsze antidotum

Nic tak nie regeneruje organizmu jak sen. Możemy ćwiczyć i zdrowo się odżywiać, jednak to nie wystarczy, jeśli nie zadbamy o odpowiednią ilość snu – 7-9 godzin na dobę. Problemy ze snem powodują spadek produkcji hormonów odpowiedzialnych za uczucie sytości, a także wzrost stężenia hormonów stresu i głodu oraz zmniejszenie wydzielania hormonu wzrostu. Skutkują też zwiększeniem oporności na insulinę. Nierównowaga hormonalna może powodować wzrost ryzyka otyłości, cukrzycy, chorób serca, depresji i innych problemów zdrowotnych. Dzięki kilku prostym zmianom w stylu życia możemy usprawnić funkcjonowanie niezwykle ważnego, ale też bardzo wrażliwego układu hormonalnego.

Okładka tygodnika WPROST: 43/2018
Artykuł został opublikowany w 43/2018 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:

Czytaj także

 0