Soja na menopauzę i cholesterol. Poznaj jej dobroczynne właściwości

Soja na menopauzę i cholesterol. Poznaj jej dobroczynne właściwości

Dodano: 1
Sos sojowy
Sos sojowy / Źródło: Shutterstock
Soja to warzywo, które dostarcza dużo białka i ma wiele wartości prozdrowotnych. Jakie są jej właściwości?

Soja to roślina strączkowa, która jest bardzo zdrowa i zawiera wiele wartości odżywczych. Można ją przyrządzać na wiele sposobów i warto to robić, bo jej wpływ na kondycję zdrowotną jest niebagatelny.

Czym jest soja?

Soja to roślina strączkowa, której nasiona są źródłem łatwo przyswajalnego białka. Należy do roślin bobowatych i nie jest łatwa w uprawie. Aby prawidłowo rosła, wymaga dobrej gleby i nasłonecznienia. Jest uprawiana od stuleci i szeroko wykorzystywana w kuchni, a także lecznictwie. Przygotowuje się z niej m.in. olej sojowy, mąkę, mleko, a także szereg produktów kulinarnych takich jak kaszę czy tofu.

Wartości odżywcze

Soja zawiera:

  • witaminę A 
  • witaminy z grupy B
  • witaminę E
  • kwas foliowy
  • magnez
  • wapń
  • potas
  • żelazo
  • cynk
  • jod
  • mangan
  • miedź
  • fosfor
  • kwasy tłuszczowe
  • białko
  • węglowodany

Właściwości zdrowotne

Soja jest ceniona za to, że świetnie zastępuje mięso w diecie. Dostarcza przy tym szeregu witamin i mikroelementów, wspierając pracę układu sercowo-naczyniowego, układu krążenia oraz zapobiegając rozwojowi chorób sercowych i cywilizacyjnych. Pomaga obniżyć ciśnienie krwi, uregulować gospodarkę tłuszczową, zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy.

Oprócz tego zawiera fitoestrogeny, które łagodzą objawy menopauzy, dlatego zaleca się ją kobietom po 50. roku życia. Jest też źródłem przeciwutleniaczy, stanowiąc naturalną profilaktykę antynowotworową. Dodatkowo, jak wszystkie rośliny strączkowe, wspomaga trawienie, przyspiesza metabolizm i wspiera pracę jelit. Zapobiega występowaniu nieżytów żołądkowo-jelitowych, dba o właściwą mikroflorę jelitową.

Soja na masę

Soja jest źródłem łatwo przyswajalnego białka. Jego średnia zawartość wynosi do 48 procent, a więc jest go bardzo dużo. Dodatkowo jest ono pozbawione szkodliwych puryn, dlatego sprzyja również wchłanianiu wapnia w organizmie. Soja może stać się zamiennikiem mięsa, w taki też sposób jest często wykorzystywana przez wegan.

Przeciw osteoporozie

Soja zawiera dużo wapnia, niekiedy bywa wykorzystywana jako zamiennik mleka krowiego. Sprzyja wchłanianiu wapnia, poprawiając mineralizację i gęstość kości oraz zapobiegając osteoporozie i złamaniom.

Roślina na menopauzę

Soja zawiera fitoestrogeny, które mają zdolność regulowania poziomu estrogenów w organizmie. W czasie menopauzy, gdy gospodarka hormonalna kobiety ulega zaburzeniu, pojawia się szereg objawów, które są uciążliwe dla pań. Należą do nich m.in. uderzenia gorąca, bezsenność, zawroty głowy, rozdrażnienie, czasem nawet depresja.

Roślinne fitoestrogeny mają zdolność łagodzenia tych objawów i w ten sposób poprawiania komfortu pań w okresie menopauzy. Warto zatem włączyć soję do diety.

Na trawienie

Soja wspiera pracę układu trawiennego. Pomaga przyspieszyć metabolizm, dbając w ten sposób o odpowiednie wchłanianie substancji odżywczych i wydalanie z organizmu tych, które są szkodliwe. Dba także o utrzymanie smukłej sylwetki i o prawidłową pracę narządów, m.in. wątroby.

Działania niepożądane

Soja może też powodować szereg niepożądanych objawów ze strony organizmu. U niemowląt może wywołać reakcję alergiczną, dlatego należy uważać z wprowadzaniem jej do diety, uważnie obserwować dziecko, a w razie wątpliwości skonsultować się z pediatrą. Reakcje alergiczne mogą także pojawić się u osób dorosłych.

Może także negatywnie działać na układ trawienny, wywołując reakcje ze strony układu pokarmowego takie jak wzdęcia. Oprócz tego podkreśla się negatywny wpływ soi na płodność u mężczyzn. Panowie, którzy często sięgają po soję, mogą mieć mniejszą ruchliwość plemników.

Czytaj też:
Soczewica dobrym pomysłem na... śniadanie? Rozgrzewa i syci

 1

Czytaj także