Odżywianie a zdrowie mentalne. Związek jest większy, niż myślisz

Odżywianie a zdrowie mentalne. Związek jest większy, niż myślisz

Dodano: 
Jedzenie
Jedzenie Źródło: Shutterstock
Prawidłowe żywienie ma wiele wspólnego nie tylko ze zdrowiem w rozumieniu fizycznym, ale również ze zdrowiem mentalnym. W rzeczywistości ma na nie duży wpływ.

O ile w pierwszym przypadku łączymy żywienie ze zdrowiem dość szybko poprzez regulację masy ciała, poziomu stężenia glukozy i parametrów lipidowych we krwi, o tyle w drugim przypadku zależności nie przychodzą do głowy w pierwszej chwili.

W jaki sposób zdrowe odżywianie może wpłynąć na zdrowie mentalne?

Regularne dostawy paliwa do mózgu

Nasz mózg to centrum dowodzenia organizmu. Jego głównym paliwem są tlen i glukoza, a o kondycji decydują kwasy tłuszczowe, witaminy i składniki mineralne. Regularność – czyli począwszy od śniadania (jedzonego do godziny po pobudce) do kolacji (jedzonej na 2h przed pójściem spać) powinniśmy zadbać o dostawę nowej porcji energii co 3-4 h. Tylko wtedy będziemy odczuwali psychiczny komfort związany z zaspokojeniem jednej z podstawowych potrzeb fizjologicznych – głodu. Ma on ogromny wpływ na naszą efektywność w ciągu dnia. WHO zaznacza, że regularne posiłki podnoszą efektywność pracowników nawet o 20%.

Cukier – wróg i przyjaciel

Znamy już podstawowe paliwo dla mózgu. Tlen warto zdobywać często wietrząc pomieszczenia czy wychodząc na spacery. Glukoza natomiast nie musi, a nawet nie powinna być dostarczana w takiej formie. Węglowodany złożone pozwolą na stopniowe i stałe dostarczanie energii do mózgu. Węglowodany proste powodują gwałtowne skoki stężenia glukozy we krwi i równie gwałtowne spadki wywołane równie gwałtownym wyrzutem insuliny. Mózg zostaje odcięty od źródła paliwa i wysyła sygnał o potrzebie ponownego zastrzyku energii. Węglowodany złożone trawią się dłużej, przez 3-4h uwalniając stopniowo węglowodany proste ze swych łańcuchów węglowych. Wzrost glukozy we krwi jest mniej gwałtowny, a spadek nie tak drastyczny. Usystematyzowanie wahania cukru we krwi pozwoli na efektywne wykonywanie działań przez długi czas, zmniejszenie rozdrażnienia, lepsze skupienie uwagi.

Odpowiednie nawodnienie

Jeśli odczuwamy pragnienie to jesteś odwodnieni na poziomie 3-5%. Zaburzenia koncentracji pojawiają się już przy ok. 1-2% czyli wtedy, gdy jeszcze nie chce Ci się pić. Stały dostęp do wody, dedykowane dzbanki, które można zabrać na biurko – to doskonały wstęp do wyrobienia nawyku picia wody. Dziennie powinniśmy wypijać 30 ml na 1 kg masy ciała płynów, z czego ¾ powinna stanowić woda, a ¼ inne płyny np. kawa czy herbata. To nieprawda, że kawa odwadnia! Można spokojnie wypijać ok. 500 ml kawy dziennie. Warto edukować by kawa nie była spożywana zamiast posiłków, bo nie dostarcza ona energii do pracy mózgu czy mięśni tylko pobudza nas za pomocą zawartej w niej kofeiny.

Regeneracja

Jemy po to, żeby żyć – nie po to, by się najeść. Odpowiednia ilość składników odżywczych pozwala prawidłowo funkcjonować wszystkim narządom, układom oraz wpływa na samopoczucie i dobrostan psychiczny. Nie ma innej fizjologicznej metody na dostarczenie sobie składników odżywczych niż drogą pokarmową. Organizm przez cały dzień korzysta z paliwa, które dostarczamy mu z pożywieniem. Potrzebuje go również do regeneracji i odbudowy po całym dniu oraz aktywności fizycznej pełniącej podobną funkcję. Ruch pomaga rewelacyjnie obniżyć poziom stresu, poprawia pracę układu krwionośnego. Powysiłkowy poziom endorfin to najlepsza nagroda dla zmęczonego dniem pracy umysłu.

Jak pokazało badanie „Żywieniowe nawyki pracujących Polaków” zrealizowane przez Dailyfruits aż 50% z nas nie je codziennie owoców, a 40% warzyw. Kilka razy w ciągu dnia sięga po owoce jedynie 21% pracujących Polaków, a po warzywa 26%. Zdrowa dieta odgrywa ważną rolę w budowaniu odporności, sprzyja efektywności oraz zdrowiu fizycznemu i psychicznemu. Dokonywane przez nas wybory żywieniowe wpływają na to jak się czujemy i jak funkcjonujemy w życiu zarówno zawodowym, jak i prywatnym.

Czytaj też:
Znajduje się w żywności i powietrzu. Ma właściwości rakotwórcze!

Źródło: Zdrowie WPROST.pl / Dailyfruits
 0

Czytaj także