Marzysz o prostej diecie, którą można stosować całe życie? Spróbuj South Beach

Marzysz o prostej diecie, którą można stosować całe życie? Spróbuj South Beach

Dodano: 
Zdrowy posiłek
Zdrowy posiłek / Źródło: Unsplash / Brooke Lark
Diety zaczęły dominować w naszym życiu i w wielu przypadkach całkowicie zastępują podstawowe zasady zdrowego odżywiania. Bycie na ciągłej diecie może spowodować wiele problemów zdrowotnych i zwykle nie sprzyja odchudzaniu, a jedynie powoduje problemy z przemianą materii i utrudnia redukcję zbędnej tkanki tłuszczowej. Jak jest w przypadku diety South Beach? Czy ten model żywieniowy jest sposobem na zdrowie i szczupłą sylwetkę?

Dieta South Beach, czyli dieta plaż południowych cieszy się dość dużą popularnością. Nie jest to jedynie dieta, która ma nam pomóc w szybkiej redukcji zbędnych kilogramów; to model odżywiania, który należy stosować przez resztę życia, aby w pełni odczuć efekty jego działania. Co na temat diety South Beach sądzą dietetycy? Jak szybko schudnąć?

Dieta South Beach – zasady

Odchudzanie może iść w parze z poprawą stanu naszego zdrowia. Wbrew pozorom, wcale nie jest tak trudno wybrać zdrową i bezpieczną dietę, która spowoduje redukcję zbędnych kilogramów i pomoże zapobiegać efektowi jo-jo. Dlaczego tak niewielkiej liczbie osób udaje się trwale schudnąć? Powodem jest nie tylko dobór złej diety i brak aktywności fizycznej oraz schorzenia, które utrudniają pozbycie się zbędnej tkanki tłuszczowej, ale także krótkotrwałe stosowanie wybranej diety i powrót do starych nawyków, gdy osiągniemy upragnioną sylwetkę.

W takim razie może lepszym wyborem będzie model żywieniowy, który wymusza na nas stałą zmianę nawyków? To zależy…

Istnieje szereg sposobów żywienia, które nie przyniosą nam nic dobrego, bo eliminują niezbędne nam do życia składniki odżywcze.

Jak działa dieta South Beach?

Głównym założeniem diety South Beach jest właściwy dobór spożywanych pokarmów. Muszą one odznaczać się wysoką jakością oraz odpowiednim indeksem glikemicznym (IG).

W czasie stosowania diety dopuszczone jest spożywanie, m.in. wysokiej jakości mięs (wołowina, cielęcina, chuda wieprzowina, drób), ryb i owoców morza, wędlin, niektórych warzyw, twarogu o niskiej zawartości tłuszczu i jajek oraz olejów roślinnych.

Niedozwolone w tej diecie jest spożywanie, m.in. tłustych mięs i wędlin, fermentowanych przetworów mlecznych, wysoko przetworzonych węglowodanów oraz alkoholu, kawy, herbaty i innych napojów z kofeiną, a także owoców i warzyw o wysokim IG.

Fazy diety South Beach

Dieta ta składa się z 3 faz. Najbardziej restrykcyjna jest faza I i to ona często poddawana jest dyskusji wśród dietetyków, bo powoduje bardzo szybki spadek masy ciała, który nie zawsze musi sprzyjać zdrowiu. Faza II diety nie jest już tak kontrowersyjna, a faza III służy jedynie wprowadzeniu w życie wyrobionych we wcześniejszych fazach nawyków żywieniowych.

Zalety diety South Beach:

  • pozwala szybko schudnąć,
  • eliminuje z jadłospisu większość pustych i bezwartościowych pod względem odżywczym kalorii,
  • prawidłowo stosowana nie powinna powodować efektu jo-jo i negatywnie wpływać na stan zdrowia,
  • faza II i III zakładają wprowadzanie do diety szeregu wartościowych produktów i sprawiają, że nie są one tak monotonne i restrykcyjne, jak faza I,
  • umiejętnie stosowana pozwala skomponować odpowiednio zbilansowany i gwarantujący zdrowe odżywianie jadłospis.

Wady diety South Beach:

  • początkowo może powodować osłabienie i pogorszenie samopoczucia,
  • wymaga restrykcyjnego przestrzegania określonych zasad kolejnych faz,
  • nieprawidłowo stosowana może powodować niedobory żywieniowe.

Dieta South Beach wydaje się z pozoru prostym i skutecznym sposobem na odchudzanie. Faktycznie jest to skuteczna dieta odchudzająca, ale trzeba pamiętać, że nie każdemu musi ona przynieść korzyści zdrowotne.

Warto pamiętać, że wybór diety odchudzającej oraz sposobu odżywiania, który ma nam zapewnić zdrowie nie powinien opierać się jedynie na gwarantowanych przez dany plan żywieniowy efektach. Kluczowe jest podołanie indywidualnym potrzebom każdego organizmu, które nie zawsze są zgodne z zasadami masowych diet. Zarówno osoby zdrowe, jak i wszyscy cierpiący z powodu nadwagi, otyłości i innych schorzeń cywilizacyjnych oraz chorób przewlekłych, powinny przed przejściem na jakąkolwiek masową dietę skonsultować się z lekarzem oraz dietetykiem, aby sobie nie zaszkodzić.

Czytaj także:
Dieta nordycka – szansa na schudnięcie bez efektu jo-jo?

Wysypiaj się
Brak snu może zmniejszyć liczbę spalanych kalorii, zmienić sposób przetwarzania cukru i zakłócić hormony regulujące apetyt. Niedobór snu w badaniach został związany ze zwiększonym poziomem cukru we krwi i insulinoopornością, co sprzyja rozwojowi cukrzycy typu 2.

Sięgnij po ostre potrawy
Papryka zawiera kapsaicynę, substancję, która może zwiększyć metabolizm.

Postaw na trening HIIT
Trening interwałowy o wysokiej intensywności rewelacyjnie wpływa na organizm i sylwetkę. Trwa krótko, ale daje niezły wycisk. Może pomóc spalić więcej tłuszczu poprzez zwiększenie tempa metabolizmu, nawet po zakończeniu treningu. Nie zapominaj jednak o treningu siłowym. Podnoszenie ciężarów jest ważne dla budowania i utrzymywania mięśni, a te spalają w ciągu dnia więcej kalorii.

Pij więcej wody
Do znudzenia powtarza to każdy specjalista ds. żywienia. Żeby jednak faktycznie przekonać się do picia wody, trzeba zrozumieć, dlaczego to takie ważne. Po pierwsze, woda nie zawiera żadnych kalorii. Słodkie napoje mają ich mnóstwo. To puste kalorie, które mogą niekorzystnie wpłynąć na masę ciała. Badania wykazały, że picie 0,5 litra wody zwiększa metabolizm spoczynkowy o 10–30% przez około godzinę. Ten efekt może być jeszcze większy, jeśli pijemy zimną wodę, ponieważ organizm zużywa dodatkowych kalorii do jej ogrzania. Picie wody pomaga też stłumić apetyt.

Zadbaj, by w każdym posiłku znalazło się białko
Kiedy słyszysz "białko", wyobrażasz sobie mięso? To błąd. Oczywiście mięso jest dobrym źródłem białka, ale można je znaleźć także w innych produktach. Białko powoduje największy wzrost TEF (efekt termiczny żywności - oznacza ilość kalorii spalanych podczas trawienia danego posiłku). Zwiększa tempo przemiany materii o 15–30% w porównaniu z 5–10% w przypadku węglowodanów i 0–3% w przypadku tłuszczów. Spożywanie większej ilości białka może również zmniejszyć spadek metabolizmu często związany z utratą tłuszczu. Ponadto białko daje uczucie sytości na dłużej i zapobiega przejadaniu się.

Czytaj także

 0