Ta 16-tygodniowa dieta pomoże schudnąć i poprawić zdrowie jelit

Ta 16-tygodniowa dieta pomoże schudnąć i poprawić zdrowie jelit

Dodano: 
Odchudzanie - ilustracja
Odchudzanie - ilustracja / Źródło: Shutterstock / Africa Studio
Coraz więcej mówi się o roli mikrobiomu jelitowego i konsekwencji, jakie niesie zaburzenie składu tej mikroflory. Nowe badania pokazują, jak w prosty sposób można poprawić pracę jelit, a przy okazji także schudnąć.

Nowe badania pokazują, że przestrzeganie diety wegańskiej przez około 4 miesiące może poprawić mikrobiom jelitowy. To z kolei może prowadzić do poprawy masy ciała i zarządzania poziomem cukru we krwi. Naukowcy jednak uspokajają, że nie trzeba całkowicie eliminować z diety mięsa i nabiału. Istotne jest jednak znaczne ich ograniczenie, a podstawę diety powinny stanowić warzywa.

16-tygodniowa dieta wegańska a zdrowie

W badaniach przeprowadzonych przez dr Hana Kahleova doktora nauk medycznych z Physicians Committee for Responsible Medicine wzięło udział 147 uczestników, których losowo przydzielono do dwóch grup. Jedna nie przestrzegała żadnej, konkretnej diety, a druga trzymała się niskotłuszczowej diety wegańskiej. Po zakończeniu 16-tygodniowego badania naukowcy stwierdzili, że grupa wegańska zauważyła spadek masy ciała, masy tłuszczu i trzewnej tkanki tłuszczowej. Istotne była także pozytywna zmiana mikroflory jelitowej. Efekt ten był spowodowany m.in. tym, że rośliny są doskonałym źródłem błonnika pokarmowego, który pozytywnie wpływa na mikrobiom.

Mikroorganizmy, które żyją w przewodzie pokarmowym, jeśli są odpowiednio zrównoważone, gwarantują zachowanie zdrowia na wielu płaszczyznach – mikrobiom wpływa bowiem na układ odpornościowy, wypróżnienia, metabolizm i hormony, które pomagają w regulacji apetytu.

Produkty, które pomagają zwalczyć wzdęcia

10. Herbatka miętowa
Mięta była używana od stuleci w celu wspomagania trawienia i przynoszenia ulgi w dolegliwościach żołądkowych. Teraz prowadzone są badania, aby naukowo poprzeć jej korzystne działanie na organizm. Niedawno zostało przeprowadzone badanie wśród osób cierpiących na IBS. Wykazało ono, że zażywanie olejku miętowego przez zaledwie cztery tygodnie pozwoliło zmniejszyć objawy zespołu o połowę. Tak korzystny wynik naukowcy przypisują zdolności mięty do aktywacji kanału przeciwbólowego w okrężnicy, który działa łagodząco na stany zapalne w przewodzie pokarmowym. Wyniki badań ponadto sugerują, że aromat mięty może również służyć jako łagodny środek tłumiący apetyt.

9. Ocet jabłkowy
Co ciekawe, ten składnik nie musi służyć wyłącznie jako element skutecznej pułapki na muszki-owocówki. Może także pomóc ci zwalczyć wzdęcia! Wystarczy, że dodasz odrobinę octu do wody i wypijesz taką miksturę.

8. Melon
Jeśli cierpisz z powodu nadmiaru wody w organizmie, spożycie melona to dobry pomysł. Badania sugerują, że związek występujący w jednej z odmian melona, noszący nazwę Cucumis melo, wykazuje znaczące właściwości moczopędne i może być stosowany w leczeniu obrzęków, które przekładają się na wzdęcia. I chociaż ten owoc pomaga pozbyć się nagromadzonej wody z twojego organizmu, działa również jako naturalny zamiennik napoju izotonicznego ze względu na wysoki poziom potasu.

7. Pomidory
Jeżeli chcesz uzyskać jak najlepszy efekt redukujący wzdęcia, pomidory najlepiej jeść w surowej postaci, a nawet blendować w celu uzyskania świeżego soku pomidorowego. Aby zwiększyć działanie moczopędne i poprawić smak takiego soku, możesz dodać do niego marchewkę lub arbuza. Pomidory zawierają duże ilości likopenu o działaniu przeciwutleniającym. Są dzięki temu jednymi z najzdrowszych produktów spożywczych, jakie można zjeść! W kilku badaniach wykazano, że wspomagają organizm w walce z rakiem i zapobiegają chorobom serca.

6. Ryż
Według American College of Gastroenterology ryż i mąka ryżowa są dobrymi zamiennikami typowych produktów skrobiowych, takich jak pszenica, owies, kukurydza i ziemniaki. Dlaczego? Dzieje się tak, ponieważ ryż zostaje strawiony w jelicie cienkim. Oznacza to, że ma mniejszy potencjał do tworzenia gazów w jelitach. Rozpocznij swój dzień posiłkiem ryżowym, by uniknąć nieestetycznych wzdęć i czuć się lekko.

5. Imbir
Imbir był używany przez tysiące lat w celu łagodzenia dolegliwości żołądkowych i wspomagania trawienia. Naukowcy około 2010 roku potwierdzili, że imbir działa rozluźniająco na mięśnie, dzięki czemu może pomóc ciału łatwiej wydalać gazy. Możesz spożywać imbir w różnych postaciach, chociaż świeży korzeń tej rośliny jest najbogatszy w gingerol. Jest to związek, który odpowiada za wiele korzyści zdrowotnych, jakie niesie ta przyprawa.

4. Kefir
Słowo kefir pochodzi od tureckiego słowa „keif”, które oznacza „dobre samopoczucie”. Można zatem wnioskować, że ten bliskowschodni produkt mleczny z definicji jest dobry dla naszego organizmu. Kefir, podobnie jak jogurt zawiera laktazę, enzym rozkładający laktozę, która jest dominującym cukrem w mleku. Laktoza przyczynia się do powstawania wielu problemów żołądkowych. Badanie przeprowadzone przez Ohio State University wykazało, że picie kefiru zmniejsza objawy trawienia laktozy, w tym wzdęcia, ból brzucha i gazy, o 70 procent.

3. Banany
Jeśli masz wzdęcia, jedz banany. Naukowcy podają, że te owoce są dobrym źródłem błonnika prebiotycznego, który wspomaga wzrost i rozwój dobrych bakterii jelitowych i poprawia trawienie. Badanie, którego wyniki opublikowano w czasopiśmie Anaerobe wykazało, że kobiety, które jadły banana dwa razy dziennie jako przekąskę przed posiłkiem przez 60 dni, odnotowały wzrost poziomu dobrych bakterii i wzdęcia zmniejszyły się u nich o 50 procent. Ponadto banany zawierają dużo potasu, który niweluje niekorzystny wpływ sodu na organizm objawiający się na przykład zatrzymywaniem wody w organizmie.

2. Kurkuma
Ta żółtopomarańczowa przyprawa jest najbardziej znana ze stosowania w kuchni indyjskiej, jednak okazuje się, że może również działać łagodząco przy rozstroju żołądka. Badacze przypisują jej przeciwzapalne właściwości, a konkretnie jednemu składnikowi: kurkuminie. Jedno z badań wykazało, że wśród pacjentów z chorobą Leśniowskiego-Crohna i wrzodziejącym zapaleniem odbytnicy, którzy zażywali 360 miligramami kurkuminy trzy razy dziennie przez miesiąc, a następnie cztery razy dziennie przez następne dwa miesiące, nastąpiła poprawa stanu zdrowia i zmniejszenie objawów. Obniżył się również poziom stanu zapalnego.

1. Kiwi
Jeśli twoim problemem są kłopoty z wypróżnieniami, naukowcy twierdzą, że kiwi może ci pomóc. Badanie przeprowadzone przez naukowców z Azji wykazało, że osoby cierpiące na zespół jelita drażliwego, które jadły dwa kiwi dziennie przez cztery tygodnie, miały mniej zaparć. Odnotowały ponadto ogólne zmniejszenie objawów zespołu niż osoby, które nie spożywały tych małych zielonych owoców. Dlatego jedz kiwi na zdrowie i ciesz się dobrą perystaltyką jelit.
Czytaj także:
Ta przyprawa rewelacyjnie wpływa na zdrowie. Lubią ją nawet dzieci

Opracowała:
Źródło: HealthLine

Czytaj także

 0