10 najczęściej popełnianych błędów w odchudzaniu

10 najczęściej popełnianych błędów w odchudzaniu

Dodano: 
fitness
fitness / Źródło: Pexels / picjumbo.com
Drakońskie diety i ciężkie reżimy treningowe to droga donikąd. W ten sposób nie tylko się trwale nie odchudzisz, ale dodatkowo możesz jeszcze zrujnować swoje zdrowie.

Pragnienie pozbycia się zbędnych kilogramów to w dzisiejszych czasach powszechny problem. Powszechny, niestety, jest również błąd polegający na tym, że osoby z nadwagą i otyłością zamiast pójść po pomoc do lekarza czy dietetyka, sięgają po nieadekwatne, niebezpieczne dla zdrowia lub po prostu nieskuteczne sposoby odchudzania – polecone przez znajomych lub znalezione w internecie.

Na co konkretnie trzeba uważać i dlaczego? Zapytaliśmy o to dietetyka klinicznego, dr Hannę Stolińską.

Oto najważniejsze wskazane przez specjalistkę błędy, pułapki i nieporozumienia związane z odchudzaniem:

  • przekonanie, że aby schudnąć trzeba mocno ograniczać jedzenie albo głodować (jest odwrotnie: żeby schudnąć trzeba jeść, odpowiednie pokarmy w odpowiedniej ilości, zbyt mała ilość jedzenia spowalnia metabolizm, przez co masa ciała spada bardzo powoli)
  • narzucanie sobie zbyt intensywnej lub niedopasowanej pod względem formy aktywności fizycznej – innymi słowy zbyt dużo ćwiczeń lub ich nieodpowiednia forma (może to doprowadzić do różnych komplikacji, m.in. zaszkodzić stawom)
  • brak samodzielnego przygotowywania posiłków, z powodu takich wymówek jak brak czasu czy trudność w szykowaniu posiłków (taka postawa kończy się często jedzeniem w firmowej stołówce lub sięganiem w biegu po gotowe i zwykle mocno przetworzone produkty spożywcze, niedostosowane do zaleceń dietetycznych)
  • brak planowania posiłków na cały dzień, co często kończy się przegładzaniem
  • monotonność diety (jedzenie cały czas tego samego, zwykle prowadzi do napadów jedzenia niezdrowych produktów)
  • ograniczanie produktów zbożowych (istnieje powszechne przekonanie, że od chleba czy kaszy się tyje, tymczasem węglowodany, zwłaszcza te złożone – z pełnoziarnistych produktów zbożowych, powinny stanowić główne źródło kalorii w diecie)
  • zbyt małe spożycie warzyw (trzeba ich jeść jak najwięcej i jak najczęściej, każda dodatkowa porcja przynosi korzyści zdrowotne)
  • podjadanie zdrowych, ale bardzo kalorycznych produktów typu orzechy czy nasiona
  • zbyt małe spożycie płynów, zwłaszcza wody
  • picie alkoholu, który jest bardzo kaloryczny.

Czytaj także:
10 najsłynniejszych modnych diet odchudzających wszech czasów

Dowiedz się co robić, aby pożegnać zbędne kilogramy raz na zawsze

– Osoby z nadwagą lub otyłością zwykle chcą jak najszybszego schudnięcia, oczekując spektakularnych efektów. Tymczasem rzeczywistość jest inna. Nie ma w przypadku odchudzania żadnej drogi na skróty. Zamiast wyszukiwać różne „diety cud” trzeba zrozumieć, że skuteczne i zdrowe odchudzanie to trudna i ciężka praca nad zmianą nawyków żywieniowych oraz innych elementów stylu życia – podkreśla dr Hanna Stolińska.

Kluczem do osiągnięcia trwałego sukcesu w odchudzaniu jest połączenie zbilansowanej, niskokalorycznej diety ze starannie dobraną indywidualnie aktywnością fizyczną.

Dietetyczka ostrzega, że samodzielne odchudzanie, bez konsultacji z wykwalifikowanym dietetykiem i lekarzem, może doprowadzić do wielu szkód zdrowotnych, jak np.:

  • Rozregulowanie metabolizmu
  • Efekt jojo
  • Niedobory żywieniowe
  • Insulinooporność
  • Zaburzenia jelitowe
  • Uszkodzenie stawów
  • Depresja.

Szczegółowe, praktyczne informacje i porady na temat tego, jak zdrowo się odchudzać znaleźć można na stronie Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej (NCEŻ), w sekcji pod nazwą „zdrowe odchudzanie”. Warto wiedzieć, że na portalu NCEŻ można się również zapisać na bezpłatną konsultację online z dietetykiem.

Wiktor Szczepaniak, zdrowie.pap.pl

Czytaj także:
Chcesz szybko schudnąć? Wypróbuj te 15 (rozsądnych!) sposobów

Czytaj także

 0