Zaskakujące korzyści odżywcze kasztanów. Jak je przyrządzić w domu?

Zaskakujące korzyści odżywcze kasztanów. Jak je przyrządzić w domu?

Dodano: 
Kasztan
Kasztan / Źródło: Pexels / Elviss Railijs Bitāns
W przeciwieństwie do większości orzechów kasztany zawierają mało tłuszczu i dostarczają głównie węglowodanów złożonych. Zawierają także wiele witamin i minerałów, które są korzystne dla całego organizmu. Aby cieszyć się korzyściami i smakiem kasztanów warto wiedzieć, jak przygotować je w domu.

Kasztany to symbol jesieni. Często są zbierane do celów dekoracyjnych lub dla zabawy z dziećmi. Jednak kasztany są także wykorzystywane w kuchni ze względu na swoje imponujące właściwości odżywcze. 100 g kasztanów dostarcza zaledwie 149 kalorii. W przeciwieństwie do innych orzechów są bogatsze w węglowodany (28 g na 100 g). Mają również mniej białka i tłuszczu niż inne orzechy – odpowiednio 1,9 g i 2,2 g, ale prawie cały tłuszcz w kasztanach to „dobry tłuszcz”, czyli nienasycony. Są również dobrym źródłem błonnika w ilości 5,1 g na 100 g, co jest ważne dla zdrowia naszego układu pokarmowego.

Korzyści z jedzenia kasztanów

Kasztany poprawiają trawienie

Tylko 10 pieczonych kasztanów zawiera 17% błonnika, którego potrzebujesz w ciągu dnia – duży plus, biorąc pod uwagę, że większość z nas nie dostaje go wystarczająco dużo. Błonnik w produktach pochodzenia roślinnego, takich jak orzechy, może pomóc w utrzymaniu zdrowia przewodu pokarmowego, obniżeniu poziomu LDL („złego”) cholesterolu i przyczynić się do utrzymania zdrowej wagi.

Kasztany zapewniają energię

Podczas gdy migdały i orzeszki ziemne zawierają białko, kasztany mają głównie węglowodany złożone, które organizm powoli trawi, zapewniając stabilne źródło energii. Żywność bogata w błonnik i złożone węglowodany ma również mniej bezpośredni wpływ na poziom cukru we krwi, zmniejszając jego potencjalne skoki, zgodnie z Harvard TH Chan School of Public Health Nutrition Source.

Kasztany wspomagają zdrowe tkanki

Chociaż zawarta w kasztanach witamina C jest bardziej znana ze wzmacniania układu odpornościowego, faktycznie wspomaga tworzenie naczyń krwionośnych, chrząstek, mięśni i kolagenu w całym ciele. Ten przeciwutleniacz chroni również komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników oraz pomaga we wchłanianiu i magazynowaniu żelaza.

Miedź w kasztanach wspiera układ krwionośny

Podobnie jak witamina C, ten śladowy minerał wspomaga zdrowie naczyń krwionośnych, nerwów, układu odpornościowego i kości oraz pomaga we wchłanianiu żelaza, zgodnie z National Library of Medicine. Około 10 pieczonych kasztanów dostarcza 21% zalecanej dziennej porcji miedzi.

Jak upiec kasztany?

Pieczenie to jeden z najlepszych sposobów na delektowanie się kasztanami. Prażone kasztany mają delikatny i lekko słodki smak o miękkiej konsystencji zbliżonej do słodkich ziemniaków.

Składniki: 0,5 kg kasztanów (nieobrane, nieprażone)

Kroki:

  • Rozgrzej piekarnik do 220 stopni Celsjusza.
  • Za pomocą ostrego noża do obierania wykonaj nacięcia w kształcie litery X po wypukłej stronie każdego kasztana. Ten krok zapobiega eksplozji pod wpływem ciśnienia wewnętrznego po podgrzaniu i ułatwia obieranie po pieczeniu.
  • Ułóż kasztany na ruszcie lub blasze do pieczenia.
  • Piecz, aż skórki oderwą się od kawałków i orzechy nieco zmiękną. Rzeczywisty wymagany czas będzie zależał od typu kasztanów, ale będzie wynosił co najmniej 15 do 20 minut.
  • Wyjmij orzechy z piekarnika i ułóż je na ręczniku. Zawiń, ściśnij mocno – kasztany powinny trzaskać – i odstaw na kilka minut.
  • Podczas obierania pamiętaj o usunięciu skórki między łupinką a kasztanem.

Czytaj też:
20 rzeczy, które warto zrobić tej jesieni

Opracowała:
 0

Czytaj także