Objawy niedoboru witaminy B12, których nie możesz ignorować

Objawy niedoboru witaminy B12, których nie możesz ignorować

Dodano: 1
Witamina B12
Witamina B12 / Źródło: Fotolia / bit24
Objawy niedoboru witaminy B12 są bardzo niebezpieczne dla organizmu. To m.in. niedokrwistość i omdlenia.

Witamina B12 ma bardzo duże znaczenie dla organizmu. Pomaga na przykład w tworzeniu DNA i czerwonych krwinek. Średnie zalecane ilości, mierzone w mikrogramach (mcg), różnią się w zależności od wieku. Dorośli powinni przyjmować 2,4 mcg witaminy B12 (2,6 mcg dziennie w przypadku ciąży i 2,8 mcg dziennie w przypadku karmienia piersią).

Przyczyny niedoboru witaminy B12

Witamina B12 nie może być produkowana przez organizm, musi być spożywana z pokarmu. Naturalne źródła witaminy obejmują głównie podroby, skorupiaki, mięso, drób, jaja i nabiał. Dlatego będąc na diecie wegetariańskiej i wegańskiej możesz cierpieć na jej niedobory. Osoby niejedzące mięsa mogą pozyskiwać tę witaminę z alg, odżywczych drożdży i wodorostów, ale te źródła często nie wystarczają. Można również polegać na żywności wzbogaconej w witaminę B12 lub przyjmować suplementy.

Niedobór witaminy B12 jest również powszechny u osób powyżej 50 roku życia. Wraz z wiekiem jej wchłanianie staje się coraz trudniejsze, ponieważ organizm produkuje mniej kwasu żołądkowego, który jest niezbędny do wchłaniania składników odżywczych. Ponadto możesz nie być w stanie prawidłowo przetwarzać witamin, jeśli cierpisz na problemy trawienne, takie jak choroba Leśniowskiego-Crohna lub Celiakia. Leki na receptę mogą również zakłócać zdolność organizmu do wchłaniania tej witaminy.

Objawy niedoboru witaminy B12

  • Niedokrwistość
  • Zaburzenia równowagi
  • Drętwienie rąk i nóg
  • Mrowienie rąk i nóg
  • Zasłabnięcia
  • Biegunka, utrata apetytu lub gazy
  • Osłabienie mięśni
  • Utrata wzroku
  • Problemy ze zdrowiem psychicznym
  • Demencja
  • Choroba Alzheimera
  • Choroby serca
  • Upośledzenie funkcji poznawczych

Na szczęście większość tych objawów można odwrócić, jeśli niedobory witaminy B12 zostaną szybko uzupełnione. Porozmawiaj ze swoim dietetykiem lub lekarzem jeśli zastanawiasz się, jak bezpiecznie zwiększyć jej spożycie.

Czytaj też:
Jak poprawić przyswajalność żelaza? Porady farmaceutki

Opracowała:
Źródło: Daily Health Post
 1

Czytaj także