Witamina C – co musisz o niej wiedzieć?

Witamina C – co musisz o niej wiedzieć?

Dodano: 
Witamina C
Witamina C / Źródło: Unsplash / Diana Polekhina
O istotności zażywania witaminy C przypomina Megan Meyer, specjalistaka mikrobiologii i immunologii żywieniowej.

O tym, jak ważna jest odporność, przekonaliśmy się za sprawą pandemii koronawirusa. Wspieranie odporności należy do najważniejszych działań profilaktycznych, poza noszeniem masek, dystansem fizycznym i dezynfekcją. Jedną z witamin, która odgrywa największą rolę w utrzymywaniu odporności jest oczywiście witamina C. Co warto o niej wiedzieć?

Rola witaminy C w organizmie

Jak wyjaśnia Megan Meyer z Międzynarodowej Rady Informacji o Żywności „witamina C działa jak silny przeciwutleniacz. Odgrywa ważną rolę w układzie nerwowym, metabolizmie i odporności”. Dodatkowo pomaga we wchłanianiu mikroelementów, zwłaszcza żelaza. Zalecane spożycie (RDA) witaminy C wynosi 75 miligramów dziennie dla dorosłych kobiet i 90 miligramów dziennie dla dorosłych mężczyzn. RDA jest również zwiększane, jeśli jesteś w ciąży i / lub karmisz piersią.

Skąd czerpać witaminę C?

Duże ilości witaminy C można znaleźć w warzywach (takich jak brokuły, brukselka, kapusta, kalafior, ziemniaki, szpinak i pomidory), owocach cytrusowych i soku cytrusowym, truskawkach i soku pomidorowym. Jest mało prawdopodobne, że zbyt duża ilość witaminy C zaszkodzi organizmowi. „Ponieważ witamina C jest rozpuszczalna w wodzie, ma niską toksyczność i nie wiąże się z niepożądanymi skutkami przy dużych dawkach” – mówi Meyer. Jedynie długotrwałe przyjmowanie witaminy C powyżej zalecanej ilości może zwiększać ryzyko niekorzystnych efektów dla zdrowia.

Witamina C – niedobór

Chwilowy niedobór witaminy C nie jest zbyt uciążliwy i bardzo łatwo sobie z nim poradzić. Dużo gorzej, gdy niedobór ma charakter długotrwały – wówczas występują bardzo poważne problemy ze zdrowiem. Objawy, które powinny zaniepokoić to m.in.:

  • łatwość powstawania siniaków,
  • obrzęk, stany zapalne i krwawienie dziąseł,
  • powolne gojenie się ran i krwawienie z nosa,
  • suche i rozdwojone włosy,
  • obrzęki i ból stawów,
  • suche, czerwone plamy na skórze,
  • szorstka i łuszcząca się skóra,
  • osłabienie układu odpornościowego.

Środki ostrożności

Jeśli zażywasz określone leki, musisz zachować szczególną ostrożność stosując suplementy witaminy C. „Suplementy witaminy C mogą wchodzić w interakcje z kilkoma rodzajami leków, takimi jak statyny, chemioterapia i radioterapia” – dodaje Megan Meyer. „Bez względu na historię choroby i dawki, każdy powinien skonsultować się ze swoim lekarzem przed przyjęciem suplementów witaminy C”.

Czytaj też:
Biotyna, czyli „witamina piękna”. Skąd ją pozyskać i jakie daje korzyści?

Opracowała:
Źródło: Real Simple
+
 0

Czytaj także