10 faktów o diecie przeciwzapalnej. Czy każdy może ją stosować?

10 faktów o diecie przeciwzapalnej. Czy każdy może ją stosować?

Dodano: 
Kukurydza
Kukurydza / Źródło: Fotolia / Autor: igor
Stany zapalne są powszechne i dotykają każdego. To znak, że organizm walczy z jakimś problemem. Istnieją specjalne diety przeciwko stanom zapalnym. Nie są one jednak obojętne dla zdrowia.

Stan zapalny to problem, o którym wiele się mówi w różnych źródłach, ale wiele osób nadal nie wie, co to właściwie jest. A warto wiedzieć, że zapalenie działa jak naturalny mechanizm obronny organizmu. Stanowi sygnał do usuwania wszelkich szkodliwych substancji i leczenia uszkodzonej tkanki. Podczas gdy ostry stan zapalny jest całkowicie normalny, przewlekłe zapalenie może być szkodliwe i może potencjalnie prowadzić do problemów takich jak zapalenie stawów, choroby układu sercowo-naczyniowego i niektóre nowotwory.

Na szczęście nawet niezbyt restrykcyjne zmiany w diecie mogą pomóc zmniejszyć stan zapalny. – Ogólnie rzecz biorąc, dieta przeciwzapalna to taka, która proponuje wszystkie zdrowe nawyki żywieniowe, jakie dietetycy zalecają swoim pacjentom podczas konsultacji – mówi dietetyk Alicia Romano. – Jest pełna różnorodnych produktów roślinnych bogatych w błonnik, o obniżonej zawartości tłuszczów nasyconych i cechuje się ograniczoną obecnością przetworzonej żywności i rafinowanego cukru.

Poniżej znajdziesz 10 faktów, które warto znać przed wypróbowaniem diety przeciwzapalnej.

Czytaj też:
Dieta ketotariańska – na czym polega? Co to jest i czy pozwala schudnąć?
1. Nie polega na liczeniu kalorii
Nie musisz liczyć kalorii ani śledzić makroskładników. Ponieważ dieta nie koncentruje się na liczbach, może pomóc wielu, którzy próbowali innych diet w przeszłości.

2. Nie jest przeznaczona do odchudzania
Nie jest to dieta, a plan żywieniowy, który wypełnia nasze talerze bogatym w składniki odżywcze jedzeniem. Chociaż intencja nie koncentruje się specjalnie na utracie wagi, nadal możesz stracić kilka kilogramów, ponieważ dieta jest dobrze skomponowana i pomaga szybko uzyskać sytość.

3. Znajduje poparcie w nauce
Nie ma jasnej wiedzy naukowej, która sugerowałaby, że jeden plan diety zapewnia pełny efekt przeciwzapalny w organizmie. Wiemy jednak, że wiele witamin, minerałów i składników odżywczych zawartych w żywności roślinnej może potencjalnie przynieść korzyści w zwalczaniu stanów zapalnych w organizmie. Tak więc, chociaż konieczne są dalsze badania, korzyści wynikające z tego sposobu żywienia przewyższają wszelkie ryzyko.

4. Na tej diecie możesz zatęsknić za wołowiną i serem
Dieta zachęca do spożywania jak największej ilości świeżej żywności, ze szczególnym naciskiem na warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, fasolę i rośliny strączkowe, zdrowe tłuszcze (takie jak olej, orzechy, nasiona i awokado), ryby i skorupiaki oraz produkty sojowe (takie jak tofu, tempeh, edamame i mleko sojowe). Jednak zaleca się ograniczenie spożycia innych pokarmów zwierzęcych – w tym chudego mięsa, drobiu, sera i jajek – do 1-2 porcji tygodniowo. Może być konieczne dostosowanie wielkości porcji.

5. Charakteryzuje się wysoką podażą błonnika
Wiele osób nie ma wystarczającej ilości błonnika w swojej diecie. Nie tylko nasyca, ale także odżywia zdrowe bakterie jelitowe. To prowadzi do lepszego składu mikrobiomu, który zwalcza stany zapalne. Dieta przeciwzapalna zaleca spożywanie do 40 gramów błonnika dziennie. Jeśli napełnisz talerz warzywami i owocami dla błonnika i składników odżywczych, a także białkami roślinnymi i zdrowymi tłuszczami, aby uzyskać pełnię i nasycenie, prawdopodobnie okaże się, że jesteś całkowicie pełny.

6. Musisz na niej gotować
Gotowanie w domu ułatwia ustalanie priorytetów dla całych potraw. Na szczęście istnieje mnóstwo przepisów online, a ponieważ możesz jeść różnorodne potrawy, prawdopodobnie nie będziesz się nudzić. Chodzi o to, aby uciec od przetworzonych produktów żywnościowych. Poszukaj niedrogich zapasów do spiżarni, aby nie dopuścić do gwałtownego wzrostu kosztów jedzenia.

7. Możesz czasem zjeść poza domem
Może być trochę trudniej zjeść odpowiedni obiad poza domem, ale nie jest to niemożliwe. Staraj się napełniać swój talerz produktami roślinnymi, rybami i warzywami oraz ograniczyć wysoko przetworzone, bardzo tłuste potrawy. Kieliszek czerwonego wina jest również w porządku przy takiej okazji.

8. Prawdopodobnie nie wymaga suplementów
Jest to dobrze skomponowana, ​​zdrowa pod względem odżywczym dieta, co oznacza, że prawdopodobnie nie będziesz potrzebować na niej suplementów. Mimo to porozmawiaj z lekarzem lub dietetykiem, jeśli masz jakiekolwiek schorzenia, które wpływają na wchłanianie składników odżywczych lub masz obawy, czy potrzebujesz suplementów i witamin. Ponadto jeśli nie spożywasz ryb ani soi, być może będziesz musiał pamiętać o wystarczającej ilości białka ze źródeł roślinnych, takich jak komosa ryżowa, nasiona i orzechy.

9. Może powstrzymać napadowe zachcianki
Chociaż ten plan zaleca ograniczenie żywności rafinowanej, żywności wysoko przetworzonej i dodanych cukrów, nie oznacza to, że musisz zrezygnować ze swojej ulubionej żywności lub żywności, którą jesz dla przyjemności. Może być konieczne ograniczenie spożycia tych produktów spożywczych, jeśli są one przetworzone. Ale nie każe eliminować czegoś w zupełności. Dlatego nie rzucasz się na jedzenie.

10. Może poprawić nastrój
Dietetycy słyszą niepotwierdzone doniesienia o poprawie nastroju spowodowanej zdrowszym odżywianiem. Co więcej, niektóre badania pokazują, że zdrowe odżywianie jest jeszcze ważniejsze, gdy jesteś zestresowany. Ponieważ stres wywołuje stan zapalny, może to być pomocny plan odżywiania w celu poprawy poziomów nastroju.
Czytaj też:
Koper – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć. Czy warto go stosować?
Czytaj też:
Czy spożywanie produktów bogatych w siarkę jest korzystne dla zdrowia?

QUIZ:
Quiz – ile wiesz o cholesterolu?
Źródło: myfitnesspal.com
 0

Czytaj także