Dieta na stawy – co jeść, by przestały boleć?

Dieta na stawy – co jeść, by przestały boleć?

Dodano: 
Bol nogi
Bol nogi / Źródło: Fotolia / jaroszys
Czy dieta może wspomagać leczenie chorób stawów? Tak, dieta na stawy to nieodłączny element leczenia choroby zwyrodnieniowej stawów oraz zapalenia stawów. Prawidłowe odżywianie nie tylko pomaga złagodzić nieprzyjemne dolegliwości, ale także zabezpiecza przed ich wystąpieniem, dlatego dieta dla stawów polecana jest m.in. sportowcom i osobom pracującym fizycznie.

Stan zdrowia stawów w dużej mierze zależy od naszej diety. To dzięki niej możemy dostarczyć do organizmu składniki budujące stawy oraz dbające o właściwą elastyczność chrząstek, ścięgien i więzadeł. Dieta na stawy nie tylko odżywia chrząstkę stawową, ale także zmniejsza stan zapalny i pomaga redukować towarzyszące chorobie zwyrodnieniowej, zapaleniu stawów lub ich przeciążeniu dolegliwości bólowe.

Choroby stawów – przyczyna bólu i problemów z poruszaniem się

Choroby stawów diagnozowane są u coraz młodszych osób. Ma na to wpływ tryb życia i stosowana dieta. Stawom szkodzi nie tylko brak ruchu oraz jadłospis, który bogaty jest w produkty wysokoprzetworzone, ale także ciężka, fizyczna praca i intensywne ćwiczenia. Coraz częściej diagnozowane są choroby autoimmunologiczne stawów m.in. reumatoidalne zapalenie stawów (RZS).

Zdrowe stawy – leczenie dietą

Chore stawy powodują ból i utrudniają normalne poruszanie się. Nieprzyjemne dolegliwości pomaga zniwelować odpowiednio skomponowana dieta, która jest bardzo ważnym elementem leczenia zarówno w przypadku osób młodych, jak i seniorów.

Dieta na zdrowe stawy powinna uwzględniać naturalne, nieprzetworzone produkty spożywcze, które są źródłem:

  • wapnia (niezbędny nie tylko dla mocnych kości i zębów),
  • witaminy D3,
  • aminokwasów egzogennych (ludzki organizm nie jest w stanie sam ich syntetyzować),
  • witaminy C (niezbędne do produkcji kolagenu),
  • kwasów tłuszczowych omega-3 (zmniejszają stan zapalny),
  • pełnowartościowego białka (główny składnik budulcowy organizmu),
  • naturalnych antyoksydantów (zalicza się do nich m.in. witaminy A, C i E, cynk, selen oraz beta-karoten).

Ważnym elementem diety na stawy jest woda, której deficyt w organizmie powoduje poważne zaburzenia w jego funkcjonowaniu. Pijąc minimum 1,5 litra wody dziennie, wpływamy także na usprawnienie procesów usuwania z organizmu szkodliwych związków m.in. ubocznych produktów przemiany materii. Na poprawę zdrowia stawów wpływa także zielona herbata, która jest cennym źródłem antyoksydantów oraz związków o działaniu przeciwzapalnym.

Co jeść na stawy?

Zdrowie stawów wspiera oparta na naturalnych produktach, prawidłowo skomponowana dieta, w której nie ma miejsca na:

  • tłuste mięsa i wędliny,
  • białe pieczywo i potrawy z białej mąki,
  • tłusty nabiał np. śmietanę i pełnotłuste mleko,
  • tłuszcze trans (obecne w margarynach do pieczenia i smarowania pieczywa, miksach tłuszczowych, wyrobach cukierniczych, słodyczach),
  • alkohol,
  • kofeinę,
  • słodycze i inne źródła cukru,
  • sól,
  • napoje i nektary owocowe,
  • napoje gazowane,
  • napoje energetyczne,
  • fast-foody.

Dieta na stawy powinna uwzględniać:

  • nabiał (m.in. fermentowane napoje mleczne, twaróg),
  • chude mięso,
  • ryby morskie i słodkowodne,
  • owoce morza,
  • zdrowe tłuszcze roślinne (oliwa z oliwek, olej lniany, olej rzepakowy),
  • warzywa i owoce,
  • produkty pełnoziarniste,
  • jajka.

Dla zdrowia stawów warto do przygotowywanych potraw dodawać imbir, kurkumę i ostrą paprykę.

Ważne: dieta na stawy czasami wymaga modyfikacji. W przypadku bólu stawów, który powoduje dna moczanowa, konieczne jest ograniczenie spożycia nabiału.

Żelatyna na stawy

Od wielu dziesięcioleci osobom chorującym na stawy poleca się spożywanie żelatyny, która w ponad 90% składa się z ważnych dla stawów białek. Żelatynę można przyjmować w formie napoju, który przygotowuje się poprzez zalanie żelatyny wodą i odstawienie jej na noc do napęcznienia. Taki napój należy pić codziennie na czczo. Można też włączyć żelatynę do diety, przygotowując owocowe, warzywne lub mięsne galaretki. Lepiej postawić na produkty przygotowywane samodzielnie z wysokiej jakości składników. Gotowe galaretki ze sklepu zawierają dużo szkodliwych składników m.in. barwniki, cukier i konserwanty, które nie wpływają pozytywnie na stan zdrowia.

Czytaj także:
Bakterie wywołujące paradontozę – co o nich wiemy?

Czytaj także