Masz powyżej 50 lat? Sprawdź, jak schudnąć

Masz powyżej 50 lat? Sprawdź, jak schudnąć

Dodano: 2
Kobieta w biurze. Zdjęcie ilustracyjne
Kobieta w biurze. Zdjęcie ilustracyjne / Źródło: Fotolia
50 lat to magiczna bariera, kiedy różne procesy w organizmie zachodzą bez naszej woli. Nie warto jednak się smucić, a zachować higienę umysłu i wdrożyć kilka rad, które pozwolą zachować zgrabną sylwetkę.

Po osiągnięciu 50. roku życia kombinacja wielu czynników sprawia, że ​​przybieranie na wadze jest łatwe, jak nigdy wcześniej. Podobnie, jak ma to miejsce w przypadku zdecydowanej większości kobiet, twój metabolizm spadł do najniższego punktu w przeciągu całego twojego życia, a zmiany hormonalne spowodowały menopauzę. Możesz doświadczać uderzeń gorąca, nocnych potów, bezsenności i... przyrostu masy ciała.

Czytaj też:
Chcesz szybko schudnąć? Wypróbuj te 15 (rozsądnych!) sposobów

Niestety, waga, jaką większość kobiet przybiera w okresie menopauzy, zwykle pojawia się w postaci tłuszczu na brzuchu, jak dowiedziono w przeglądzie badań opublikowanym w Climacteric, czasopiśmie International Menopause Society. I nie należy tego ignorować, ponieważ wykazano, że tłuszcz w okolicach brzucha zwiększa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

„Szósta dekada twojego życia to naprawdę ważny okres, w którym warto przyjrzeć się samej sobie i dokonać zmian, których być może nie miałaś okazji wprowadzić, gdy byłaś młodsza” – mówi dr n. med. Sylvia Garcia, lekarz rodzinny w Presbyterian Intercommunity Hospital w Whittier w Kalifornii. Nie musisz zatem rozpaczać – atak paniki będzie zbędny, jeśli wprowadzisz w życie kilka zdrowych nawyków. Jeszcze nie jest za późno!

Czytaj też:
10 najczęściej popełnianych błędów w odchudzaniu

Jak schudnąć po 50. roku życia?

1. Nie bój się wagi
Wiele kobiet nie chce wchodzić na wagę podczas wizyty u lekarza, ale i tak ważne jest, aby przełamać lęk przed cyferkami i po prostu to zrobić. Warto wiedzieć, czy przytyłaś, abyś mogła porozmawiać z lekarzem o tym, co może powodować ten przyrost kilogramów i jak możesz się ich pozbyć. Twój lekarz może podać ci rozwiązania, o których nigdy nie pomyślałaś.

2. Ogranicz kalorie
Kiedy masz 50 lat, metabolizm znacznie spowalnia, a to oznacza, że ​​liczy się każdy kęs. Aby odeprzeć dodatkowe kilogramy, dobrą zasadą jest spożywanie około 200 kalorii mniej dziennie niż zwykle. Dzięki temu twój spowolniony metabolizm nie wygra tej rundy.

3. Prowadź dziennik żywności
Monitorowanie tego, co jesz na co dzień, może zwiększyć twoją świadomość tego, ile jesz. A to może pomóc ograniczyć bezmyślne podjadanie. Istnieje wiele darmowych aplikacji, które można pobrać na telefon, co ułatwia rejestrowanie praktycznie każdego kęsa. Pamiętaj, aby zapisywać spożywane pokarmy na bieżąco, a nie pod koniec dnia. Jeśli poczekasz do później, mniej prawdopodobne jest, że dokładnie zapiszesz to, co i ile zjadłaś, więc liczba kalorii będzie źle oszacowana.

4. Spróbuj przez jeden dzień w tygodniu nie jeść mięsa
Oprócz pomocy w odchudzaniu, jedzenie wegetariańskich posiłków co najmniej raz w tygodniu zmniejszy spożycie tłuszczów nasyconych, co może chronić przed chorobami przewlekłymi, takimi jak choroby serca. W dni, w których zdecydujesz się na bezmięsne jedzenie, oprzyj swój posiłek na warzywach i dodaj fasolę lub soczewicę, aby dostarczyć swojemu organizmowi odpowiednią ilość białka.

5. Ruszaj się
Utrata mięśni zaczyna się po czterdziestce i będzie się utrzymywać, chyba że podejmiesz ten trud, aby pozostać aktywną fizycznie. Ćwiczenia aerobowe, takie jak spacery, jazda na rowerze i pływanie pomagają utrzymać formę, ale trening siłowy jest kluczem do walki z utratą mięśni. Twoim celem jest utrzymanie masy mięśniowej, więc nie martw się o to, że radykalnie się ona zwiększy.

6. Walcz z objawami menopauzy
Spadek estrogenu podczas menopauzy może powodować uderzenia gorąca, nocne poty, bezsenność i inne objawy. Odpowiednie leki przepisane przez lekarza mogą poprawić jakość snu i pozwolić ci opanować stany lękowe, a przy tym poprawić nawyki żywieniowe. Terapia estrogenowa może również pomóc w zapobieganiu przyrostowi masy tłuszczu na brzuchu podczas menopauzy. Niesie ona jednak ryzyko, więc porozmawiaj z lekarzem o tym, czy jest dla ciebie odpowiednia.

7. Zażywaj odpowiednie lekarstwa
Wiele leków na ciśnienie i cukrzycę, a także niektóre leki przeciwdepresyjne zmniejszają metabolizm lub zwiększają głód. Jeśli uważasz, że twoje leki powodują, że pakujesz się w kilogramy, porozmawiaj z lekarzem na temat alternatywnych metod leczenia.

8. Zbadaj tarczycę
Nawet jedna na osiem kobiet ma chorobę tarczycy. Niedoczynność tarczycy ma objawy przypominające menopauzę, w tym zwiększenie masy ciała. Jeśli czujesz się wyjątkowo zmęczona i ostatnio przybrałaś na wadze, warto poprosić lekarza o przeprowadzenie badania krwi, aby sprawdzić, czy masz zaburzenia pracy tarczycy, a jeśli takowe występują, może będzie konieczne przyjmowanie leków.

9. Znajdź czas na relaks
Problemy finansowe, starzejący się rodzice i presja zawodowa w wieku 50 lat mogą być powodem dużego stresu. Wszystkie te zmartwienia mogą wpłynąć na sposób odżywiania i zapał do ćwiczeń. To bardzo ważny czas dla kobiet, ponieważ powinny wtedy bacznie przyjrzeć się temu, co jest dla nich stresujące. Chociaż nie możesz całkowicie usunąć stresu ze swojego życia, możesz znaleźć sposoby na radzenie sobie z nim.

10. Poszukaj dobrej motywacji
Wszyscy przechodzimy okresy, w których trochę bardziej przydaje się zrzucić wagę. Ponieważ motywacja przychodzi i odchodzi, nie poddawaj się: Być może dzisiaj nie czujesz się na siłach, ale jutro przyjdzie nowy dzień i kolejna okazja do zdrowych wyborów.

Źródło: everydayhealth.com
-
 2

Czytaj także