Badania wykazały, jak używanie emotikon różni się w zależności od płci
Emotikony to ideogramy złożony z sekwencji znaków typograficznych, służące do wyrażania nastroju w Internecie. Najczęściej mają postać uśmiechniętej lub smutnej minki oraz innych popularnie używanych kształtów. Jako że na stałe zagościły w naszym codziennym życiu, stały się przedmiotem badań naukowych.
Badania nad używaniem emotikon
W 2018 roku naukowcy z Peking University i University of Michigan jako pierwsi przeprowadzili szeroko zakrojoną analizę używania emotikon. Przyjrzeli się 134 000 anonimowych użytkowników Androida ze 183 krajów, którzy w ciągu trzech miesięcy wysłali 401 milionów wiadomości tekstowych w 58 językach. Badanie wykazało, że „użytkownicy płci żeńskiej częściej używają tylko jednego emotikonu, podczas gdy użytkownicy płci męskiej – wielu po kolei”. Odkryto również, że w porównaniu z mężczyznami kobiety częściej wydłużają słowa, aby wyrazić emocje, np. „coooooooooooooolllll!”.
Emotikony a płeć
Kolejne badania wykazały wyraźne różnice w używaniu emotikonów między płciami. Okazało się, że kobiety częściej używają serc i iskier, aby wyrazić pozytywne nastawienie. „Mężczyźni dość często reagują emoji ognia, aby okazać podekscytowanie. Będą go też używać wielokrotnie” – Max Alley, internetowy trener randkowy z Nowego Jorku.
Mężczyźni często używają też emotikony... bakłażana. Według ekspertki jest ona nieodpowiednia i zbyt bezpośrednia. Mężczyźni będą również używać emoji diabła w kontekście seksualnym nawet z kobietami, które ledwo znają. Z kolei kobiety często używają emotikon do podkreślenia swojego stanu emocjonalnego. Ekspert bardzo rzadko widzi heteroseksualnych mężczyzn używających Bitmoji, czyli obrazkowej wersji samego siebie. Jest ona znacznie bardziej popularna wśród kobiet i mężczyzn homoseksualnych. Z kolei jeśli chodzi wiek, u starszych osób używanie emotikon jest ograniczone do prostych minek, lub nie używa się ich wcale.