Nowe badania pokazują, że dzieci z autyzmem radzą sobie lepiej, niż zakładamy
W przeszłości większa część literatury badawczej koncentrowała się na deficytach, których osoby ze spektrum autyzmu (ASD) mogą doświadczać w rozwoju intelektualnym lub ruchowym. Jednak nowe badanie skupiło się na mocnych stronach rozwoju, mierząc zdolności dzieci i ich wzrost w czasie. Wzięto pod uwagę kilka kluczowych obszarów: komunikację, socjalizację, codzienne funkcjonowaniu i rozwój emocjonalny (internalizacja i eksternalizacja).
Długoterminowe badania nad spektrum autyzmu
Naukowcy z Canadian Institutes of Health Research obserwowali zachowania 272 dzieci, u których zdiagnozowano ASD z klinik w całej Kanadzie. Dzieci na przestrzeni czasu były porównywane ze sobą z przeszłości – co pozwalało wykazać stopień poprawy, jaki następował w kluczowych obszarach zdrowia. W badaniu zbadano również czynniki poboczne, takie jak dochód gospodarstwa domowego, sposób funkcjonowania rodziców i rodziny (komunikacja, wsparcie wśród członków rodziny).
„Zmiana narracji z systemu opartego na deficycie na taki, który uznaje rozwój i sukcesy, może posłużyć jako podstawa do budowania wyjątkowości dziecka, gdy będzie ono radziło sobie z nowymi umiejętnościami i przechodziło nowe etapy rozwoju” – mówiła dr Katherine Cost, współautorka artykułu i pracownik naukowy SickKids.
Co pokazały wyniki?
Badanie wykazało, że 80 procent dzieci wykazało wzrost lub znaczny wzrostu w co najmniej jednej z pięciu dziedzin, przy czym 23 procent dzieci rozwinęło się w czterech lub więcej tylko do połowy dzieciństwa. Wyniki wskazały także, że wyższy dochód gospodarstwa domowego i lepsze funkcjonowanie rodziny są ważnymi czynnikami w kilku aspektach dobrego samopoczucia.
„Budujące było zauważyć, jak dobrze większość dzieci z ASD radzi sobie w wieku 10 lat. Dzięki zastosowaniu różnych kryteriów do śledzenia ich rozwoju byliśmy w stanie lepiej przeanalizwać ich postępy” – powiedział psychiatra Peter Szatmari, współautor badań.
Zaburzenie ze spektrum autyzmu odnosi się do grupy chorób neurorozwojowych skutkujących problemami m.in. z komunikacją i zachowaniem. Chociaż zaburzenie można zdiagnozować osobę w dowolnym momencie, objawy ASD pojawiają się na ogół w pierwszych latach życia dziecka. Oparta na mocnych stronach analiza spektrum autyzmu może pomóc w opracowywaniu przyszłych interwencji dostosowanych indywidualnie do dziecka.