Dieta, która pomaga walczyć z depresją

Dieta, która pomaga walczyć z depresją

Dodano: 
Depresja
Depresja / Źródło: Unsplash / Tiago Bandeira
Depresja jest bardzo poważną chorobą cywilizacyjną, która dotyka coraz więcej ludzi na świecie. Chociaż dostępne są skuteczne leki, nie zawsze możemy lub chcemy z nich korzystać. Naukowcy od dawna zastanawiają się, jakie zmiany w diecie mogłyby wspomóc łagodzenie stanów depresyjnych.

Związek między dietą a depresją wciąż zastanawia naukowców. Coraz więcej mówi się o niedoborach różnych składników odżywczych i roli mikroflory jelitowej. Wiele badań wykazało, że zbyt mały poziom witaminy D czy uboga flora jelitowa przyczyniają się do występowania stanów depresyjnych. Chociaż wciąż zaleca się terapię psychologiczną i leczenie farmakologiczne, prowadzenie zdrowej i zbilansowanej diety może być pomocne w łagodzeniu stanów depresyjnych. Niedawne badanie opublikowane w BMC Medicine wykazało, że grupa osób z depresją umiarkowaną do ciężkiej poprawiła nastrój i złagodziła oznaki depresji, stosując zdrowszą dietę. Uczestnicy byli prowadzeni przez dietetyków, a ich dieta opierała się na zdrowej nieprzetworzonej żywności, wykluczała natomiast rafinowane węglowodany, smażone potrawy, używki czy fast-food.

Pokarmy i składniki odżywcze, które pomagają łagodzić objawy depresji

Selen

Niski poziom selenu może powodować m.in. obniżenie nastroju. Nie powinno się suplementować selenu na własną rękę. Na szczęście występuje on w wielu różnych produktach, jak: orzechy brazylijskie, pieczywo pełnoziarniste, wątróbka, owoce morza.

Witamina D

Niedobór witaminy D jest związany z wieloma zaburzeniami nastroju, w tym z depresją. Witamina ta jest łatwo uzyskiwana dzięki pełnej ekspozycji organizmu na słońce, a na rynku dostępnych jest wiele wysokiej jakości suplementów zawierających witaminę D. Źródła żywności witaminy D obejmują tłuste ryby, takie jak łosoś, tuńczyk i makrela.

Kwasy omega-3

Orzechy i nasiona są źródłem tłuszczów omega-3, które mogą pomóc w leczeniu zaburzeń nastroju i poprawić funkcje poznawcze. Badania wykazały, że ich niedobór może powodować obniżenie nastroju. Aby uniknąć niedoborów powinniśmy sięgać po ryby (łosoś, sardynki, tuńczyk i makrela), siemię lniane czy olej lniany, orzechy.

Witaminy z grupy B

Odpowiedni poziom witaminy B12 i kwasu foliowego czy witaminy B9 jest związany ze ze zmniejszonym ryzykiem zaburzeń nastroju. Witamina B12 i kwas foliowy to jedne z najczęściej stosowanych suplementów diety. Witaminy z grupy B można znaleźć w mięsie, jajkach, mleku, pełnym ziarnie.

Antyoksydanty

Przeciwutleniacze wspomaga nie tylko układ odpornościowy, ale też walczą z wolnymi rodnikami, powodującymi szybsze starzenie się organizmu i stany zapalne. Nasz mózg również jest narażony na działanie wolnych rodników. Do silnych przeciwutleniaczy zaliczamy m.in. witaminy A, C, E.

Czytaj także:
Myśli samobójcze to temat tabu. Psychiatra: Pytać o nie trzeba, bo szybka reakcja i skierowanie do specjalisty może uratować komuś życie

Czytaj także