O której godzinie jeść kolację?

O której godzinie jeść kolację?

Dodano: 
Zegar
Zegar / Źródło: Pexels / Pixabay
Zdrowe odżywianie oraz dbanie o utrzymanie szczupłej sylwetki wymaga przestrzegania wielu zasad. Jedną z nich jest stała pora spożywania posiłków. O której godzinie jeść kolację? Czy pora spożywania ostatniego posiłku w ciągu dnia faktycznie ma znaczenie dla zdrowia i utrzymania optymalnej masy ciała?

Jeszcze nie tak dawno zalecano, aby kolację jeść przed godziną 18. Teraz zalecenia dietetyków w tej kwestii są nieco inne – obecnie specjaliści od żywienia polecają, aby kolację zjeść nie później niż na 2-3 godziny przed snem.

Czy trzeba jeść kolację?

Ostatni posiłek przed snem jest równie ważny, jak ten pierwszy, czyli śniadanie, które powinniśmy zjeść w ciągu godziny od przebudzenia. Choć wiele osób rezygnuje z kolacji w obawie o wygląd swojej sylwetki, nie jest to dobry wybór – idąc spać głodnym, nie tylko pogarszamy jakość snu, ale także zaburzamy procesy metaboliczne organizmu. Sen zapewnia regenerację, więc w ogromnej mierze przekłada się nie tylko na czysto fizjologiczne funkcjonowanie naszego organizmu, ale także ma wpływ na efektywność pracy i przyswajania wiedzy.

Organizm ludzki funkcjonuje na z góry ustalonych zasadach. Jedną z nich jest pozyskiwanie energii z pożywienia. W momencie, gdy tego pożywienia brakuje, czyli np. całkowicie rezygnujemy z kolacji lub zjemy ją zbyt wcześnie, możemy mieć problemy z zasypianiem. Niejedzenie kolacji może także powodować różne dolegliwości zdrowotne np. poranne bóle i zawroty głowy, zmęczenie, nudności, a nawet omdlenia.

Pozbawiony energii organizm spowalnia metabolizm. Oznacza to, że rezygnując z podstawowych posiłków lub jedząc je, ale jednocześnie znacząco obniżając ich kaloryczność i nie zaspokajając dziennego zapotrzebowania energetycznego, możemy w negatywny sposób wpłynąć na funkcjonowanie organizmu.

Czytaj także:
Herbatki odchudzające – czy warto po nie sięgać?

O której godzinie jeść kolację?

Jedząc kolację przed 18 i kładąc się spać po 23 nietrudno o pokusę podjadania, a sięganie po przekąski to jeden z powodów nadwagi, dlatego pora kolacji powinna być dopasowana do naszego rytmu dobowego. Jeżeli codziennie wstajemy o świcie i kładziemy się spać po 21, to optymalną porą kolacji będzie 18-19, ale jeżeli kładziemy się spać około północy, to lekki posiłek możemy zjeść nawet po 21.

Kolacja na diecie odchudzającej

Jedzenie kolacji na diecie jest tak samo ważne, jak wówczas, gdy nie mamy problemów z utrzymaniem właściwej masy ciała. W szczególności kolacja jest obowiązkowym posiłkiem dla osób aktywnych fizycznie. Szybkie tempo życia i nadmiar obowiązków sprawiają, że coraz częściej korzystamy z aktywności właśnie wieczorem. W takim przypadku brak odpowiednio zbilansowanej kolacji utrudnia regenerację powysiłkową, co dodatkowo niekorzystnie odbija się na funkcjonowaniu mięśni.

Dietetyczna kolacja – odchudzanie

Mitem jest przekonanie, że na diecie należy zrezygnować z kolacji. Trzeba ją jeść i powinna ona składać się przede wszystkim z warzyw oraz białka np. mięsa drobiowego, twarogu lub jajek i niewielkiego dodatku węglowodanów złożonych.

Kolacja musi być lekkostrawna, więc wieczorem lepiej unikać m.in. dań smażonych i fast-foodów (nawet tych z pozoru zdrowszych, czyli w wersji domowej). Doskonałym pomysłem na kolację jest np. sałatka z grillowanym lub duszonym kurczakiem albo naturalny twaróg z jogurtem i porcją świeżych warzyw. Ważne jest też to, czym popijemy posiłek. Na pewno, nie może to być gazowany napój lub mocna, czarna herbata – w przypadku napoju gazowanego dostarczymy do organizmu sporą porcję niepotrzebnych i bezwartościowych kalorii, a w przypadku herbaty, możemy mieć problemy z zasypianiem.

Zdrowe odżywianie wymaga przestrzegania pewnych zasad. Spożywanie lekkostrawnej kolacji na 2-3 godziny przed snem jest jedną z nich. Warto pamiętać, że jadłospis powinien być jak najbardziej różnorodny i zbilansowany pod względem wartości odżywczych. Nie można w nim pomijać kolacji, ale nie można też zastępować nią wszystkich posiłków, które powinniśmy zjeść w ciągu dnia.

Czytaj także:
NFZ uruchomił portal z darmowymi dietami. Jak z niego korzystać?

Czytaj także

 0