Melatonina – czy suplementacja aby na pewno jest bezpieczna?

Melatonina – czy suplementacja aby na pewno jest bezpieczna?

Dodano: 
Bezsenność
Bezsenność / Źródło: Fotolia / Photographee.eu
Każdy z nas słyszał, że melatonina pomaga w zasypianiu. Ale na czym tak właściwie polega jej działanie? Czy potrafi zwalczyć bezsenność? I czy jej regularne suplementowanie nie niesie za sobą żadnych skutków ubocznych?

Melatonina jest popularnym suplementem diety. Wiele osób, które stosują melatoninę, polecają ją swoim znajomym jako skuteczny środek do walki z bezsennością i innymi zaburzeniami snu, w tym np. z problemami wynikającymi z pracy zmianowej. Tymczasem melatonina, oprócz regulacji faz snu i czuwania ma także wpływ na inne aspekty życia. Poza tym, stosowana niewłaściwie, może przynieść nieprzyjemne skutki uboczne. Choć jest suplementem diety dostępnym bez recepty, trzeba przyjmować go z rozwagą.

Melatonina – co to jest?

Melatonina jest hormonem wytwarzanym przez szyszynkę w mózgu. Odpowiada za regulację rytmu dobowego organizmu w celu zarządzania naturalnym cyklem snu i właśnie dlatego wiele osób uważa melatoninę za skuteczny sposób walki z bezsennością. Jednak oprócz poprawy snu, melatonina jest również zaangażowana w zarządzanie odpowiedzią immunologiczną, odpowiedzialna za regulację ciśnienia krwi i poziomu kortyzolu, dlatego należy zachować ostrożność przy stosowaniu jej na własną rękę.

Melatonina na sen

Liczne badania wykazały, że:

  • przyjmowanie melatoniny na dwie godziny przed snem pomaga szybciej zasypiać i poprawia ogólną jakość snu,
  • skraca czas zasypiania, wydłuża całkowity czas snu i poprawia jakość snu.

Dr Peter J. Breus, psycholog kliniczny, w rozmowie z portalem Bustle podkreśla jednak, że melatonina nie sprawia, że ​​zasypiamy, ale melatonina mówi ciału, że jest pora snu, a są to dwa całkowicie różne procesy w mózgu, które muszą być zsynchronizowane, abyśmy mogli zasnąć.

Należy więc pamiętać, że melatonina może być nieskuteczna, jeśli nasze problemy ze snem mają inną przyczynę, np. depresja, lęk, zastoinowa niewydolność serca, bezdech senny, refluks żołądkowy, zmiany hormonalne i wiele innych. Znalezienie rzeczywistej przyczyny problemów ze snem jest kluczowe.

Melatonina – działanie, o którym niektórzy nie wiedzą

Badania wykazały, że melatonina może poprawiać zdrowie oczu (dzięki zawartości przeciwutleniaczy), zmniejszać objawy sezonowej depresji (konieczne są jednak dalsze badania), a nawet łagodzić refluks żołądkowy (ma blokować wydzielanie kwasów żołądkowych i syntezę tlenku azotu). Niektóre badania wykazały, że przyjmowanie melatoniny może zwiększać poziom HGH (hormonu wzrostu) u mężczyzn.

Melatonina – dawkowanie

Melatonina może być przyjmowana w dawkach 0,5-10 mg na dobę. W celu poprawy snu najlepiej zażyć ją około 30 minut przed snem. Jeśli natomiast zależy nam na regulacji dobowego rytmu, powinniśmy sięgnąć po melatoninę 2-3 godziny przed snem. Ważne, aby melatoninę przyjmować przed planowanym pójściem spać, a nie dopiero w chwili, gdy nie możemy zasnąć i od 2 godzin kręcimy się w łóżku.

W celu określenia odpowiedniej dawki należy jednak przeczytać ulotkę lub skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą. Badania pokazują, że melatonina jest bezpieczna i wiąże się z minimalnymi skutkami ubocznymi u dorosłych.

Melatonina – działanie niepożądane

Do najczęściej zgłaszanych działań niepożądanych związanych z melatoniną należą: nudności, bóle głowy, zawroty głowy i senność. Melatonina może również wchodzić w interakcje z niektórymi lekami, w tym antydepresantami, lekami rozrzedzającymi krew i lekami na ciśnienie krwi. Przyjmując takie leki, należy najpierw porozmawiać z lekarzem.

Mimo wielu przeprowadzonych badań, wciąż niewiadomo, jak bezpieczne jest przyjmowanie melatoniny dłużej niż przez trzy miesiące.

Czytaj także:
Czy zamiana dużego talerza na mały faktycznie ułatwia odchudzanie?

Źródło: Mayo Clinic/HealthLine/Medical News Today/Bustle

Czytaj także

 0