Witamina D i olej rybny mogą zapobiegać śmierci z powodu raka i zawałów

Witamina D i olej rybny mogą zapobiegać śmierci z powodu raka i zawałów

Dodano: 1
Łosoś
Łosoś
Badania nadal wskazują na istotne czynniki prewencji chorób. Najnowsze badania wskazują, w jaki sposób witamina D i kwasy tłuszczowe omega-3 pomagają chronić przed śmiercią z powodu raka i zawału mięśnia sercowego.

Najnowsze badanie „VITAL” jest największym testem mającym na celu zweryfikowanie, czy witamina D lub olej rybny mogą skutecznie zapobiegać rakowi lub chorobom układu sercowo-naczyniowego. Dotychczasowe wyniki były niejednoznaczne, ale obiecujące. Teraz zostały potwierdzone przez zaktualizowane analizy zbiorcze.

Czytaj także:
Witamina D2 a witamina D3. Czym się różnią?

Olej rybny uchroni przed zawałem?

Blisko 26 000 amerykańskich mężczyzn i kobiet wzięło udział w ogólnokrajowym badaniu klinicznym VITAL. Po ponad pięciu latach badań, w trakcie których prowadzone było także leczenie, wyniki pokazują obiecujące prognozy. Na przykład, podczas gdy kwasy tłuszczowe omega-3zawarte w oleju rybnym wpłynęły zaledwie na niewielkie i w zasadzie nieistotne zmniejszenie ryzyka śmierci w przypadku poważnych zdarzeń sercowo-naczyniowych, były one związane ze znacznym zmniejszeniem ryzyka zawałów serca.

Największą korzyść z leczenia zaobserwowano u osób, których codzienna dieta zawiera ryby, jednak była to ilość poniżej mediany wynoszącej 1,5 porcji tygodniowo, ale nie u tych, których spożycie było powyżej tego poziomu. Ponadto wydaje się, że największego ograniczenia tego ryzyka doświadczyła populacja afroamerykańska. Korzyści zdrowotne dla serca zostały potwierdzone w najnowszych metaanalizach randomizowanych badań nad kwasami omega-3.

Czytaj także:
Witamina D a metabolizm. Jej niedobór sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej?

Witamina D też jest korzystna

Podobnie suplementacja witaminy D nie zmniejszyła ryzyka głównych zdarzeń sercowo-naczyniowych ani całkowitej zachorowalności na raka, ale wiązała się z istotnym (pod względem statystycznym) zmniejszeniem całkowitej śmiertelności z powodu raka wśród osób biorących udział w badaniu przez co najmniej dwa lata. Wpływ witaminy D na zmniejszenie liczby zgonów z powodu raka potwierdzają również zaktualizowane metaanalizy dotychczasowych badań nad witaminą D.

„Schemat ustaleń sugeruje potrzebę przeprowadzenia dodatkowych badań w celu ustalenia, które osoby mogą czerpać najwięcej korzyści z tych suplementów” – poinformowała dr JoAnn Manson, główna autor badania z Brigham and Women's Hospital, filii Harvard Medical School.

„Ponieważ choroby serca i rak stanowią największe zagrożenie dla zdrowia kobiet, konieczne jest, abyśmy nadal badali opcje, które zapobiegają tym chorobom i pomagają kobietom” – skomentowała dr Stephanie Faubion, dyrektor medyczny NAMS.

Czytaj także:
3 popularne diety, które zwiększają ryzyko niedoboru witaminy D
10. Palisz
Toksyny w dymie papierosowym uszkadzają wyściółkę tętnic, powodując ich pogrubienie, zmniejszając jednocześnie ilość tlenu we krwi, co zwiększa ryzyko zawału serca.

9. Za dużo solisz
Nadmiar sodu w diecie sprzyja nadciśnieniu, a wiadomo, że wysokie ciśnienie krwi zwiększa ryzyko zawału.

8. Jesz za mało produktów bogatych w kwasy omega-3
Pokarmy bogate w kwasy omega-3 są świetne dla naszego serca. Ten rodzaj nienasyconych kwasów tłuszczowych może zmniejszać stan zapalny w całym organizmie, zmniejszać stężenie triglicerydów, obniżać ciśnienie krwi, a więc zmniejszać ryzyko chorób serca.

7. Nie wysypiasz się
Niedobór snu ma fatalny wpływ na zdrowie. Podnosi poziom hormonów stresu, sprzyja zaburzeniom metabolicznym, zwiększ ryzyko chorób serca, nadwagi i depresji.

6. Pijesz często i dużo
Wpływ alkoholu na wątrobę i jelita piwa jest dobrze udokumentowany, ale nadmierne picie również ma wpływ na twoje serce.

5. Pijesz słodkie napoje i jesz za dużo cukru
Oba te elementy zwiększają ryzyko chorób serca. Produkty "light" nie są rozwiązaniem. Ludzie pijący napoje dietetyczne i inne sztucznie słodzone napoje mają większe ryzyko zespołu metabolicznego.

4. Nie ćwiczysz
Wystarczy 150 minut umiarkowanej aktywności fizycznej tygodniowo, by zmniejszyć ryzyko chorób i zawału serca.

3. Jesz tłusto
Jedzenie bogate w tłuszcze nasycone podnosi poziom cholesterolu LDL we krwi, co zwiększa ryzyko zawału serca i udaru. O otyłości już nie wspominając.

2. Nie kontrolujesz poziomu cholesterolu
W efekcie możesz mieć miażdżycę - chorobę, która objawia się zwężeniem naczyń krwionośnych, co sprzyja powstawaniu zakrzepów.

1. Nie mierzysz regularnie ciśnienia krwi
Wydaje ci się, że twoje ciśnienie jest w normie? A może po prostu dawno go nie mierzyłeś? Zła wiadomość jest taka, że szybko przyzwyczajamy się do pierwszych, niepokojących objawów nadciśnienia. Można zmagać się z nim latami i ocknąć się dopiero w chwili... zawału.

Źródło: eurekalert.org

Czytaj także

 1
  • wiktoria IP
    Myślę, że dieta i nasz sposób życia bardzo wpływa na nasze zdrowie . Nie można także zapominać o regularnych badaniach. Ja teraz jak mam wirusa hpv to diametralnie zmieniłam swój sposób życia, oczywiście najważniejsze jest to że stosuję zalecony przez panią ginekolog żel papilocare w celu naprawy uszkodzonego nabłonka. Ponowna kontrola już niedługo, także mam nadzieję że wszystko będzie w porządku
    Dodaj odpowiedź 12 0
      Odpowiedzi: 0