Od kilku do nawet kilkudziesięciu procent – taki spadek liczby nieodwołanych wizyt odnotowały w ostatnich miesiącach publiczne i prywatne przychodnie, zaangażowane w kampanię #Odwoluje #Nieblokuje. Dane te poznaliśmy na konferencji podsumowującej dotychczasowe działania w ramach II edycji kampanii.
Choć kampania przynosi widoczne efekty, do ogłoszenia pełnego sukcesu daleka droga. Jak zaznaczali w trakcie spotkania przedstawiciele największych sieci medycznych, odwoływanie musi odbywać się odpowiednio wcześniej – tak, by kolejny pacjent mógł zdążyć na „uwolnioną” w ten sposób wizytę.
Z badania przeprowadzonego na potrzeby kampanii wynika, że na koniec września 2023 r. już niemal 50 proc. ankietowanych korzystających w ostatnich 12 miesiącach z usług medycznych słyszało o akcji #Odwoluje #Nieblokuje. By dotrzeć do kolejnych, ale też utrwalać we wszystkich dobre postawy, od kilku dni pacjenci mogą spotkać w wybranych przychodniach naturalnej wielkości standy z podobizną Jana Spóźnialskiego, blokującego kolejkę i dostęp do gabinetu lekarskiego. Akcja ma na celu zwizualizowanie pacjentom negatywnych konsekwencji nieodwoływania umówionych wizyt u lekarzy.
#Odwoluje #Nieblokuje to kampania zainicjowana w 2022 roku przez Centrum Medyczne CMP. Jej celem jest edukacja pacjentów zarówno publicznych, jak i prywatnych placówek oraz uświadamianie im, jak ważne jest poinformowanie placówki medycznej o tym, że nie uda nam się dotrzeć na umówioną wizytę. Dla przypomnienia, według danych Ministerstwa Zdrowia za 2019 rok takich nieodwołanych wizyt jest w Polsce rocznie przynajmniej 17 milionów.
Równolegle podmioty zaangażowane w kampanię promują i wprowadzają dobre praktyki i rozwiązania dla placówek medycznych, by te jak najefektywniej zachęcały pacjentów do dobrych postaw, ale także ułatwiały proces informowania o nieobecności na wizycie. Ważnym aspektem kampanii jest wskazanie ścieżek do zmniejszenia liczby zmarnowanych wizyt, bez obarczania pacjentów wyłączną winą za obecny stan.
Postanowiliśmy mocniej zwizualizować problem nieodwoływania wizyt, stąd pomysł na akcję ambientową w przychodniach, gdzie na korytarzach i w gabinetach w wybranych publicznych i prywatnych placówkach medycznych pojawiły się znane z poprzedniej edycji liczniki nieodwołanych wizyt oraz naturalnej wielkości standy z blokującym miejsce Janem Spóźnialskim. Chcieliśmy zaangażować nasz personel w działania kampanijne, tak aby lekarze, pielęgniarki oraz pracownicy administracyjni stali się jej orędownikami i ambasadorami, dlatego stworzyliśmy wspólnie wiele materiałów do social mediów z call to action do pacjentów – wyjaśnia Paweł Walicki, prezes Centrum Medycznego CMP, inicjatora kampanii #Odwoluje #Nieblokuje. Akcję ambientową w placówkach wspierają również tzw. lekarze-instagramerzy, którzy wykorzystują swoje zasięgi w social mediach, do informowania pacjentów.
Całe środowisko mówi jednym głosem
Kilkanaście milionów nieodwołanych wizyt rocznie to także ogromne straty finansowe oraz zmarnowany potencjał i tak już mocno przeciążonego systemu opieki zdrowotnej w Polsce. Tymczasem odwołanie wizyty co najmniej na dobę przed terminem daje placówkom szanse i zasób do rozdzielenia takich wizyt pomiędzy innych chorych, którzy tym samym mogą liczyć na szybszą pomoc – diagnozę i leczenie.
Nieodwoływanie wizyt u lekarzy to problem całego sektora ochrony zdrowia, niezależnie czy mówimy o podmiotach prywatnych, czy publicznych. Przede wszystkim to strata dla samych pacjentów, którzy w wielu przypadkach tracą możliwość skonsultowania swojego stanu zdrowia wtedy, kiedy tego najbardziej potrzebują. Na przykładzie sieci LUX MED mówimy o skali od 25 tys. do 30 tys. wizyt nieodwołanych miesięcznie. Kolejne 130 tys. wizyt miesięcznie jest odwoływanych na tyle późno, że z części uwolnionych terminów i tak nie są w stanie skorzystać inni pacjenci. Kluczowe jest więc budowanie świadomości społecznej i odpowiedzialności w tym zakresie, dlatego chętnie zaangażowaliśmy się w tę kampanię – komentuje Anna Rulkiewicz, CEO Grupy LUX MED.
Intensywne działania promujące kampanię wśród lekarzy prowadziła także Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie. – Materiały dotyczące akcji dotarły do ponad 32 tys. lekarzy, promując dostępność, wydajność i równy dostęp do opieki zdrowotnej dla wszystkich – mówi Piotr Pawliszak, prezes Okręgowej Izby Lekarskiej w Warszawie, partnera merytorycznego kampanii.
Kluczowym elementem II edycji kampanii było wypracowanie i promocja Karty Dobrych Praktyk dla Pacjentów. Jak mówi Magdalena Kołodziej z Fundacji MY Pacjenci, karta ta zawierająca szereg konkretnych wytycznych i wskazówek dla każdego pacjenta, jest świetnym sposobem na podniesienie społecznej świadomości o znaczeniu odwoływania wizyt.
W spotkaniu podsumowującym II edycję kampanii #Odwoluje #Nieblokuje udział wzięli przedstawiciele wszystkich współorganizatorów: Paweł Walicki – Centrum Medyczne CMP, Anna Rulkiewicz – LUX MED, Wojciech Łukasiewcz – Medicover, Aleksandra Brzezińska – PZU Zdrowie, Joanna Kusy – Centrum Medyczne Żelazna, Marcin Fiedziukiewicz – Kliniki.pl, Piotr Radecki – ZnanyLekarz.pl, Piotr Pawliszak – Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie, Urszula Szybowicz – Polska Federacja Szpitali, Fundacja Nie Widac Po Mnie, Magdalena Kołodziej – Fundacja MY Pacjenci, Igor Grzesiak – Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Dariusz Piaścik – Sagenso, Daniel Nowocin – Medidesk, Wojciech Przechodzeń – Talkie.
Kampania #Odwoluje #Nieblokuje to akcja zainicjowana w 2022 roku przez Centrum Medyczne CMP, która w ciągu kilku miesięcy osiągnęła ogólnopolski zasięg, a do dziś przyłączyło się do niej ponad 600 placówek medycznych z całej Polski. W 2023 roku kampania została wyróżniona w plebiscytach takich jak PR Wings czy Złote Spinacze.