Dieta wysokobiałkowa – plusy i minusy

Dieta wysokobiałkowa – plusy i minusy

Dodano: 
Mięso, zdj. ilustracyjne
Mięso, zdj. ilustracyjne / Źródło: Fotolia / marioav
Obecnie mamy wiele modnych diet. Niektórzy stosują je z powodu chęci zachowania dobrej wagi podczas izolacji, inni po prostu testują nowe metody odżywiania. A dieta wysokobiałkowa? Czy jest odpowiednia dla każdego?

Wiele osób chcących schudnąć wypróbowuje przerywany post. Inni chętnie wypróbowują dietę ketogeniczną. Ale te dwie diety, mimo że bardzo popularne, nie satysfakcjonują absolutnie wszystkich osób borykających się z nadwagą. Równolegle obok tych popularnych diet istnieje pewien rodzaj diety, który nie jest tak znany jak pozostałe dwa, ale może również korzystnie wpływać na odchudzanie i zapewniać inne korzyści. Jest to dieta wysokobiałkowa.

Czytaj także:
Czy batony proteinowe rzeczywiście pomagają schudnąć?

Czym charakteryzuje się dieta wysokobiałkowa?

Jak sama nazwa wskazuje, dieta wysokobiałkowa jest planem żywieniowym, który obejmuje zwiększone spożycie białek z różnych źródeł i niskie spożycie węglowodanów.

Osoby na tej diecie są zachęcane do spożywania większej ilości mięsa, ryb, produktów mlecznych, jajek, fasoli, roślin strączkowych i warzyw bogatych w białko, takich jak szpinak i szparagi. Z drugiej strony zachęca się ich do powstrzymywania się od jedzenia chleba, makaronu, ryżu, wypieków i wysoko przetworzonej żywności.

Ponieważ nie jest to restrykcyjny plan żywieniowy, dieta wysokobiałkowa jest bardzo zrównoważona. Zwiększone spożycie białka przekłada się również na większą masę mięśniową i lepszy metabolizm. Dlatego dieta polecana jest tym, którzy chcą schudnąć i zbudować masę mięśniową.

Czytaj także:
Czy można mrozić jajka? Odpowiedź może cię zaskoczyć

Co daje dieta wysokobiałkowa?

Diety wysokobiałkowe prowadzą do utraty wagi, ponieważ organizm ludzki wykonuje więcej pracy, by przeprowadzić trawienie i metabolizowanie białek niż w przypadku innych substancji spożywczych. W rezultacie spalanych jest więcej kalorii. Żołądek czuje się również pełny przez dłuższy czas dzięki pokarmom wysokobiałkowym spożywanym w tej diecie.

Dietetyk Brigitte Zeitlin powiedziała, że ​​diety wysokobiałkowe pomagają ludziom być bardziej skoncentrowanymi, a także budować i utrzymywać silne mięśnie, nawet nie ćwicząc. Mówi się też, że ograniczone spożycie węglowodanów pomaga zmniejszyć stan zapalny w ciele, a także poprawia stan skóry.

Należy jednak pamiętać, że diety wysokobiałkowe mają potencjalne skutki uboczne. Ograniczenie spożycia węglowodanów może również odbić się na spożyciu błonnika. Błonnik odgrywa istotną rolę w utrzymaniu poprawnego przepływu pokarmu przez organizm i zdrowia przewodu pokarmowego. Kiedy w ciele jest niewiele błonnika, bardziej podatne jest ono na wzdęcia i zaparcia. Niedobór błonnika może również prowadzić do chorób przewlekłych i wyższego ryzyka chorób serca.

Eksperci zalecają najpierw skonsultowanie się z lekarzem przed wypróbowaniem diety wysokobiałkowej, mimo że korzyści zdrowotne przeważają nad jej potencjalnymi wadami.

Czytaj także:
Przestałeś jeść mięso? Zobacz, co może się stać

Źródło: medicaldaily.com

Czytaj także

 0