Spożywaj więcej sera i wina, a będziesz dłużej zdrowy na umyśle

Spożywaj więcej sera i wina, a będziesz dłużej zdrowy na umyśle

Dodano: 
Wino i ser
Wino i ser / Źródło: Pexels / Nastasya Day
Jak odkryli naukowcy, to, co jemy i piejmy może mieć bezpośredni wpływ na zdolności poznawcze w późniejszych latach życia.

Nowe badanie naukowców z Iowa State University, opublikowane w Journal of Alzheimer's Disease jest pierwszą tego typu analizą na dużą skalę, która łączy określone produkty spożywcze z ostrością poznawczą umysłu w późniejszych latach.

Dieta a zdolności poznawcze. Badania naukowe

Zespół ekspertów przeanalizował dane 1787 starzejących się osób (w wieku od 46 do 77 lat) pochodzących z Wielkiej Brytanii. Skorzystano z globalnej bazy danych dostępnej dla naukowców, którzy prowadzą badania nad najpowszechniejszymi chorobami świata. Uczestnicy wypełniali test Fluid Intelligence Test (FIT), który w prostym rozumieniu oznacza „ocenę zdolności jednostki do myślenia”, a następnie dwie oceny uzupełniające. Sprawdzano także nawyki dietetyczne badanych. Określali oni spożycie konkretnych produktów, w tym czerwonego mięsa, alkoholu, warzyw, sera, słodyczy i kawy. Następnie powiązano ich sposób odżywiania z kondycją mózgu.

Co pokazały badania?

Jak wykazano, ser był najbardziej ochronnym pożywieniem przed problemami poznawczymi związanymi z wiekiem. Z poprawą funkcji poznawczych wiązało się również codzienne spożycie wina w małych ilościach. Co ciekawe, również jagnięcina (ale nie inne czerwone mięsa) miała pozytywny wpływ na mózg. Problemy poznawcze miało zakłócać też nadmierne spożywanie soli.

„W zależności od czynników genetycznych, niektóre osoby wydają się być bardziej chronione przed chorobą Alzheimera, podczas gdy inne mniej. Jednak uważam, że właściwe wybory żywieniowe mogą zapobiec tej chorobie i ogólnemu osłabieniu funkcji poznawczych” – powiedział jeden z badaczy, dr Brandon Klinedinst.

Czytaj też:
5 żelaznych zasad dotyczących odchudzania przy ograniczonym czasie

Opracowała:
Źródło: Medicalxpress
 0

Czytaj także