Temat: Dieta

Dieta

Zdrowy posiłek
Zdrowy posiłek / Źródło: Unsplash / Jannis Brandt
Dieta nie jest synonimem odchudzania, choć większość osób używa tych dwóch słów zamiennie. Mówiąc najprościej – słowem „dieta” określa się nasz sposób żywienia. To zbiór pokarmów, które doświadczamy swojemu organizmu, dzięki czemu zapobiegamy niedoborom, możemy utrzymać prawidłową masę ciała i zmniejszyć ryzyko wystąpienia wielu chorób. Przy czym warto podkreślić, że istnieją różne rodzaje diet, np. lecznicze, redukcyjne, eliminacyjne.

Każdy z nas trzyma się jakiejś diety – to fakt, o którym możesz nawet nie wiedzieć. To dlatego, że dieta jest po prostu sposobem odżywiania. Wiele osób błędnie używa słowa dieta, mając na myśli jakąś kurację odchudzającą.

W założeniu prawidłowo skomponowana dieta powinna służyć zdrowiu i prawidłowej masie ciała, zapobiegać niedoborom i chorobom. Jednak nie oznacza to, że prawidłowa dieta, będzie identyczna w przypadku każdego człowieka. To dlatego, że dieta może pełnić formę terapeutyczną (np. dieta niskosodowa przy nadciśnieniu tętniczym lub dieta bez laktozy w przypadku nietolerancji laktozy), jak również powinna być dostosowana do własnych przekonań i upodobań (np. dieta wegetariańska).

Dieta podstawowa

Opiera się przede wszystkich na założeniach Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. W 2019 roku Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie (IŻŻ) kładzie nacisk przede wszystkim na aktywność fizyczną i to właśnie ona stanowi podstawę piramidy. Powinniśmy ruszać się codziennie minimum 30-45 minut.

Dalej mamy warzywa i owoce. Eksperci są zgodni, że powinniśmy spożywać 5 porcji dziennie, przy czym więcej warzyw niż owoców. Wyżej w piramidzie znajdziemy produkty zbożowe, potem kolejno: nabiał, mięso, tłuszcze.

Rodzaje diet

Jedną z najpopularniejszych grup stanowią diety odchudzające. Zaliczamy do nich m.in.:

Warto pamiętać, że większość popularnych diet odchudzających to diety niezwykle restrykcyjne, prowadzące do wyniszczenia organizmu. jeśli zależy nam na zrzuceniu zbędnych kilogramów, powinniśmy udać się do dietetyka, który tak rozpiszę dietę podstawową, która nie tylko doprowadzi do deficytu kalorycznego, ale także poprawi stan zdrowia, ogólne samopoczucie i zapobiegnie niedoborom. Specjalista może też ułożyć specjalną dietę, w zależności od tego, na jakich efektach najbardziej nam zależy: np. wyrzeźbienie sylwetki, rozbudowa masy mięśniowej.

Do diet terapeutycznych możemy zaliczyć np.:

  • dietę przeciwcukrzycową,
  • dietę niskosodową,
  • dietę DASH,
  • dietę antyhistaminową,
  • dietę lekkostrawną,
  • dietę ubogo- lub bogatobiałkową,
  • dieta eliminacyjna.

Istnieją także diety, które opierają się głównie na naszych przekonaniach i ideologiach, np.:

Powiązane teksty