–Dążymy do tego, żeby aplikacja mojeIKP maksymalnie ułatwiała pacjentom funkcjonowanie w systemie ochrony zdrowia i angażowała ich w dbanie o swoje sprawy zdrowotne. Intensywnie pracujemy nad nowymi rozwiązaniami, które będą realizować ten cel i systematycznie rozwijamy o nie naszą aplikację. Staramy się, żeby kolejne funkcje dostępne w aplikacji mojeIKP były adekwatne do potrzeb jej użytkowników – podkreśla Paweł Kikosicki, dyrektor Centrum e-Zdrowia.
Bezpieczeństwo to priorytet
Bezpieczeństwo wrażliwych danych medycznych jest priorytetem Centrum e-Zdrowia. Dlatego, po dwóch latach od pierwszej instalacji konieczna jest aktualizacja certyfikatu bezpieczeństwa. Część użytkowników ma to już za sobą. Pozostali w odpowiednim momencie, przy logowaniu do aplikacji, otrzymają powiadomienie o konieczności aktualizacji certyfikatu. Aktualizacja certyfikatu umożliwi ponowną aktywację bezpiecznego połączenia i zautoryzuje tożsamość użytkownika. Rolą tego rodzaju certyfikatów jest utrzymanie w pełni bezpiecznego i szyfrowanego połączenia zainstalowanej aplikacji mojeIKP z systemem e-Zdrowie.
Profilaktyka w aplikacji mojeIKP
Odpowiednie nawodnienie, dopasowana aktywność fizyczna czy zbilansowana dieta to filary profilaktyki zdrowotnej. Wprowadzając niewielkie zmiany w swoim codziennym życiu, można zapobiegać wielu chorobom, zwłaszcza cywilizacyjnym. Pacjenci coraz częściej poszukują rozwiązań, które im w tym pomogą. Dlatego w aplikacji mojeIKP systematycznie pojawiają się kolejne funkcje profilaktyczne. Dzięki licznikowi picia wody w mojeIKP, użytkownicy mogą zadbać o odpowiedni poziom nawodnienia. Aplikacja pomaga obliczyć dzienne zapotrzebowanie na wodę, pokazuje też, w jakim procencie został zrealizowany dzienny cel. Ilość wypitej wody jest też widoczna na wykresie dziennym i tygodniowym. Aplikacja może wysyłać również przypomnienia o konieczności wypicia kolejnego napoju. Ale to nie wszystko. W mojeIKP można sprawdzić dzienną liczbę zrobionych kroków, skorzystać z planów profilaktyczno-treningowych „8 tygodni do zdrowia” oraz zadbać o prawidłową dietę dzięki planom żywieniowym NFZ. Poprzez aplikację mojeIKP można również skorzystać z programu Profilaktyka 40 PLUS.
POZ w zasięgu ręki
Pilnie potrzebujesz skontaktować się ze swoim lekarzem lub przychodnią? Zaloguj się do aplikacji mojeIKP – w zakładce „Podstawowa opieka zdrowotna” znajduje się kontakt do twojej przychodni POZ, a także dane lekarza, pielęgniarki czy położnej. Takie informacje są również w aplikacji na koncie dziecka i kontach innych osób bliskich, do których masz uprawnienia.
Na mojeIKP możesz zamówić e-receptę na leki przyjmowane stale,o ile placówka obsługuje takie zgłoszenia. Możesz ocenić też lekarza, przychodnię i jakość usług medycznych poprzez ankietę badania jakości świadczeń medycznych. Za pomocą skanera sprawdzisz termin ważności leków w swojej apteczce. Wystarczy zeskanować kod 2D na opakowaniu leku (kwadratowy kod, który przypomina QR), a w aplikacji pojawi się komunikat o zbliżającym się terminie ważności albo informacja, że lek jest przeterminowany. Dzięki aplikacji masz też stały dostęp do aktualnej listy bezpłatnych leków dla dzieci poniżej 18 roku życia oraz osób powyżej 65 lat. Leki można wyszukiwać na 3 sposoby, według: grupy wieku osób, dla których są przeznaczone, grupy leków lub nazwy leku (alfabetycznie).
mojeIKP to prosty, wygodny i bezpieczny dostęp do najważniejszych funkcji Internetowego Konta Pacjenta. Odbierzesz w niej swoje e-recepty i e-skierowania (również bezpośrednio z otrzymanego powiadomienia PUSH), wykupisz leki bez podawania numeru PESEL oraz ustawisz przypomnienie o ich zażywaniu, a nawet sprawdzisz dawkowanie przepisanego leku oraz jego ulotkę. Nie przegapisz też zaplanowanej wizyty u specjalisty – możesz sprawdzić kiedy i gdzie odbędzie się kolejna wizyta na podstawie zarejestrowanego e-skierowania. Aplikacja daje też stały dostęp np. do dokumentacji medycznej dziecka i osób, które Cię do tego upoważnią. mojeIKP to również pomoc w sytuacji nagłego zagrożenia życia – panel pierwszej pomocy dostępny jest bez logowania.
Aplikację mojeIKP można pobrać na systemy Android z Google Play lub iOS z App Store. Aplikacja działa także offline, a poza językiem polskim jest dostępna w języku ukraińskim lub po angielsku.
Zobacz, jakie sprawy związane ze zdrowiem załatwisz za pomocą aplikacji mojeIKP, a jakie wymagają zalogowania się do Internetowego Konta Pacjenta.
Porównanie funkcji Internetowego Konta Pacjenta i aplikacji mobilnej mojeIKP
Internetowe Konto Pacjenta |
mojeIKP |
|
e-recepty |
tak |
tak |
zmiana e-recepty na e-receptę transgraniczną |
tak |
nie |
dostęp do wyszukiwarki leków zarejestrowanych w Polsce |
tak |
nie |
wykupienie leku przez pokazanie kodu QR na telefonie (bez konieczności podawania numeru PESEL) |
nie |
tak |
dostęp do ulotki leków |
tak |
tak |
ustawianie przypomnień o branych lekach |
nie |
tak |
sprawdzanie daty ważności leku |
nie |
tak |
zamawianie e-recept na leki, które pacjent stale zażywa, u lekarza POZ |
tak, o ile przychodnia obsługuje tę funkcję |
tak, o ile przychodnia obsługuje tę funkcję |
e-skierowania do specjalisty, szpitala, uzdrowiska, na badania |
tak |
tak |
sprawdzenie, kiedy i gdzie odbędzie się wizyta na podstawie zarejestrowanego e-skierowania |
o ile placówka umieści taką informację w systemie |
o ile placówka umieści taką informację w systemie |
status e-skierowania do sanatorium/uzdrowiska |
tak |
tak |
historia leczenia/zdarzenia medyczne, również finansowane prywatnie |
tak |
tak |
wypełnienie ankiety oceny zdarzenia medycznego |
tak |
tak |
indywidualny plan opieki medycznej (IPOM) wraz z harmonogramem |
tak |
nie |
elektroniczna dokumentacja medyczna (EDM): opis badań diagnostycznych wyniki badań laboratoryjnych wraz z opisem informacja od lekarza kierującego pacjenta do poradni specjalistycznej lub leczenia szpitalnego o rozpoznaniu, sposobie leczenia, rokowaniu, przepisanych lekach wypisy ze szpitala informacja wydawana, gdy szpital odmawia przyjęcia pacjenta: o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wyniki przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych dalszych zaleceniach |
tak |
nie |
e-zwolnienia i zaświadczenia lekarskie wystawione w związku z chorobą i macierzyństwem |
tak |
nie |
szczepienia (inne niż COVID-19) |
o ile placówka umieści taką informację w systemie |
nie |
e-rejestracja na szczepienie (inne niż COVID-19) |
na szczepienie HPV dzieci w wieku 12-13 lat |
nie |
wyroby medyczne zrefundowane przez NFZ |
tak |
nie |
endoprotezy wstawione w ramach umowy z NFZ |
tak |
nie |
pierwsza pomoc, poradnik ułatwiający udzielenie pomocy w nagłych wypadkach |
nie |
tak |
zmiana lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki zdrowotnej |
tak |
nie |
kontakt telefoniczny do swojej przychodni, swojego lekarza POZ, swojej pielęgniarki i położnej POZ |
nie |
tak |
złożenie wniosku o wydanie EKUZ – Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego |
tak |
nie |
informacja o stanie ubezpieczenia zdrowotnego |
tak |
nie |
podanie danych kontaktowych przez pacjenta (maila, numeru telefonu) |
tak |
nie |
lista bezpłatnych leków dla osób >18 i 65+ |
tak |
tak |
UDOSTĘPNIENIE DANYCH/KONTA |
||
dostęp do konta dziecka dla osoby, która zgłosiła dziecko do ZUS |
tak |
tak |
upoważnienia tego rodzica, który nie zgłaszał dziecka do ubezpieczenia, do dostępu do jego IKP |
tak |
nie |
upoważnienia kogoś bliskiego do swojego konta |
tak |
tak |
udostępnienie swoich danych medycznych pracownikom medycznym, farmaceutom, placówkom medycznym. |
tak |
tak |
udostępnienie swoich e-recept farmaceutom |
tak |
tak |
COVID-19 |
||
szybkie umówienie terminu szczepienia przeciw COVID-19 |
nie |
tak |
kwestionariusz przed szczepieniem przeciw COVID‑19 |
tak |
nie |
Unijny Certyfikat COVID (UCC) |
tak |
tak |
wynik testu na COVID-19 |
tak |
tak |
informacje o odbytych kwarantannach/izolacjach |
tak |
nie |
PROFILAKTYKA |
||
uzyskanie e-skierowania na bezpłatne badania w ramach programu Profilaktyka 40 plus |
tak |
tak |
dostęp do portalu Diety NFZ |
nie |
tak |
kwiz wiedzy o zdrowym odżywianiu się |
nie |
tak |
krokomierz |
nie |
tak |
licznik picia wody |
nie |
tak |
plan bezpiecznych treningów „8 tygodni do zdrowia” |
nie |
tak |
program „8 tygodni do zdrowia po COVID-19” |
nie |
tak |
BEZ LOGOWANIA SIĘ |
||
pacjent.gov.pl |
tak |
|
uruchomienie „Pierwszej pomocy” |
nie |
tak |
ważne numery telefonów, w tym pogotowie ratunkowe (999), jednolity numer alarmowy 112, numer Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK) i numer Telefonicznej Informacji Pacjenta |
nie |
tak |
odbieranie powiadomień/alertów |
nie |
tak |
odbieranie przypomnienie o lekach |
nie |
tak |
uruchomienie „Pierwszej pomocy” |
nie |
tak |
LOGOWANIE |
||
kto ma możliwość używania |
każdy, kto ma PESEL |
aplikację należy pobrać z Google Play lub App Store |
logowanie się |
profilem zaufanym, przez mojeID w banku (kontem bankowym), mObywatelem lub e-dowodem |
pierwszy raz profilem zaufanym, przez mojeID w banku (kontem bankowym), mObywatelem lub e-dowodem, kolejne: własnym PIN-em |