Aplikacja mojeIKP pomoże zadbać o stan zdrowia
Artykuł sponsorowany

Aplikacja mojeIKP pomoże zadbać o stan zdrowia

Dodano: 
Z aplikacją mojeIKP wszystkie informacje o stanie zdrowia są w zasięgu ręki
Z aplikacją mojeIKP wszystkie informacje o stanie zdrowia są w zasięgu ręki Źródło: iStock
Aplikacja mojeIKP zapewnia dostęp do wielu potrzebnych informacji. Dzięki niej mamy stały dostęp do najważniejszych e-dokumentów i informacji o stanie zdrowia, możliwość wykupienia leków w aptece bez podawania nr PESEL, a także szeroko rozbudowany panel profilaktyczny. Aplikacja Ministerstwa Zdrowia jest całkowicie bezpłatna.
–Dążymy do tego, żeby aplikacja mojeIKP maksymalnie ułatwiała pacjentom funkcjonowanie w systemie ochrony zdrowia i angażowała ich w dbanie o swoje sprawy zdrowotne. Intensywnie pracujemy nad nowymi rozwiązaniami, które będą realizować ten cel i systematycznie rozwijamy o nie naszą aplikację. Staramy się, żeby kolejne funkcje dostępne w aplikacji mojeIKP były adekwatne do potrzeb jej użytkowników – podkreśla Paweł Kikosicki, dyrektor Centrum e-Zdrowia.

Bezpieczeństwo to priorytet

Bezpieczeństwo wrażliwych danych medycznych jest priorytetem Centrum e-Zdrowia. Dlatego, po dwóch latach od pierwszej instalacji konieczna jest aktualizacja certyfikatu bezpieczeństwa. Część użytkowników ma to już za sobą. Pozostali w odpowiednim momencie, przy logowaniu do aplikacji, otrzymają powiadomienie o konieczności aktualizacji certyfikatu. Aktualizacja certyfikatu umożliwi ponowną aktywację bezpiecznego połączenia i zautoryzuje tożsamość użytkownika. Rolą tego rodzaju certyfikatów jest utrzymanie w pełni bezpiecznego i szyfrowanego połączenia zainstalowanej aplikacji mojeIKP z systemem e-Zdrowie.

Profilaktyka w aplikacji mojeIKP

Odpowiednie nawodnienie, dopasowana aktywność fizyczna czy zbilansowana dieta to filary profilaktyki zdrowotnej. Wprowadzając niewielkie zmiany w swoim codziennym życiu, można zapobiegać wielu chorobom, zwłaszcza cywilizacyjnym. Pacjenci coraz częściej poszukują rozwiązań, które im w tym pomogą. Dlatego w aplikacji mojeIKP systematycznie pojawiają się kolejne funkcje profilaktyczne. Dzięki licznikowi picia wody w mojeIKP, użytkownicy mogą zadbać o odpowiedni poziom nawodnienia. Aplikacja pomaga obliczyć dzienne zapotrzebowanie na wodę, pokazuje też, w jakim procencie został zrealizowany dzienny cel. Ilość wypitej wody jest też widoczna na wykresie dziennym i tygodniowym. Aplikacja może wysyłać również przypomnienia o konieczności wypicia kolejnego napoju. Ale to nie wszystko. W mojeIKP można sprawdzić dzienną liczbę zrobionych kroków, skorzystać z planów profilaktyczno-treningowych „8 tygodni do zdrowia” oraz zadbać o prawidłową dietę dzięki planom żywieniowym NFZ. Poprzez aplikację mojeIKP można również skorzystać z programu Profilaktyka 40 PLUS.

POZ w zasięgu ręki

Pilnie potrzebujesz skontaktować się ze swoim lekarzem lub przychodnią? Zaloguj się do aplikacji mojeIKP – w zakładce „Podstawowa opieka zdrowotna” znajduje się kontakt do twojej przychodni POZ, a także dane lekarza, pielęgniarki czy położnej. Takie informacje są również w aplikacji na koncie dziecka i kontach innych osób bliskich, do których masz uprawnienia.

Na mojeIKP możesz zamówić e-receptę na leki przyjmowane stale,o ile placówka obsługuje takie zgłoszenia. Możesz ocenić też lekarza, przychodnię i jakość usług medycznych poprzez ankietę badania jakości świadczeń medycznych. Za pomocą skanera sprawdzisz termin ważności leków w swojej apteczce. Wystarczy zeskanować kod 2D na opakowaniu leku (kwadratowy kod, który przypomina QR), a w aplikacji pojawi się komunikat o zbliżającym się terminie ważności albo informacja, że lek jest przeterminowany. Dzięki aplikacji masz też stały dostęp do aktualnej listy bezpłatnych leków dla dzieci poniżej 18 roku życia oraz osób powyżej 65 lat. Leki można wyszukiwać na 3 sposoby, według: grupy wieku osób, dla których są przeznaczone, grupy leków lub nazwy leku (alfabetycznie).

Twoje zdrowie w Twoim telefonie z aplikacją mojeIKP

mojeIKP to prosty, wygodny i bezpieczny dostęp do najważniejszych funkcji Internetowego Konta Pacjenta. Odbierzesz w niej swoje e-recepty i e-skierowania (również bezpośrednio z otrzymanego powiadomienia PUSH), wykupisz leki bez podawania numeru PESEL oraz ustawisz przypomnienie o ich zażywaniu, a nawet sprawdzisz dawkowanie przepisanego leku oraz jego ulotkę. Nie przegapisz też zaplanowanej wizyty u specjalisty – możesz sprawdzić kiedy i gdzie odbędzie się kolejna wizyta na podstawie zarejestrowanego e-skierowania. Aplikacja daje też stały dostęp np. do dokumentacji medycznej dziecka i osób, które Cię do tego upoważnią. mojeIKP to również pomoc w sytuacji nagłego zagrożenia życia – panel pierwszej pomocy dostępny jest bez logowania.

Aplikację mojeIKP można pobrać na systemy Android z Google Play lub iOS z App Store. Aplikacja działa także offline, a poza językiem polskim jest dostępna w języku ukraińskim lub po angielsku.

Zobacz, jakie sprawy związane ze zdrowiem załatwisz za pomocą aplikacji mojeIKP, a jakie wymagają zalogowania się do Internetowego Konta Pacjenta.

Porównanie funkcji Internetowego Konta Pacjenta i aplikacji mobilnej mojeIKP

Internetowe Konto Pacjenta

mojeIKP

e-recepty

tak

tak

zmiana e-recepty na e-receptę transgraniczną

tak

nie

dostęp do wyszukiwarki leków zarejestrowanych w Polsce

tak

nie

wykupienie leku przez pokazanie kodu QR na telefonie (bez konieczności podawania numeru PESEL)

nie

tak

dostęp do ulotki leków

tak

tak

ustawianie przypomnień o branych lekach

nie

tak

sprawdzanie daty ważności leku

nie

tak

zamawianie e-recept na leki, które pacjent stale zażywa, u lekarza POZ

tak, o ile przychodnia obsługuje tę funkcję

tak, o ile przychodnia obsługuje tę funkcję

e-skierowania do specjalisty, szpitala, uzdrowiska, na badania

tak

tak

sprawdzenie, kiedy i gdzie odbędzie się wizyta na podstawie zarejestrowanego e-skierowania

o ile placówka umieści taką informację w systemie

o ile placówka umieści taką informację w systemie

status e-skierowania do sanatorium/uzdrowiska

tak

tak

historia leczenia/zdarzenia medyczne, również finansowane prywatnie

tak

tak

wypełnienie ankiety oceny zdarzenia medycznego

tak

tak

indywidualny plan opieki medycznej (IPOM) wraz z harmonogramem

tak

nie

elektroniczna dokumentacja medyczna (EDM):

opis badań diagnostycznych

wyniki badań laboratoryjnych wraz z opisem

informacja od lekarza kierującego pacjenta do poradni specjalistycznej lub leczenia szpitalnego o rozpoznaniu, sposobie leczenia, rokowaniu, przepisanych lekach

wypisy ze szpitala

informacja wydawana, gdy szpital odmawia przyjęcia pacjenta: o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wyniki przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych dalszych zaleceniach

tak

nie

e-zwolnienia i zaświadczenia lekarskie wystawione w związku z chorobą i macierzyństwem

tak

nie

szczepienia (inne niż COVID-19)

o ile placówka umieści taką informację w systemie

nie

e-rejestracja na szczepienie (inne niż COVID-19)

na szczepienie HPV dzieci w wieku 12-13 lat

nie

wyroby medyczne zrefundowane przez NFZ

tak

nie

endoprotezy wstawione w ramach umowy z NFZ

tak

nie

pierwsza pomoc, poradnik ułatwiający udzielenie pomocy w nagłych wypadkach

nie

tak

zmiana lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki zdrowotnej

tak

nie

kontakt telefoniczny do swojej przychodni, swojego lekarza POZ, swojej pielęgniarki i położnej POZ

nie

tak

złożenie wniosku o wydanie EKUZ – Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego

tak

nie

informacja o stanie ubezpieczenia zdrowotnego

tak

nie

podanie danych kontaktowych przez pacjenta (maila, numeru telefonu)

tak

nie

lista bezpłatnych leków dla osób >18 i 65+

tak

tak

UDOSTĘPNIENIE DANYCH/KONTA

dostęp do konta dziecka dla osoby, która zgłosiła dziecko do ZUS

tak

tak

upoważnienia tego rodzica, który nie zgłaszał dziecka do ubezpieczenia, do dostępu do jego IKP

tak

nie

upoważnienia kogoś bliskiego do swojego konta

tak

tak

udostępnienie swoich danych medycznych pracownikom medycznym, farmaceutom, placówkom medycznym.

tak

tak

udostępnienie swoich e-recept farmaceutom

tak

tak

COVID-19

szybkie umówienie terminu szczepienia przeciw COVID-19

nie

tak

kwestionariusz przed szczepieniem przeciw COVID‑19

tak

nie

Unijny Certyfikat COVID (UCC)

tak

tak

wynik testu na COVID-19

tak

tak

informacje o odbytych kwarantannach/izolacjach

tak

nie

PROFILAKTYKA

uzyskanie e-skierowania na bezpłatne badania w ramach programu Profilaktyka 40 plus

tak

tak

dostęp do portalu Diety NFZ

nie

tak

kwiz wiedzy o zdrowym odżywianiu się

nie

tak

krokomierz

nie

tak

licznik picia wody

nie

tak

plan bezpiecznych treningów „8 tygodni do zdrowia”

nie

tak

program „8 tygodni do zdrowia po COVID-19”

nie

tak

BEZ LOGOWANIA SIĘ

pacjent.gov.pl

tak

uruchomienie „Pierwszej pomocy”

nie

tak

ważne numery telefonów, w tym pogotowie ratunkowe (999), jednolity numer alarmowy 112, numer Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK) i numer Telefonicznej Informacji Pacjenta

nie

tak

odbieranie powiadomień/alertów

nie

tak

odbieranie przypomnienie o lekach

nie

tak

uruchomienie „Pierwszej pomocy”

nie

tak

LOGOWANIE

kto ma możliwość używania

każdy, kto ma PESEL

aplikację należy pobrać z Google Play lub App Store

logowanie się

profilem zaufanym, przez mojeID w banku (kontem bankowym), mObywatelem lub e-dowodem

pierwszy raz profilem zaufanym, przez mojeID w banku (kontem bankowym), mObywatelem lub e-dowodem, kolejne: własnym PIN-em

Źródło: Centrum e-Zdrowie