To, co jesz, może zwiększyć lub obniżyć ryzyko udaru mózgu

To, co jesz, może zwiększyć lub obniżyć ryzyko udaru mózgu

Dodano: 
Zielony koktajl z warzyw i owoców
Zielony koktajl z warzyw i owoców / Źródło: Fotolia / Autor: Dessie
Chcesz uniknąć udaru? Wybór posiłków ma tu ogromne znaczenie. Nowe badania mówią: sięgnij po owoce i warzywa.

Nowe badanie obejmujące ponad 418 tys. osób wykazało, że to, co jesz, może wpływać na ryzyko wystąpienia różnych udarów.

– Najważniejszym odkryciem jest to, że wyższe spożycie zarówno błonnika pokarmowego, jak i owoców oraz warzyw było mocno związane z obniżeniem ryzyka udaru niedokrwiennego mózgu – powiedział autor badań Tammy Tong z University of Oxford w Anglii.

W badaniu naukowcy chcieli sprawdzić, jak dieta wpływa na niedokrwienny i krwotoczny udar mózgu. Niedokrwienny – około 85% przypadków – występuje z powodu zatkania się naczynia. Krwotoczne udary obejmują krwawienia z naczyń krwionośnych.

Czytaj także:
Przemoc w rodzinie może powodować długotrwałe szkody dla zdrowia kobiet

Warzywa, owoce i nabiał

Według naukowców osoby, które spożywały większe ilości owoców, warzyw, błonnika, mleka, sera lub jogurtu, miały mniejsze ryzyko udaru niedokrwiennego, ale nie stwierdzono w ich przypadku istotnego związku z udarem krwotocznym. Zjedzenie większej liczby jaj wiązało się z większym ryzykiem udaru krwotocznego, ale nie z udarem niedokrwiennym.

Jak wykazały badania, całkowita ilość błonnika (w tym błonnika z owoców, warzyw, zbóż, roślin strączkowych, orzechów i nasion) była związana z największym ogólnym zmniejszeniem ryzyka udaru niedokrwiennego. Każde 10 g więcej błonnika dziennie wiązało się z 23% niższym ryzykiem, co przekłada się na dwa razy mniej udarów na 1000 osób w ciągu 10 lat.

Same owoce i warzywa były związane z 13% niższym ryzykiem na każde 200 g spożycia dziennie, co odpowiada jednemu udarowi mniej na 1000 osób w ciągu 10 lat. Według badań żaden konkretny rodzaj żywności nie był powiązany ze statystycznie istotnym wyższym ryzykiem udaru niedokrwiennego.

Czytaj także:
Choroby dziąseł a ryzyko udaru mózgu – od dziś zaczniesz regularnie odwiedzać dentystę

Jak zapobiegać udarom?

W komunikacie prasowym Tong doradził, że aby zapobiec udarowi, ludzie powinni „zwiększyć spożycie błonnika oraz owoców i warzyw, jeśli jeszcze nie spełniają tych wytycznych”.

– Wyższe spożycie czerwonego mięsa i jajek może również prowadzić do wyższego poziomu cholesterolu i ciśnienia krwi, a także zwiększać ryzyko udaru niedokrwiennego – wyjaśnił dr Andrew Rogove z Southside Hospital w Bay Shore. Badacz sugeruje, że zdrowa dieta składająca się z owoców, warzyw, błonnika i produktów mlecznych może chronić przed udarem.

Katrina Hartog, dietetyk i kierownik ds. żywienia klinicznego w Lenox Hill Hospital w Nowym Jorku powiedziała, że ​​„coraz częściej odkrywamy, że diety roślinne mają właściwości zdrowotne, które chronią nas i działają w celu zmniejszenia ryzyka wielu chorób, takich jak choroby serca czy udar”.

Czytaj także:
Migrena z aurą a ryzyko udaru. Nowe badania

Źródło: medicinenet.com

Czytaj także

 0