Nadczynność tarczycy a dieta. Co jeść, czego unikać?

Nadczynność tarczycy a dieta. Co jeść, czego unikać?

Dodano: 
Tarczyca
Tarczyca / Źródło: Fotolia / Anatomy Insider
Dieta może mieć wpływ na objawy nadczynności tarczycy. Niektóre pokarmy mogą poprawić twój stan, podczas gdy inne mogą nasilać objawy lub zakłócać przyswajanie leków.

Nadczynność tarczycy jest stanem, w którym tarczyca wytwarza zbyt dużo hormonu tyroksyny. Najczęstszą przyczyną tego stanu jest choroba autoimmunologiczna zwana chorobą Gravesa. Objawy nadczynności tarczycy obejmują niezamierzoną utratę masy ciała, lęk, pocenie się, częste wypróżnienia, trudności ze snem i osłabienie mięśni. Występuje znacznie częściej u kobiet niż u mężczyzn.

Czytaj także:
Nadczynność tarczycy – 10 objawów, które powinny wzbudzić niepokój

Jak dieta wpływa na nadczynność tarczycy?

Jedzenie nie wyleczy nadczynności tarczycy, ale niektóre składniki odżywcze i minerały odgrywają rolę w przebiegu choroby. Dieta może wpływać zarówno na produkcję hormonów tarczycy, jak i na funkcjonowanie tarczycy.

Następujące substancje odżywcze i substancje chemiczne mogą wpływać na nadczynność tarczycy:

  • Jod, który tarczyca wykorzystuje do produkcji hormonu tarczycy. Zbyt dużo jodu w diecie może zwiększyć produkcję tyroksyny.
  • Wapń i witamina D są niezbędne, ponieważ nadczynność tarczycy może powodować problemy z gęstością mineralną kości.
  • Żywność i napoje zawierające kofeinę mogą nasilać objawy nadczynności tarczycy.

Żywność o niskiej zawartości jodu

Jeśli leczenie w danym przypadku koncentruje się na podawaniu radioaktywnego jodu, lekarz może zalecić dietę o niskiej zawartości tego pierwiastka, która będzie obejmować produkty takie, jak:

  • sól niejodowana
  • białka
  • świeże lub mrożone warzywa
  • herbata i czarna kawa
  • zioła i przyprawy
  • oleje roślinne
  • cukier, dżem, galaretki i miód
  • niesolone orzechy i masło orzechowe
  • lemoniada
  • piwo i wino
  • niewielkie ilości wołowiny, kurczaka, indyka, cielęciny i jagnięciny
  • owoce i soki owocowe.

Warzywa krzyżowe

Niektóre warzywa krzyżowe zawierają związki, które zmniejszają produkcję hormonu tarczycy i mogą zmniejszać pobieranie jodu przez tarczycę. Oba te efekty mogą być korzystne dla osoby z nadczynnością tarczycy. Jednak mimo to chorzy powinni unikać spożywania dużych ilości tych pokarmów. Te warzywa to:

  • brukselka i kapusta
  • korzeń rzepy
  • jarmuż i rukola
  • rzodkiewka
  • pak choi
  • kalafior
  • brokuły.

Czytaj także:
Gula w gardle – czy to musi być nowotwór?

Żywność zawierająca selen

Selen jest mikroelementem, którego organizm potrzebuje do metabolizowania hormonów tarczycy. Badania sugerują, że selen może pomóc w złagodzeniu niektórych objawów autoimmunologicznej choroby tarczycy. Spośród osób stosujących leki przeciwtarczycowe osoby przyjmujące suplementy selenu mogą szybciej osiągnąć prawidłowy poziom tyroksyny niż osoby, które tego nie robią. Pokarmy bogate w selen to m.in.:

  • orzechy brazylijskie
  • tuńczyk
  • halibut
  • krewetki
  • szynka
  • płatki zbożowe, w tym owsianka
  • wołowina, indyk, kurczak
  • ryż
  • jajka
  • twarożek
  • szpinak.

Żywność zawierająca żelazo

Żelazo jest składnikiem odżywczym ważnym dla funkcjonowania organizmu, w tym dla zdrowia tarczycy. Pomaga czerwonym krwinkom przenosić tlen do innych komórek w ciele. Naukowcy powiązali niski poziom żelaza z nadczynnością tarczycy. Warto zatem włączyć te pokarmy do diety:

  • rodzynki
  • ostrygi i ryby
  • fasola
  • gorzka czekolada
  • wołowina, kurczak, indyk i wieprzowina
  • soczewica
  • szpinak
  • tofu
  • sardynki
  • ciecierzyca.

Pokarmy zawierające wapń i witaminę D

Istnieje związek między długotrwałą nadczynnością tarczycy a zmniejszoną gęstością mineralną kości, która może prowadzić do osteoporozy. Wapń i witamina D są składnikami odżywczymi, które są ważne dla zdrowia kości. Produkty bogate w wapń to m.in.:

  • mleko
  • ser
  • jogurt
  • lody
  • łosoś w puszkach
  • sardynki
  • brokuły
  • jarmuż
  • tofu i wzbogacone mleko sojowe.

Wiele osób z nadczynnością tarczycy ma niedobór witaminy D. Podstawowym źródłem witaminy D jest słońce. Jednak ze względu na obawy związane z ekspozycją na słońce i zwiększone ryzyko raka skóry wiele osób ogranicza czas przebywania na słońcu lub stosuje filtry przeciwsłoneczne. Niewiele pokarmów jest dobrym źródłem witaminy D, ale następujące pokarmy zawierają niektóre z tych witamin:

  • łosoś i tuńczyk
  • mleko i niektóre wzbogacone produkty mleczne
  • wzbogacone mleko sojowe
  • wzbogacane płatki zbożowe.

Przyprawy

Badania powiązały niektóre przyprawy, w tym kurkumę i zielone papryczki chilli, ze zmniejszoną częstością występowania chorób tarczycy, w tym nadczynności tarczycy. Kurkuma ma również właściwości przeciwzapalne.

Czytaj także:
Niewyjaśniona utrata masy ciała? Uważaj, masz powody do zmartwień

Źródło: healthline.com

Czytaj także

 0